NEI til asylmottak i Meråker!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Hero Norge har planer om asylmottak i Fonnfjell Hotell.

2015-09-23 15:59:00

Hero Norge og Sveinung Skaathun, eieren av Fonnfjell Hotell, er enige om at de ønsker å tilby UDI muligheten til å bruke hotellet som hovedbase for et nytt asylmottak.

Det blir i så fall et ordinært, statlig mottakssenter - ikke et nytt senter for enslige mindreårige asylsøkere.

Hovedbase

Et nytt mottak med Fonfjell hotell som hovedbase kan få inntil 150 asylsøkere. Den første henvendelsen før helgen gikk ut på å etablere et mottak med 90 plasser. Men allerede nå har tallet økt til 150.

- I e-posten fra Hero står det nevnt ordet "hovedbase". Jeg forstår det slik at da kan det ære aktuelt å leie hus eller innkvarteringsmuligheter rundt om i bygda i tillegg til den kapasiteten som selve hotellet har, sier ordfører Bård Langsåvold.

Møte i morgen

Han vet foreløpig ikke så mye om Hero Norges planer. Meråker kommune skal ha et møte med Hero Norge i morgen, torsdag 24. september. Her vil operatøren presentere planene sine for kommunens ledelse. Her vil også ledelsen i sektor skole, oppvekst og kultur og helse, pleie og omsorg, være til stede. Det er disse som må håndtere et eventuelt nytt mottak.

Avventende

Ordfører Bård Langsåvold er foreløpig avventende i sin reaksjon.

- Jeg vil først høre mer om planene før jeg mener noe om dem. Så må vi også høre med skole og helse om de har kapasitet, og vi må høre med folk i senrum hva de mener, sier ordføreren.

Formannskapet

Han vil orientere formannskapet i morgen formiddag om henvendelsen. Bård Langsåvold sier at det også kan bli aktuelt å invitere Hero Norge til å komme og orientere kommunestyret, som skal ha møte førstkommende mandag.

Bladet.no har ikke lykkes å få kontakt med regionsjef Vidar Torheim i Hero Norge.

Kilde: Stjørdalens Blad

Nei til asylmottak i Meråker

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.