Bevar Forsvarets musikk/Save the Norwegian military bands

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Bevar Forsvarets musikk/Save the Norwegian military bands-oppropet.


Gjest

#51

2015-10-02 23:19

Forsvarets musikkorps Nord-norge er så mye mere enn et profesjonelt korps. I tillegg til å være landsdelens beste orkester er den et særdeles viktig knutepunkt for kulturlivet i landsdelen.

Som profesjonell musiker, pianolærer og komponist har jeg hatt mye god hjelp av korpset. Blant annet via urfremføring av verk, og samarbeide med enkelte musikere på egne kunstneriske prosjekter og på prosjekter i kulturskolesammenheng der deres kompetanse har vært avgjørende for å lykkes.

Og jeg vet hva de har bidratt med innenfor korps, kor og andre kulturelle bidrag.

Mvh

Asle Fjell-skardal

Gjest

#52

2015-10-03 00:46

Fordi vi trenger profesjonelle musikere i hele landet som utøvere, lærere, inspirasjon til unge korpsmusikere/elever. Hvordan skal barna lære å spille et instrument hvis det ikke finnes noen som kan lære dem å spille? Vi trenger profesjonelle musikere i hele landet, ikke bare i Oslo. Finnes det bare profesjonelle fotballspillere i Oslo, eller i andre idrettsgrener? Barn og ungdom trenger forbilder de respekterer.

Gjest

#53

2015-10-03 01:11

Musik er en vigtige del af en nation. Det skulle din nation erkende og støtte.
(Jeg er amerikaner som kan lidt dansk)
Freya

#54

2015-10-03 02:57

Korps er en del av norsk kultur, noe som bringer landsglede I hjærtet til folket hær


Gjest

#55

2015-10-03 03:26

Fordi musikk er veldig sentralt i livet mitt, jeg spiller slagverk i forskjellige skolekorps og janitsjarer og det har jeg gjort siden jeg var rundt 6 år. Og å være med i Forsvarets musikk er noe jeg har ganske lyst til selv, og vurderer om jeg skal begynne der om noen år. Derfor er det viktig for meg å få folk til å signere dette, siden musikk har alltid hatt en veldig stor plass i hjertet mitt, og korps MÅ leve videre!

Gjest

#56

2015-10-03 03:40

"Divisjonen" i Bergen er en viktig, og nødvendig, kulturbærer og samarbeidspartner for hele musikklivet i byen og omegn.

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2015-10-03 06:12



Gjest

#58

2015-10-03 06:29

Nedleggelse av forsvarets korps vil skada bl.a skulekorpsa kraftig. Desse vil dø meir og meir ut og samfunnet (utanom Oslo, då...) mister eit viktig tilbod (utan reservebenk!!) til barn og unge, med dei mange uheldige sosiale konsekvensar dette må antas å få. Foreslår heller å satsa på korps som integreringsarena for nye nordmenn! Det kunne blitt ein vinn-vinn situasjon på så veldig mange måtar!


Gjest

#59

2015-10-03 06:36

Korpsa i Noreg er unike for kulturen vår, for bevaring og vidare utvekling. Og det til prisen for eit par granater i året.

Gjest

#60

2015-10-03 06:40

De proffesjonelle korpsene er helt avgjørende for hele korpsnorge. Mange av musikerne driver også med en viktig oppgave som intruktører og dirigenter for skolekorpsene. Forsvinner disse, vil også skolekorpsene gradvis bli borte. Det vil til slutt gi færre eller ingen rekruttering til voksenkorpsene, med det resultatet at landet på sikt står uten korps.
Nedleggelse vil bli en katastrofe. Styrkes korpsene, vil det garantert gi gevinst for våre barn.

Nb! Undersøkelser viser at barn og voksne som er eller har vært korpsmedlemmer, står bedre rustet og er mere ettertraktet i arbeidslivet.
Også svært lite kriminalitet blandt korpsmedlemmer.

Gjest

#61

2015-10-03 06:40

Forsvarets musikkorps gjør en kjempejobb! Katastrofe hvis de legges ned! Uten dem kan vi i Trondheim risikere å miste Byscenen, viktig musikerkompetanse og mange gode kulturprosjekt.


