ULO - Uføres Landsorganisasjons kamp for uføres rettigheter

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra ULO - Uføres Landsorganisasjons kamp for uføres rettigheter-oppropet.


Gjest

#151

2015-03-26 08:25

Jeg vil ha bedre rettigheter for uføretrygdede.

Gjest

#152

2015-03-26 15:07

Jeg er uføretrygdet, utregnet etter 50% stilling i lavtlønnet jobb. Har alt for liten inntekt, men med bostøtte og matpenger fra NAV gått såvidt rundt. Har gått litt ned i netto inntekt etter den nye ordingen. Men får nesten ingen bostøtte lenger pga for høy bruttoinntekt. Samme med matpenger eller annen sosialstøtte.

Har en sønn med Downs syndrom. Han har ung uføreinntekt og noe inntekt fra jobb i tilrettelagt arbeidsplass. Bor i kommunal leilighet, omsorgsbolig, og har ca 8500,- i husleie. Fikk bostøtte tidligere, men har mistet den pga for høy inntekt. En av de andre beboerne må flytte hjem til familien igjen, hun har rett og slett ikke råd til å bo der lenger.
Overgangen til uføretrygd og konsekvensene av den, virker særdeles dårlig gjennomtenkt. Har forstått det sånn at det ska lønne seg for oss uføre til å komme seg ut i jobb! Tanken jo godt ment, men hva med de som ikke kan komme seg ut i arbeid? Downs' syndrom går ikke over, amputerte ben gror ikke ut igjen, spykisk syke blir ikke alltid friske igjen.... osv.
I media blir vi framstilt som trygdemisbrukere. Det kan ta mange år, med sykmeldinger, arbeidsavklaringspenger, rehabiliteringspenger, uttallige undersøkelser, spesialistutredninger, prøving og feiling for å komme seg ut i jobb. I media virker det som om det er enkelt å få uføretrygd - bare å krysse av på et skjema....
Jeg foreslår at noen politikere, journalister, nav-direktører og andre offentlige personer får leve på våre inntekter noen måneder, et halvt år eller så. Tenker de hadde fått seg en vekker da!

Gjest

#153

2015-03-27 12:34

En viktig sak, og har nær familie i en slik situasjon

Gjest

#154

2015-03-27 13:00

Fordi det er det dette saken handler om. Tar fra de uføre deres rettigheter.

Gjest

#155

2015-03-27 13:05

Hei var ung ufør før den nye ordingen etter janur 2015 blir jeg nøtt å finne en biligere bolig ... jeg er henidikepet å avhenig av rullesto på grunn av att hjerneslag jeg hadde i 2002 , som forandra hele mitt liv . å vis vi står sammen om dette kan det hente att regjeringen kjønner ting på en bedere måte !!

Gjest

#156 Re: Ang. skatt...

2015-03-27 21:07

#18: Viking - Ang. skatt... 

 Det er den samlede skatten på ligningsoppgjøret som avgjør hvor mye du betaler i skatt. Ikke månedlig trekk.


Gjest

#157

2015-03-27 22:06

Min ektefelle og jeg taper over kr. 8.000 pr. måned pga. av nye skatte-regler. Vi er begge uføre-pensjonister.

Gjest

#158

2015-03-28 08:44

Jeg signerte dette fordi endringene som er gjort ikke er for omfattende. Tro hva dere vil, men det er dyrt å være syk!

Gjest

#159

2015-03-28 10:21

Fordi de uføre er urettferdig behandlet.
spirit

#160 dette har jeg tatt skrevet om

2015-03-28 14:43

jeg har skrevet email angående , trygdereformen 2015, den er usammenhengende, å lært den selv..

den blei inført av AP. Hanne Bjurstrøm,  Bjarne Håkon Hanssen.. i 2010. da hadde jeg ikke tv..

men fikk en lapp i oktober.. å koster mer enn det smaker ...

jeg har ikke få svar ifra stortinget.no .

 

m.a.o er vi ikke prioritert i denne omgang eller har noe rettigheter....

folk taper...   også dette er bare begynnelsen........

jeg syns det er synd , jeg føler det svik , imot norske borgere.. uansett alder, sykdom..

ja stå på  vår rett å krav , dette er strid imot loven...

ja jeg har stilt så sterke spørsmål til myndighetene. men ikke fått klar fakta..

jeg mistet. 1042 kr , allle må forstå at nav er bare et mellom ledd ifra myndighetene..

alle partier er like gode... det er 365 repressentanter på stortinget...


Gjest

#161

2015-03-29 13:48

Få mere fokus på vår livssituasjon både på det økonomiske og andre områder.

Gjest

#162

2015-03-29 22:19

For uføre blir ikke behandlet likt som andre. Kan være jeg havner som 50% ufør selv og som alenemor til 2 hvor den ene har ADHD og den andre astma og allergi og jeg selv utmattelse, evt. ME så blir det en utfordring økonomisk.

