ULO - Uføres Landsorganisasjons kamp for uføres rettigheter

Quoted post

Viking

#18 Ang. skatt...

2015-01-23 17:17

Jeg er ikke en av de som kom dårligst ut av reformen, men med tabelltrekk så ville jeg tapt ca 1500,- netto på utbetalingene mine.

Jeg tok en tlf til skatteetaten og fikk snakke med en hyggelig dame der som anbefalte meg å gå over fra tabell til prosenttrekk.

Dette gjorde jeg selv på nett ved at jeg la inn 1,- på punkt 2.1.1 "Lønn, ferie-, syke-, dagpenger mv., overgangsstønad" og huket av på punkt 2.1.1.1 " Har du flere arbeidsgivere eller behov for prosentkort?" Dette gjør du selv på www.skatteetaten.no eller du kan ringe skatteetaten og få hjelp på tlf.

På den måten fikk jeg samme prosenttrekk på utbetalingen fra NAV og KLP og "Statens tyveri" gikk ned fra 1500.- til 500,- pr mnd.

Så, en kjapp tlf til en hyggelig dame hos skatteetaten gjorde at jeg får 12000,- mere å rutte med i året!

Replies

Sinnataggen

#38 Re: Ang. skatt...

2015-01-28 15:53:21

#18: Viking - Ang. skatt... 

 Det totale antall kroner du årlig skal skatte endrer seg ikke om en er på tabell eller %.
Dette kan da enten ende med en grønnjæ... baksmell på skatten, eller så var tabelltrekket samme grønntone feil...

Våkn opp!

#71 Re: Ang. skatt...

2015-02-13 17:48:44

#18: Viking - Ang. skatt... 

 Jeg har også snakket med skatteetaten og fikk ingen anbefalinger til tross for at jg ser hva de har beregnet som skatt for et år, og at det trekkes langt mer ! Så jg spurte dem i en mail om hva slags regnestykke dette var ... I og med reformen burde de ikke kun sende ut et vilkårlig? normalt? trekk, da dette slår veldig skjevt ut for oss som ikke har betalt noe særlig eller null tidligere

Forøvrig finner jg det ganske frekt av Stortinget at de har senket innslaget for 'formue' (for de fleste er d boligen en bor i) mht å mottat bostøtte UTEN at en har fårr noe brev / info om dette! Jeg registrerte den 10. at jg ikke hadde fått noe bostøtte og etterlyste den og fikk beskjed om at jg falt ut pga for høy formue (skal jg le eller grine) og at jeg VILLE MOTTA brev ...(var dette jg mistenkte da vi skulle rapportere hvor mange kvadratmeter vi bor på)

Frekkeheten hos politikerne lenge leve! 

Og selv om det er Stortinget som har vedtatt alt dette så er dette et mantra jg har hørt fra Høyre i årtider ... 'det er for fett å leve på uføretrygd' ... særlig fra den yngre garde der .. 

OG alle er vel klar ver at våre stortingsrepresentanter ikke alltid er klar ver hvordan saker de vedtar virker i praksis !

 


Gjest

#92 Re: Ang. skatt...

2015-02-15 18:06:58

#18: Viking - Ang. skatt... 

 Jeg hadde tabell trekk i januar så fikk jeg plutselig en melding om at det var endret til % trekk, og pga det taper jeg nå enda mer. Tapte ca 500 i mnd i januar. mens nå vil jeg tape 1008 kr i mnd. Ringte skatteetaten og spurte hvorfor dette var gjort men dette var en melding de hadde fått fra skattedirektoratet. Så det var det ikke noe å gjøre med.


Gjest

#117 Re: Ang. skatt...

2015-03-08 10:22:44

#18: Viking - Ang. skatt... 

 Du kan vel ikke være så dum?

Tina

#123 Re: Ang. skatt...

2015-03-15 23:49:06

#18: Viking - Ang. skatt... 

Seriøst? Om dette er en spøk tror jeg de færreste syns den er morsom.

 


Gjest

#156 Re: Ang. skatt...

2015-03-27 21:07:25

#18: Viking - Ang. skatt... 

 Det er den samlede skatten på ligningsoppgjøret som avgjør hvor mye du betaler i skatt. Ikke månedlig trekk.