Gjest

#62

2015-10-03 07:27

Forsvarets musikk er en av bærebjelkene for Norsk musikkliv. Det er korpsenes geografiske struktur som sikrer høy kompetanse i områdene rundt korpsene og en sentralisering kan umulig gi den samme kulturelle verdien i lokalsamfunnene.

Gjest

#63

2015-10-03 07:34

Bed å fjerne musikk i Forsvaret fjernes en essens i den norske kilturarven - bevar militærkorpsene!

Gjest

#64

2015-10-03 07:52

Fordi eg ikkje vil at forsvarsjefen skal rasera sin eigen kultur, den fine sida av forsvaret. Heile Noreg blir berørt av nedlegginga. Nedlegging av korpsa blir ein katastrofe for folket vårt med mange alvorlege konsekvensar for heile kulturen.

Gjest

#65

2015-10-03 07:57

Jag inser det kulturella värdet av det professionella musikutövandet. Värdet av förebilder både för blivande proffesionella musiker och amatörer.

Gjest

#66

2015-10-03 09:04

Jeg signerte dette oppropet fordi dette er en viktig del av Norges kultur og er viktig for videre rekruttering av yngre. Dette vil fjerne en nerve.

Gjest

#67

2015-10-03 09:19

Synes forsvarets musikk korps er viktig å ivareta, som en del av norsk tradition og et forbilde for mange !
Ola Haugsrud

#68

2015-10-03 09:24

Det er veldig viktig å bevare forsvarskorpsene, spesielt i distriktene! De betyr mye for lokalt kulturliv.


Gjest

#69

2015-10-03 09:39

Takket være Forsvarets musikkorps var det mulig for meg å få en lærer på mitt hovedinstrument. Uten dette tilbudet ville jeg ikke vært i stand til å studere musikk idag. Forsvarets musikkorps er utvilsomt svært viktig for Norsk kulturliv, og spesielt viktig for musikktilbudene i distriktsnorge.

Gjest

#70

2015-10-03 10:05

Å bevare kultur som har hatt og fortsatt skal ha en stor betydning for musikklivet rundt i landet, er viktig for meg. Disse korpsene gir så mye mer til musikk-livet enn å spille marsjer i gatene. Jeg elsker d og.

Gjest

#71

2015-10-03 11:06

Ivareta norsk kultur, det lokale kulturlivet, konsertopplevelser i nærområdet, kulturskole samarbeid, veiledning av barn og unge på instrumenter, livskvalitet, attraktivt samfunn og land

Gjest

#72

2015-10-03 11:38

Det ville vært tragedie for Norge som nasjon hvis disse korpsene ble nedlagt.
Churchill nektet å ta fra kulturbudsjettet under 2. verdenskrig, og det disse korpsene skaper av fredsbevarende kapital, må ikke undervurderes.
Det er vel også kanskje på tide å se på musikk og kultur som samfunnsmessig lønnsomt, på samme måte som vi som samfunn ser på f.eks. bygging av veier.

Gjest

#73

2015-10-03 12:00

Musikkorps i det hele bør ikke legges ned. Barn,ungdom og voksne mister en viktig del av kulturen i Norge.

Gjest

#74

2015-10-03 12:27

Det er helt utrolig at noen alltid vil legge ned det som har vist seg å gjøre norsk kulturliv variert.
At noe fungerer godt idag er fordi veien dit er tilrettelagt for det.
Fattige blir vi da.

Gjest

#75

2015-10-03 12:30

Forsvarets musikkorps er viktige kulturinstitusjoner, de er og viktige arbeidsplasser for folk som tar høyere musikkutdannelse i Norge. Om de nevnte korpsene blir nedlagt, blir d enda vanskeligere å få jobb som utøvende musiker for de som tar utdannelse og som øyner et håp om en jobb når de er ferdige. D vil og bli mer problematisk for orkestrene å få inn ekstra bemanning til spes. oppsetninger når situasjonen kever d, samtidig som at amatørkorpsene vil møte et problem når d er snakk om å skaffe profesjonelle instruktører og/eller dirigenter. Musikerne i militærkorpsene er høykompetente folk, de er viktige formidlere av norsk kulturliv, noe som gir en ekstra grunn til å forsvare Norge!!!!!