Bevar Forsvarets musikk/Save the Norwegian military bands

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Bevar Forsvarets musikk/Save the Norwegian military bands-oppropet.


Gjest

#151

2015-10-07 08:11

Ved å ha korps flere steder i landet får Forsvarets musikk
en viktig rolle i norsk musikkliv både med formidling og
undervisning.

Gjest

#152

2015-10-07 18:22

Jeg signerte fordi jeg er oppvokst i korps, og korps-Norge trenger profesjonelle korps, for å ha en bredde - helt opp til toppen! De militære korpsene er de eneste profesjonelle korpsene i landet vårt! Tenker også på den fantastiske jobben de gjør med å få musikk ut til folket, i barnehager, skoler, aldershjem osv., samt ute i gata. De må bevares med nebb og klør!!

Gjest

#153

2015-10-07 20:32

Å samle alle forsvareets musikk korps til et korps i Oslo, vil slå beina under alle amatørmusikkorpsene ute i distriktene som i dag drar stor nytte av forsvarskorpsenes kompetanse gjennom instruksjon og direksjon fra disse profesjonelle musikerene!

Gjest

#154

2015-10-07 21:23

Hele Norges befolkning fortjener forsvarets musikk, ikke bare de som bor i hovedstaden! Et eneste korps alene i Oslo vil ikke kunne dekke behovene som millitære seremonier, konsertvirksomheter og lignende arbeidsoppgaver. De har heller ikke mulighet til å bevare de dyrebare verdiene som er norsk forsvarsmusikk! Selv nyter jeg hver og en av luftforsvarets konserter som jeg er på, og jeg kjenner flere som gjør det samme! Dette kan ikke slå igjennom, rett og slett!


Gjest

#155

2015-10-08 06:50

Forsvarets musikk har i alle år , hvert en positiv lnspirasjonskjilde til det frivillige musikklivet. Har et håp om at det får være det også i kommende år også.

Gjest

#156

2015-10-08 11:00

Vi kan ikke bli så fattige at det kun er private interesser som skal holde liv i kulturlivet i Norge. Da blir det kun tuftet på populærmusikk og vil ikke ivareta tradisjonsmusikk som er viktig for vår identitet som nasjon.

Gjest

#157

2015-10-09 08:59

Husker fra min barndom ved oppstart av Mogreina Skoles Guttemusikkorps (Ullensaker) ble etablert/startet med god hjelp av Forsvarets musikere på Trandum i 1957. I Velferdsbygget der ble det noteopplæring og spilleinstruksjon med dyktige folk fra Forsvaret. Et uforglemmelig minne.

Gjest

#158

2015-10-09 09:08

Som gammel militærnekter er musikken det jeg liker.
Min oppfordring er:
Dropp kjøpet av de vanvittig dyre F15 flyene, som i verste fall blir benyttet slik F16 ble i Libya, men bevar musikken!

Gjest

#159

2015-10-09 12:34

Fordi dette er noe som må bevares da det representerer Forsvaret på en god måte I Norge. Det er mange innbyggere som kommer når de har konserter.


Gjest

#160

2015-10-09 17:57

Fordi Divisjonsmusikken er en viktig leverandør av dyktige instruktører og dirigenter for våre amatør - og skolekorps. Nedlegging av Divisjonsmusikken vil ikke bare ramme dem som er ansatt der direkte, men også mange av amatør- og skolekorps i og rundt Bergen...

Gjest

#161

2015-10-10 10:26

Nej!!
Som svensk musiker har jag och alla jag känner alltid hyst beundran över norsk blåsartradition.
Blåsmusik har i mina ögon verkat livsviktigt och en självklar del av samhället.
Vad händer nu?
Var ska unga blåsare hitta sina förebilder i fortsättningen?
Man häpnar!!
Se på idrotten.
Eliten inspirerar och visar vägen.
Samma inom musiken.
Med föhoppning om att nedläggningsplanerna skrotas, sänder jag ett stort lycka till till kollegorna i Norge!
Palle Hägglöf, trumpet
Uppsala Kammarorkester/Linne'kvintetten


Gjest

#162

2015-10-10 16:25

Som tidligere marineoffiser og generelt som forsvarsvenn og sterkt opptatt av at Norge skal ha et forsvar som er sterkt og allsidig nok til å forsvare landet ser jeg den store betydningen av at et slikt forsvar også skal ivareta et betydelig kulturelt ansvar. Her er de militære musikk-korps av vital betydning. Disse musikk-institusjoner er også viktige for rekrutteringen til alle andre korps rundt om i landet og dermed for at lokale kultur-institusjoner bevares. Nøtterøy, 10.10.2015

Gjest

#163

2015-10-10 17:46

Har fulgt med Marinemusikken i mange år, og jeg synes de er topp!!
Har akkurat kommet hjem fra konsert på Nøtterøy Kulturhus med Marinemusikken og to sang-solister. For en kveld! Dette orkesteret må få leve!!

Gjest

#164

2015-10-11 11:49

"Divisjonsmusikken" må bestå. De har enorm betydning for lokal korpsmusikk og opplæring av barn som ønsker seg musikk som hobby, eller profesjon

Gjest

#165

2015-10-11 11:57

Fordi Forsvarets musikk er en viktig tradisjonsbærer innen Forsvaret, og samtidig er en lite kostbar måte for Forsvaret å knytte positive bånd med en stor del av befolkningen.

