ULO - Uføres Landsorganisasjons kamp for uføres rettigheter


Gjest

#51

2015-02-02 08:54

Jeg har god kontakt med mange uføre. Kun 1 av 12 sier at de tjener litt på reformen. De andre taper noen hundre i måneden og i noen tilfeller faktisk noen tusen.

Gjest

#52

2015-02-02 10:15

Jeg har oppfordret LO til å vise solidaritet ved å støtte ULO.
sinbad7

#53

2015-02-02 14:42

Jeg er ikke ufoer pensjonist men har liknende problemer med aa overleve paa min minstepensjon etter ulovlig trekk av 15% kildeskatt fra 2010. Minstepensjonistene i Norge trekkes IKKE og har i tillegg gratis medlemskap i Folketrygden samt andre tilgjengelige tillegg. Vaar organisasjon Emigrant1 til stoette for 40.000 utenlandsboende norske pensjonister har ogsaa kjempet mot dette siden 2009. Du kan ogsaa lese om det i min "The Otium Post" http://sinbad990.blogspot.com/ Det finnes ogsaa et stort anntall ufoerepensjonister bosatt i varmere stroek som har samme problemet som oss. Kanskje vi skulle samarbeide her? La meg faa dine kommentarer saa legger jeg gjerne ditt opprop inn i The Otium Post som har en stor besoekskrets. Med vennlig hilsen Tore Administrator THE OTIUM POST


Gjest

#54

2015-02-02 15:11

Har allerede lagt inn deres opprop i The Otium Post saa vel som Facebook. Good luck til baade ULO samt vaar organisasjon for penshonistene bosatt i utlandet Emigrant1.

Mvh

Tore

Gjest

#55

2015-02-03 12:43

Helt hårreisende at de som har lite skal få enda mindre! Noen får litt mer å rutte med, og det er flott, men hva med alle de som får enda mindre utbetalt i året - for dem er det snakk om mange penger.
Fra Bergenskanten

#56

2015-02-03 20:32

CA 10.000 kr netto i minus pr år som ufør pga endret skatt - kjennes så urettferdig! Det er penger som faktisk beviselig kunne ha gitt mer mer helse, som ville kunne gitt meg mer til å gi av meg selv til mine barn, min kjempende kone - og tenk - kanskje en dag - til å kunne bidratt i yrkeslivet igjen..

Bussgubben

#57 Delvis jobb delvis ufør

2015-02-04 10:22

Jeg er så heldig at jeg er inkasso og Namsmann kunde, alt for at jeg har prøvd å skape en arbeidsplass selv, det må komme bedre muligheter for gjeld for uføre, i dag er det uholdbart! Jeg ble hjertsyk i 2013, 5 måneder da begynte helvete!! Jeg jobber det jeg har lov til og alt går til gjeld! Har tapt 50% av omsetningen. DNB tok tilbake hovedbussenm jeg leide advokat saken er i Tingretten, bussen har snart stått 2 år i beslag.....


Gjest

#58

2015-02-04 11:44

Vi må gjøre noe med denne urettferdigheten. ca 15 tusen mindre i året og leve for :( 


Gjest

#59

2015-02-04 17:43

Håper dette kan bidra til at vi som er uføre blir likestilt hvermansen i Norge. Det kan i alle fall vise at det blir en stor gruppe velgere som står sammen ovenfor politikerne. Lykke til.

Gjest

#60 Re: Re:

2015-02-06 22:24

#41: - Re:  Det har da ingen betydning for skatten du skal betale om du har prosenttrekk eller tabelltrekk.

 


Gjest

#61

2015-02-06 22:35

Igjen er 156.000 gifte og samboendes trekk på ca. 16000.- kr i året utelatt, mener dere det ikke er noe å klage på eller?


Gjest

#62

2015-02-07 20:33

Det er feil å. Ta fra oss særfradraget og ta bort skattte fradrag på renter som var 56 % mot nå 28% . Derfor blir vi robbet i begge ender.
En jobb jeg kan fungere i 100% finnes ikke. Så mye for inkluderende arbeid og hull i CVen

Gjest

#63

2015-02-07 22:10

Er meget skuffet over den nye uførereformen,jeg får 1600kr netto mindre pr mnd.

Gjest

#64

2015-02-11 00:18

Norge er et rikt land, men ikke for oss uføre som ikke kan jobbe. I tillegg har vi større utgifter pga vår uførhet.
Om jeg satt på Stortinget som politiker hadde jeg skammet meg over at de svakeste får mindre penger.
Dette gjør at vår livskvalitet blir svekket fordi vi ikke får råd til å leve et verdig liv. Ingen partier er bedre enn andre. Det går nok ikke opp for dere før dere selv blir 100% uføre og ute av stand til å jobbe. Roper dere da alle i jobb og at det skal svare seg å jobbe ?
Aud

#65 Re:

2015-02-11 21:07

#14: -  

 Når uføre behandles som arbeidstakere må vel det også gjelde økt lønn og økning i takt med prisstigningen? Etter å ha arbeidet i 30 år og forsørget/oppdratt 2 barn som er voksne føler jeg meg tråkket på.