Gjest

#163

2015-04-01 23:47

Fordi dette er viktig for meg som ufør

Gjest

#164

2015-04-05 11:11

En hver person med redusert arbeidskapasitet, evne skal ha rett til å ta ut sin restarbeidseve med den lønn som arbeidsmarkedet tilbyr og at inntekten skattlegges på ordinær måte, slik som for arbeidere med full arbeidsevne. Trygdens utregnede støtte er fastsatt av fagpersoner og skal erstatte den skade, lyte eller men, som vedkommende har, og ved å beskjære den, så begåes en forbrytelse mot menneskeverdet. En lønnsinntekt, innarbeidet av en trygdet, må derfor ansees som et nasjonal offer og ikke røres for trekk av noen art mot trygdens størrelse, dette i henhold altruismens innhold og en nasjons storhet og verdier. De bloddråper som en syk person ofrer i tjeneste for sine barn, familie, nasjon, og for å øke en trygd som gir lav levestandard, skal hylles med ros og ikke røres. Om den enkelte vil, så skal personen arbeide så mye de orker, og med ubeskåret lønn. Det norske folk skal være et verdig folk, og ikke en nasjon med ussle tanker om hverandre, og belønne og rose hverandres innsatts. Økonom, forfatter og leder av partiet Folkets Rettigheter, Robert Steffensen, Sortland.

Gjest

#165

2015-04-07 08:22

Det er ikke et fantastisk liv å være ufør. Det er ikke sånn at man sitter hjemme og koser seg seg med filmen man har sett tusen ganger før og spiser snop og nyter livet. Realiteten er mye værre. Man kan føle seg ubrukelig og mistenkeliggjort. Det sosiale nettverket, som kanskje var lite i utgangspunktet, slår ofte sprekker. Man kan føle seg isolert og alle bønner blir enten avvist eller oppfylt på nåde. Fordi livet ikke ble slik man hadde tenkt! De fleste av oss sitter igjen med store smerter, sorg, angst og depresjon. Vi kan sove så lenge vi vil men det er kun for å faktisk få de timene man ikke fikk natten som gikk fordi man lå i smerter, angst o.l. hele natten. Ferieturene man ønsker seg kan man bare glemme for at det er fett betalt å være hjemme er bare en myte. Stopp og tenk dere om! Skattepengene deres går ikke ene og alene til å betale for oss som på ulike grunnlag ikke kan jobbe. Alle mennesker kan havne i denne situasjonen så sørg ihvertfall for at du selv er sikret hvis du skulle havne her en dag! Skriv under og hjelp oss å få frem budskapet!

Gjest

#166

2015-04-07 16:38

Fordi rettighetene til uføre (syke mennesker) skal ivaretas.

Gjest

#167

2015-04-08 15:18

Jeg har blitt syk selv og ønsker å leve et så verdig liv som mulig med kronisk sykdom. Siden jeg har blitt syk i ung alder har jeg aldri hatt muligheter til å opparbeide meg noen rettigheter. Dette oppropet trengs.

Gjest

#168

2015-04-08 18:09

Jeg signerte fordi jeg er 100% ufør pga Polio og merker på kroppen hvordan livet blir vanskeligere å leve fordi det stadig skal skrenkes inn og fordi jeg er drittlei av å bli sett på som en snylter fordi jeg var "frekk nok"til å få polio 4 måneder gammel

Gjest

#169

2015-04-08 18:31

Fordi det er viktig, og bør settes på dagsorden!

Gjest

#170

2015-04-08 20:00

Trist, tragisk , vondt, tungt, tøft....er der...Heia Nav og helsenorge!! Det er virkelig uverdig, tragisk og forferdelig vondt. Man skal virkelig være "frisk" for å kunne stå gjennom denne usikre tøffe behandlingen som menneske i velstandsnorge når man faktisk er utmattet av sykdom gjennom veldig mange år.
Kan dere ikke heller hjelpe oss, vi blir jo bare sykere av dette og enda dyrere for samfunnet. Vi har tanker, ord og følelser og mange ideer og vil så gjerne bidra på vår måte og i vårt tempo!!
Mona L

Gjest

#171

2015-04-08 20:50

Fordi vi ikke kan finne oss i den sosiale rensingen som pågår i Norge i dag i form av Nav's fiendtlige behandling av syke og uføre!

Gjest

#172

2015-04-09 06:37

Oppropet mangler et vesentlig punkt:

Det offentlige helse tilbud til uføre er mye dårligere enn til resten av befolkningen.
Eks: "Raskere tilbake programmet" avviser ukritisk uføre som også burde ha lik rett til nye behandlings tilbud for å komme tilbake i arbeid.
Uføre "behandles" derfor som "spedalske" i "Helse Norge"og får ikke det samme tilbud som alle andre i samfunnet. Dette er rasisme og må avskaffes.

På direkte spørsmål på e-post om "Forskjellsbehandling av uføretrygdede i Helse Norge" til Helse og omsorgsminister Bernt Høie fikk jeg dette svaret :

Oversendes til Arbeids- og sosialdepartementet som rette mottaker.

Hilsen

Postmottak
Helse- og omsorgsdepartementet



Gjest

#173

2015-04-09 07:54

fordi jeg er 100% ufør. Er uenig med det nye skattesystemet,mottar omsorgslønn fra kommunen og blir trekt 35% skatt. Tidligere var det 20%. Store forskjeller på en liten kompensasjon.

Gjest

#174

2015-04-09 08:01

Er ung ufør. Etter den nye skattereformen får jeg kr.800 mindre utbetalt pr. måned. Det blir mange penger i løpet av året, på en allerede liten pensjon. Det er ikke gitt at alle uføre kan gå ut å få seg en jobb..........

Gjest

#175

2015-04-09 08:13

Dette er en skam for Norge