Bevar Forsvarets musikk/Save the Norwegian military bands

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Bevar Forsvarets musikk/Save the Norwegian military bands-oppropet.


Gjest

#101 Re:

2015-10-04 11:39

#24: -  

 Kan hende du har rett i at dette bør fjernes fra forsvarsbudsjettet, men i så fall bør det bare overføres til kulturbudsjettet. Bevilgningen kommer uansett fra statsbudsjettet.

Det er slett ikke kulturtilhengerne som «sutrer» - det er forsvarstilhengerne som alltid sutrer over budsjettene sine.

Du tar feil når du skriver at det har vært slik etter hver enste forsvarsstudie de siste 15 år. Forsvaret har faktisk konkludert med at korpsene ikke har noen militær betydning i  over 100 år! Og hver gang i disse mer enn 100 årene har politikerne gått  mot  Forsvarets anbefalinger om å legge ned korpsene, med begrunnelsen at dette er verdifull kultur/tradisjon. 

Dette betyr altså at Stortinget i over 100 år har bevilget en sum penger til Forsvaret for å drive en kulturell virksomhet av ikke-militær betydning. At Forsvaret gjentar dette enda en gang endrer ingen ting, det er snarere en bekreftelse på at her er ingenting nytt! Hvis Forsvaret sier at de ikke lenger ønsker å drive denne kulturelle virksomheten videre, er den eneste logiske konsekvensen at denne bevilgningen fjernes fra forsvarsbudsjettet (og evt flyttes til noen som kan føre virksomheten videre, dersom Stortinget ønsker dette).

Med andre ord er det ingen automatikk i at det blir mer penger til kuler og krutt ved å legge ned korpsene. Politikerne må eventuelt ta stilling til om disse korpsene - som de gjennom 100 år har valgt å opprettholde  til tross for  Forsvarets kontinuerlige ønske om nedleggelse - bør finansieres via et annet budsjett.

 

 


Gjest

#102

2015-10-04 11:51

Fordi søateren min var i musikktroppen og jeg skjønner at dette er viktig for henne og resen av dem som gikk, går og vil gå i musikktroppen

Gjest

#103

2015-10-04 12:00

Musikken er kultur og forsvarets viktigste forbindelse med vanlige mennesker. Militær musikken er også forsvarets største og landets største kulturbærer. 


Gjest

#104

2015-10-04 12:47

Jag signerar uppropet då jag är intresserad och engagerad i Svensk militärmusik! Jag stödjer gärna Norge i deras kamp.

Gjest

#105

2015-10-04 14:01

På alle områder reduseres støtten til musikk aktivitet utenom de store byene, Staten bør ta seg råd til å ha noen få proffe musikk miljø. omkring i nasjonen, som ressurs senter for ungdommer m studere utøvende musikk, og resurs for regionale musikkforeninger. Musikklivet i distriktene er sentralt for å opprettholde bosetningsmønsteret,
staten bør støtte dette mål

Gjest

#106

2015-10-04 15:25

Vi må bevare korpsmiljøet i Norge. Dette er noe unikt som ikke finnes i våre naboland og vi skal være stolte av at våre ungdommer er med å spille i korps. Forsvarets musikk er "en gulrot" som våre unge kan se opp til.

Gjest

#107

2015-10-04 16:23

Med en bakgrunn i gardemusikken kjenner jeg viktigheten av militærkorps og hvor mye de betyr for spirende musikanter. Korpskulturen i Norge gjør mye for barn og ungdom, og militærmusikken hjelper dem å vokse.

Gjest

#108

2015-10-04 17:16

I mine år som Musikkteatersjef i Trondheim, opplevet jeg hvor nærværende Forsvarets Musikkorps var i byen. Ja, faktisk mer synlige enn de aller fleste andre profesjonelle musikkutøvere. Jeg hadde gleden av faglig kontakt og samarbeide med mange av de ypperlige musikerne. Under Tordenskioldsjubiléet for mange år tilbake, jobbet jeg også med en forestilling som ble spillt både i Trondheim (på Ringve) og i Bergen (på Håkonsvern) med de lokale korpsene. Har også jobbet med en konsertturné med en sangsolist og korpset i Halden. Imponert over standarden og entusiasmen hos alle disse kunstnerne.
Det er en kulturtragedie om de fine orkestrene forsvinner og skam for den forsvarsministeren eller kulturministeren som i så fall avstedkommer dette!


Gjest

#109

2015-10-04 17:51

Profesjonelle musikere i kommuner og regioner utenfor Oslo er svært viktige bjelker for kultur- og musikkliv i de områdene de militære korpsene virker i.

Gjest

#110

2015-10-04 18:05

Den som ikke forstår musikkens plass i Forsvaret, forstår ikke en nasjons behov for samlende emosjoner, ei heller musikkens plass i nasjonens sjel.