Gjest

#166

2015-10-11 19:36

under andre verdenskrig, skal Churchill ha fått et forslag om å kutte i kulturbudsjettet, for å finansiere de militære kostnadene.Han skel resolutt ha svart: HVA ER DET DA VI KJEMPER FOR?

Gjest

#167

2015-10-11 20:29

What are we fighting for if culture is not appreciated.
It is comforting to the public to see and hear military musical concerts.they instinctively know all is well. It stops the tanks being shown for peace of mind.nobody appreciates cultural vandalism.
From the outside the quality of music making and the unique military style is the envy of the world.without the bands there is nothing special to respect.

Gjest

#168

2015-10-12 19:54

Dette er en viktig kultursak, det gjelder også antall stillinger for profesjonelle musikere i Norge. I tillegg er Forsvarets Musikk svært viktige konsertgivere over hele landet. Dette angår nesten ikke Forsvaret i det hele tatt. Kulturpolitikerne må på banen og hindre at dette forslaget i det hele tatt blir drøftet.

Gjest

#169

2015-10-13 07:19


amatør bevegelsen trenger disse musikerne som inspirasjonskilde, som instruktører og som formidlere av musikk..

Gjest

#170 Norsk kulturarv

2015-10-13 17:04

Korpstradisjonen er noe av det viktigste vi har av norsk kulturarv. I Norge har vi i forhold en forsvinnende liten tradisjon for for eksempel symfoniorkestre: Her i landet er det korpsene som har stått for underholdningen og som har vært vår kulturbærer. Fjerner vi de profesjonelle korpsene vil amatørkorpsene ikke ha noe å strekke seg etter. Vil vi fjerne det lille vi har av egen kultur? Skaden vil være uopprettelig. Det er snakk om småpenger å holde korpsene i drift. Kulturelt er det snakk om bevare en stor del av det som holder hele kulturarven vår i live.  Dette vil ha ringvirkninger som påvirker den høyere musikkutdanningen generelt i Norge. Om det ikke finnes arbeidsplasser for utøvende blåsere er det liten vits i å utdanne noen til et yrke uten framtid. De beste musikerne ville flytte til utlandet. Det er en skam om vi ikke vil og kan sette pris på og ta vare på våre beste musikere, her i verdens rikeste land.

 

Mvh Mari Rui Heiniger, hornist og lærer


Gjest

#171

2015-10-14 20:17

Jeg signerte oppropet, fordi jeg mener forsvarets musikk er en banebrytende gruppe dedikerte musikere som profilerer forsvaret og dets kultur på en glimrende måte. I tillegg til å representere militæret positivt utad, spiller de mye musikk som ikke hadde blitt hørt ellers. De er derfor unike i det musikalske landskapet. Fordi de er så gode, skaper de kommunikasjon og begeistring overfor et bredt publikum. De er super-dedikerte og -kvalifiserte musikere innenfor et unikt miljø. Slike miljøer er som kjent lette å bryte ned, og men meget vanskelig og tidkrevende å bygge opp igjen. Hvorfor 'fikse' (rasere) noe som fungerer godt som forsvarets fremste PR-talerør?

Gjest

#172

2015-10-15 17:39

Dette musikkorpset gir så mye glede til så mange at det må få bestå. Var nettopp på konsert med forsvarets musikk og Marius Roth Christensen i Nøtterøy Kulturhus, fantastisk! Fullsatt sal på en lødag ettermiddag sier vel litt om denne musikken o at de må få fortsette.

Gjest

#173

2015-10-15 20:18

Det er skammelig og smålig at dette flotte bandet i det hele tatt er tema i forsvarssjefens "slakteliste". Bandet har vært- og er fortsatt "hele landsdelens eget band" og er et incitament for kulturlivet her i nord. Vår landsdel har etter 2. verdenskrig sannelig gitt sitt bidrag til forsvaret i form av å være vertskap for landets største militære avdelinger og de aktiviteter som deres nærvær har medført. La opprettholdelsen av bandet være kompensasjonen for dette. I budsjettmålestokk er det for lommerusk å regne.


Hilsen en gml.infanterijeger i BN 1 Brig. N     (fra den kalde krigs tid.)


Gjest

#174

2015-10-16 04:42

Forsvarets musikk, desentralisert, er meget viktig for resten av musikklivet. Musikerne er ressurspersoner som brukes av korpsene, og de tilfører mye.
Forsvinner Forsvarets musikk vil det bli svært merkbart rundt omkring i hele landet, og man mister både kompetanse og inspirasjon.
Vi trenger Forsvarets musikk.
Mvh Jarl Salomonsen

Gjest

#175

2015-10-16 08:59

Forsvaret musikk har i over 100 år vært med på å bygge opp det Nord Norske musikk- og kulturlivet og fungert som en musikkskole, inspirator og kulturbygger i vår landsdel. Den har også vært et viktig bindeledd mellom det sivile samfunn og forsvaret og bidratt til ei positiv holdning til forsvaret generelt: