Bevar Forsvarets musikk/Save the Norwegian military bands

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Bevar Forsvarets musikk/Save the Norwegian military bands-oppropet.


Gjest

#176

2015-10-16 09:59

Fordi jeg er vokst opp med Divisjonsmusikken som var en viktig del av mitt nabolag og i alle år har hatt glede av musikken.

Gjest

#177

2015-10-16 12:21

Forsvarets musikk er en viktig tradisjons- og kulturbærer. Slik korpsene er stasjonert, dekker de hele Norge med profesjonelle musikere som er aktive også i de sivile korpsene og orkestrene i omkringliggende distrikt. Dette er distriktspolitikk. Selvfølgelig koster det penger, men er det regnet på hva det vil koste samfunnet og ikke minst forsvaret, å endre på strukturen til Forsvarets Musikk?

Gjest

#178

2015-10-16 13:59

I have heard these wonderful bands and had a friend in the Bergen military band. They should be around the country, not just in Oslo!

Gjest

#179

2015-10-16 18:38

Vi trenger profesjonelle musikere for å holde kulturen i hele Norge i gang. Deres kompetanse bidra til at vi i Norge har noen av Europas beste amatørkorps. Men musikerne ser du ikke bare i korps. Kulturskolene, storband, revyer/teater, symfoniorkester, som solister, osv. Ja det er mange arenaer. Forslaget bidrar til å gjøre kulturen fattigere.

Gjest

#180

2015-10-16 21:16

Å kunne spille et instrument gir glede for både en selv og andre. Det er viktig for alle som skal lære seg å spille å ha gode forbilder og flinke lærere i sitt nærmiljø. Alle som har musikk som hobby trenger dyktige instruktører og dirigenter for å videreutvikle seg. Forsvarets musikk er svært viktig for at dette skal være mulig!

Gjest

#181

2015-10-17 06:48

Jeg mener at Forsvarets Musikk er en viktig del av byens musikkliv og gir beboerne musikalske opplevelser ved sin tilstedeværelse i det daglige og ved sin musikkutøvelse ved mer spesielle anledninger. Flinke musikere har der sin plass og bidrar til musikk-oppdragelse av de kommende slekter. Musikklivet i et samfunn bør være mangfoldig og der har Forsvarets Musikk sin tradisjonelle plass. De unge som vokser seg inn i musikken via skolekorps og kulturskoler finner sine veier videre i det voksne musikklivet, et slikt sted er Forsvarets Musikk. 


Gjest

#182

2015-10-17 08:38

Vi trenger engasjement og korpsvirksomhet i Norges Land. Jeg ser stadig flere korps legges ned av ulike årsaker, blant annet dårlig finansiert støtte eller få medlemmer. Det siste fikk vi oppleve her i Andebu. Bevar for all del denne viktige kulturen vi har!

Gjest

#183

2015-10-18 21:07

Forsvarskorpsene er viktige både for Forsvaret og det sivile samfunn. Alle musikerne bidrar inn mot alle skole- og amatørkorpsene.

Gjest

#184

2015-10-18 22:50

Korpsmusikken er ein del av vår kulturarv og som mange unge håpefulle ser fram til å delta i. Forsvarsmusikken deltek med inspirasjon og motivasjon for mange musikantar over det ganske land med sine konsertar og speleoppdrag. Forsvarets musikk er viktig for rekrutering til korps - bevar denne..

Gjest

#185

2015-10-19 08:32

Forsvarets Musikk er en av de viktigste kulturbærerne i landet, særlig på grunn av sin allsidighet. Mellom 600 og 800 konserter i året blir borte dersom forsvaret legger ned orkestrene.

Gjest

#186

2015-10-19 09:15

Jeg vil være med på å bevare forsvars-korpsene.

De har stor betydning for det musikalske kulturliv i Norge.


Gjest

#187

2015-10-19 15:54

Fordi jeg spiller selv, og vet hvilken nytte og glede disse korpsene gir det norske folk. Hvor skal flinke musikere jobbe hvis der ikke finnes proffe korps? Norge blir et kulturelt u-land! Verdens rikeste land har råd til profesjonelle korps!!!!

Gjest

#188

2015-10-19 16:03

Det er uhørt å slå i sammen til ett orkester. Viktig for vi som driver korps å ha tilgang til fagfolk som kan bidra også i det lokale miljøene med bistand og instruksjon. Dette er en ikke gjennomtenkt handling og må være gjort av noen som ikke skjønner viktigheten av bredden

Gjest

#189

2015-10-19 19:07

Jeg signerer dette fordi jeg som privatperson har vært publikum på Kongelige Norske Marines Musikkorps gjennom 40 år og har hatt enorm glede av dette. De er faglig meget dyktige og allsidige og spiller alle sjangere. Dessuten mener jeg at korpsenes virksomhet som ensemblemusikere sammen med andre musikere er av største betydning for et profesjonelt musikkliv der man ikke har andre aktører på blåseinstrumenter og perkusjon på samme nivå. Som lærere på disse og som dirigenter for både skolekorps og ungdomskorps/voksenkorps er deres innsats uvurderlig! Det vil bli et enormt tap for det lokale musikkliv på de stedene som man eventuelt vil fjerne korpsene. La oss bevare korpsene!!

Bjørg Raaen Eriksen

Gjest

#190

2015-10-20 01:29

Through their ceremonial, protocol and outreach efforts, military bands are an invaluable strategic resource that helps to connect the military to the Norwegian people. Please preserve these national treasures - they stir positive feelings of nationalism, support the military and political leadership and serve to preserve a storied and rich history of the Norwegian people. Through their music, they also represent the excellence found throughout the Norwegian military. They are worth the investment.

Colonel Timothy Holtan
Leader and Commander
The US Army Band
Washington, DC
Descendent of Holtans from Telemark and Petersons from Hurdal.

Gjest

#191

2015-10-20 06:05

Vi trenger forsvarskorpsene! De er viktige kulturbærere og også viktige for lokalt engasjement som instruktører/dirigenter og ikke minst inspirasjon for korps/skolekorps.
Uten kultur, hva har vi igjen å forsvare?

Gjest

#192 Re:

2015-10-20 15:06

#1: -  

 Nå må vi begynne å tenke lenger enn kun økonomisk effektivisering!Musikk er en bedre vei å skap dialog mellom to eller flere rivaler, enn å bruke bomner og granater. Noen fortalte meg at kostnaden av å ha 5 forsvarskorps er 3 promille av forsvarsbudsjettet... Kun 3 promille.


Gjest

#193

2015-10-20 18:32

Forsvarets musikk er en av grunnpilarene i den norske kulturen. Fantastiske musikere og forbilder for alle i skolekorpsene landet rundt. Vi blir en fattigere nasjon uten.

 


Gjest

#194

2015-10-20 18:42

Det er viktig å bevare en slik kompetanse og dyktighert som er bygget opp over år, og er umulig å bygge opp på nytt uten store investeringer og innsats. Vi trenger dem som nasjon når vi skal representere Norge ved høytidelige anledninger og ved besøk fra statsoverhoder og andre begivenheter. Og for ikke å glemme 17. Mai ! Jeg kan ikke forstå at vi som verdens rikeste land skal kaste vrak på en slik ressurs for landet vårt....i tillegg ødelegge en viktig del av kulturarven vår innenfor musikk og korps og forsvar. Jeg er forskrekket over at det er kommet på tale å nedlegge det!!! Det må ikke skje.!
Engasjert

#195

2015-10-20 21:34

Korpsnorge fortjener å ha militærkorps! Det er god kulturpolitikk, god distriktspolitikk, god forsvarspolitikk og de tar en ekstremt liten del av Forsvarets budsjett, det bevises jo gjennom at forsvarssjefen mente det var lite å spare på å kun legge ned to korps. Disse ensemblene har enorm betydning for mange flere nordmenn enn forsvarssjefen har fått med seg. For meg som jobber innen kultur er det lett å se mange av godene som kommer med korpsene, håper politikerne ser det samme, og hører på alle som ønsker fortsatt støtte til en kultur og forsvare!!!

KS

#196 Kultur-Norge vil blø

2015-10-21 04:33

Forsvarets musikk må bestå. Spesielt i utkant-Norge har forsvarskorpsene en utrolig viktig oppgave både som inspiratorer og som garanti for at musikalsk fagkunskap er tilstede.


Gjest

#197

2015-10-21 04:40

Det er viktig å bevare kulturberikelser utenfor hovedstadsområdet også. Her har militærkorpsene vært viktige i mange år. Et godt tilbud i distriktene er også viktig!!

Gjest

#198

2015-10-21 07:08

Jeg var i 2003 direktør for Festspillene i Nord-Norge og hadde et fabelaktig samarbeid med Forsvarets musikk NN den gangen festivalen hadde kommet opp i store problemer før jeg overtok. Ellers gleder jeg meg alltid til å høre dem spiller på Sortland. Dette må gå bra!
Hilsen Erik M Bugge

Gjest

#199

2015-10-21 09:37

Forsvarets musikk er sannelig ikke bare paradeorkestere.
Musikerne er med på å heve nivået på musikkskoler, og de underviser og inspirerer barn og unge. Korpsene er viktige deler av vår kultur.

Gjest

#200

2015-10-21 18:56

Har hatt et forhold til og blitt blitt underholdt av FMKN siden jeg var barn. Har hatt for av korpsets medlemmer som instruktører.