Få tilbake Studentersangforeningens 17.maikonsert på NRK Radio!

Den norske Studentersangforening (DnS) er Norges eldste kor, og er mest kjent for den årlige 17.maikonserten på Universitetsplassen i Oslo. Dette er en av Norges eldste konsert-tradisjoner der repertoaret har fokus på sentrale nasjonalromantiske korverk som for eksempel "Naar Fjordene blaaner", "Olaf Trygvason" og "Norges Fjeld" og selvfølgelig "Ja, vi elsker" som vi urfremførte i 1864. Konserten har, helt fra den spesielle 17. mai 1945, vært kringkastet via et godt samarbeid med NRK, til det ganske land og er med på å vekke nasjonalfølelse og frihetsglede for alle musikkelskere. Dette får vi hvert år veldig mange gode tilbakemeldinger på, og som en ekstraeffekt er dette med på å sikre god rekruttering til koret.

NRK har i år besluttet å ikke kringkaste vår 17.maikonsert. Dette begrunnes med kapasitetsproblemer i sendebussen, men som etter vår mening handler om prioriteringer.  Spesielt urovekkende er dette når vi vet at neste år skal 200-årsjubileet for Grunnloven markeres, og vi frykter at det med dette er kroken på døren vår tradisjonelle konsert. For å forhindre at denne historieløse avgjørelsen forblir en realitet, appellerer vi nå ut til vårt publikum og ber om deres underskrifter for å få NRK til å forstå viktigheten i dette.

Kjære sangervenn; takk for din signatur!

Sangerhilsen,

Terje Bjørkheim

Formann, Den norske Studentersangforening

Din e-postadresse vil ikke bli publisert på vår side. Uansett, så vil forfatteren av underskriftskampanjen se all informasjon du oppgir i dette skjemaet.