Gjest

#111

2015-10-04 21:25

Tviler på at politikere skjønner viktigheten av militærkorpsene. Hvis de hadde, ville dette vært et ikketema.

Gjest

#112

2015-10-05 13:51

Forsvarets musikkorps har alltid vært en stor inspirasjon for oss som spiller i amatørkorps.
La alle våre forsvarskorps bestå. Så fattig er vi ikke i Norge at vi ikke har råd til å la de bestå.

Gjest

#113

2015-10-05 14:01

Det ville være en stor skam om ett av landets eldste og Europas aller beste militær korps ble nedlagt. KNMM har vært en god ambassadør for Norge i mange land både i østen og i europa og i statene.

Gjest

#114

2015-10-05 14:14

Fordi jeg nettopp har vært på Fredskonserten i Oslo Konserthus og har flere kjente i Marinemusikken

Gjest

#115

2015-10-05 14:47

Det er viktig å ha eliten innen korps! For korpsmiljøet er så viktig for mange barn og ungdom, da disse korpsene bidrar med kompetanse. Forsvarets sine musikkorps er enormt viktig både i dette bidraget, men ikke minst som kulturformidlere i seg selv, og som de største bidragsytere noen kulturlivet på sine respektive hjemsteder! Det er fristene å si at det vil være en katastrofe for kulturlivet hvis disse institusjonene forsvinner. Ja, jeg vet det er et forslitt utrykk, men ringvirkningene vil bli enorme. Vær så snill og oppretthold Forsvarets sine musikkorps!


Gjest

#116

2015-10-05 15:44

Spiller i amatørkorps, og vet hvor viktig og inspirerende det er med innstruktører som kan sitt instrument/sine instrumenter. Kunne få råd og tips, lære tekniske ting om instrumentet man spiller. For de som bor nært nok , er det en stor gevinst å ha dirigent fra et proft korps.

Gjest

#117

2015-10-05 16:19

Jeg synes det er viktig å opprettholde korpstradisjonen i landet, og forsvarsmusikken står sentralt i denne

Gjest

#118

2015-10-05 18:58

Skal befolkningen støtte et godt forsvar, er det viktig at hver enkelt er stolte av det. Musikkorpsene er blant Forsvarets aller viktigste ambassadører. De må fortsette!

Gjest

#119 Re:

2015-10-05 19:03

#110: -  

 Dette er kjernen i viktigheten av å vedlikeholde musikktradisjonen i Forsvaret. Bra!


Gjest

#120

2015-10-05 19:17

Eg vil bevare kvaliteten på den norske musikk-kulturen. Om vi får dette gjennom kan korpsbevegninga stå like sterkt, som han MÅ gjere, og kulturlivet vil halde seg oppe i byer som Tromsø, der mykje av det kulturelle ansvaret baserar seg på innsats av nøkkelpersonar i dei norske forsvarskorpsa.

Gjest

#121

2015-10-05 19:46

Mange av våre professjonelle musikere (messing og treblåsere) kommer nettopp fra forsvarets korps, og gir et viktig bidrag til musikklivet i Norge.

Gjest

#122 Re: #25: - Norge trenger flere kulturbærere. Levende musikk og profesjonelle musikere er helt se

2015-10-05 20:31

#25: -  

 Norge trenger flere kulturbærere. Levende musikk og profesjonelle musikere er helt sentralt! Bevar bestående korps! Utvid bruken av dem til: skolekonserter, fengselskonserter, konserter i ungdomsklubber, konserter i omsorgsboliger - alle steder der mennesker strever og prøver å få livet til å henge ihop. La dem gjerne også opptre i "kammer"-ensembler tilpasset de mindre sammenhengene. Mat det norske folket med god musikk formidlet av de dyktige utøverne i de profesjonelle korpsene. Det er å formidle levende liv, det er å formidle energi til det neste veistykket i livet.


Gjest

#123

2015-10-05 20:42

Det er viktig å bevare FMKN. Man kan ikke bygge ned forsvaret i Nord- Norge. Det å lage et stort korps i Oslo, vil ikke kunne klare å dekke alle oppdragene for forsvaret., og man vil ikke klare å spare penger. ved å legge ned disse korpsene i distriktene, så vil man også legge ned kulturlivet i de landsdelene korpsene holder til. NEI til nedlegging!!

Gjest

#124

2015-10-05 20:42

Korpset har i mange ti-år fra 50-tallet vært en sentral musikk-aktør lokalt og utenfor Harstad, også fordi korpset har hatt mange musikere med idealistiske bidrag.

Gjest

#125

2015-10-05 21:18

Fordi det er katastrofalt for musikklivet i Norge hvis forsvarets musikk-korps blir lagt ned!
På tide at politikerne slutter å rasere norsk musikkliv!!!!