Gjest

#66

2015-02-12 15:36

Eg er av de som har tapt økonomisk på uførereformen. Først har eg for alltid (i flg. svar i tlf.samtale med NAV sentralt)tapt de 15% av mitt grunnbeløp som ble fratatt meg da eg ble samboer. Når eg no blir enslig får eg IKKE omgjort grunnbeløpet! Eg vil fortsatt bli fratatt et beløp som pr aug. 2014 tilsvarte kr 1100,- pr mnd. Altså 13200,- pr år. I tillegg er skattetrekket så høyt at eg har kr 804,- mindre i måneden i netto. Min inntekt er så lav at ved økonomivurdering for huslån i bank mener de at eg i flg. myndighetenes oppsett for nødvendig budsjett/levekostnader går i minus hver måned UTEN at eg har lån eller husleie å betale. Er det et verdig liv?

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2015-02-13 06:55



Gjest

#68

2015-02-13 15:58

Vi må stå sammen om dette.... Å ikke minst nå flest mulig med dette oppropet !

Gjest

#69

2015-02-13 17:32

Ble 100% ufør som i alder av 42 år av slitasjeskader. Ble tvunget i hardt fysisk arbeid fra jeg var 12 år gammel. Fra januar i år fikk jeg redusert uføretrygden med nær 2000 kr pr. mnd. Har klaget over utregningen til ingen nytte. Klarer ikke lenger å betale husleien og må flytte ut fra leiligheten innen 19 april i år. Er da bostedsløs.

Gjest

#70

2015-02-13 17:38

Jeg er en av de mange som har fått mye dårligere netto inntekt etter reformen.
Våkn opp!

#71 Re: Ang. skatt...

2015-02-13 17:48

#18: Viking - Ang. skatt... 

 Jeg har også snakket med skatteetaten og fikk ingen anbefalinger til tross for at jg ser hva de har beregnet som skatt for et år, og at det trekkes langt mer ! Så jg spurte dem i en mail om hva slags regnestykke dette var ... I og med reformen burde de ikke kun sende ut et vilkårlig? normalt? trekk, da dette slår veldig skjevt ut for oss som ikke har betalt noe særlig eller null tidligere

Forøvrig finner jg det ganske frekt av Stortinget at de har senket innslaget for 'formue' (for de fleste er d boligen en bor i) mht å mottat bostøtte UTEN at en har fårr noe brev / info om dette! Jeg registrerte den 10. at jg ikke hadde fått noe bostøtte og etterlyste den og fikk beskjed om at jg falt ut pga for høy formue (skal jg le eller grine) og at jeg VILLE MOTTA brev ...(var dette jg mistenkte da vi skulle rapportere hvor mange kvadratmeter vi bor på)

Frekkeheten hos politikerne lenge leve! 

Og selv om det er Stortinget som har vedtatt alt dette så er dette et mantra jg har hørt fra Høyre i årtider ... 'det er for fett å leve på uføretrygd' ... særlig fra den yngre garde der .. 

OG alle er vel klar ver at våre stortingsrepresentanter ikke alltid er klar ver hvordan saker de vedtar virker i praksis !

 

Ganske fortvilt..

#72 Lavere pensjon

2015-02-14 00:53

Mistet nesten 50 000 pr år over natta...

 

Er gift med en nepalsk kvinne og er garantist. Difor kan jeg heller ikke be om soialhjelp.


Difor må jeg sende kona og datter hjem til Nepal, så få jeg heller søke meg inn på et aldershjem siden jeg også har behov for hjelp.  Men da koster jeg samfunnet ca en million pr år..


Gjest

#73

2015-02-14 02:24

Håper regjeringen ser på de uføres situasjon en gang til, og heller "siler ut", evt "snylterne", på andre måter, enn å "straffe" alle.

Gjest

#74

2015-02-14 12:20

Takk for at dere startet dette og at jeg fikk være med.
Har slåss mot nav siden 2004,så jeg kommer til å lese så mye som mulig av innleggene her.
gjest

#75

2015-02-14 14:56

 

Hensikten med den nye ordningen med høyere skatt var at det alltid skulle lønne seg å arbeide, men det motsatte er jo tilfelle. Det er mindre lønnsomt å arbeide nå enn det var før ordningen trådte i kraft. Jeg er delvis ufør, og uføretrygden er forhøyet slik at jeg får kr 80 mer utbetalt i måneden i uføretrygd. Men lønna i min delvise jobb er jo ikke forhøyet for å ta høyde for skatteskjerpelsen, så jeg får ca kr 1000 mindre utbetalt i lønn. Det vil si at jeg vil få utbetalt nesten kr 12000 mindre i året enn i 2014. Det er blitt mindre motiverende å kjempe seg på jobb med store helseproblemer nå når det er mer å tape på å arbeide og mindre å tape på å søke 100 prosent uføretrygd.