2.-gangs høring av "kystsoneplan for Tysfjord"

Vi har nå 9 timer til dette oppropet må sendes til Tysfjord kommune. Vær med å støtt opp for en bærekraftig fremtidsrettet kystsoneforvaltning, der det miljømessige perspektivet settes i høysete, av respekt for det marine økosystem og fremtidige generasjoner.

Innsigelse/uttalelse vedrørende 2-gangs høring av ny "kystsoneplan for Tysfjord".

Etter vår vurdering er det flere viktige ting som må endres, da det i planforslaget er lagt alt for liten vekt på kritiske merknader spesiellt i forbindelse med akvakultur.Det er særdeles kritikkverdig at planen m/notater ikke synliggjør bedre ovenfor plangruppe/formannskap/kommunestyre hvor mange av fjordens brukere/innbyggere som krever at alt av oppdrett i fjorden må opphøre og/eller omfases umiddelbart til lukket teknologi hvor alt av utslipp ivaretas, på en miljømessig forsvarlig måte og renses før det eventuellt videreforedles til gjødsel/biogass o.lign.   Tidsperspektiv for omfasing til tette anlegg bør skje snarest mulig (ikke mer enn maksimalt 1-2 år), da utslippene fra oppdretterne allerede har gjort at 4 av 8 miljøundersøkelser (Mom-B) viser redusert miljøtilstand.

Tidsfrist for omfasing av all akvakultur til tette anlegg innenfor arealplanens virkeområde må komme tydelig fram som et eget punkt i planens "Bestemmelser og retningslinjer" §-6.3Når anleggene avvikles eller legges ned for en periode på 6 mnd eller mer, skal området tilbakeføres til opprinnelig stand. (Dette for at fjordens brukere/naboer skal kunne ha forutsigbarhet og kunne få tilgang til områdene).

Disse forslagene begrunnes med at overordnede myndigheter v/Riksrevisjonens rapport tydelig har konkludert med at oppdrett i åpne notmærder IKKE er miljømessig bærekraftig.Det vil være et stort overtramp fra plangruppas side ved å bare neglisjere det store flertallet av fjordens brukere sine krav og samtidig overse betydningen av en såpass tydelig informasjon fra overordnede myndigheter som Riksrevisjonens rapport om oppdrettsnæringens manglende miljømessige bærekraft.

Det bør kanskje også tas med i vurderingen av "bestemmelser og beskrivelse" om det kan settes noen form for ensidig fredning av tysfjordhummeren i anslagsvis 5 år framover, slik at bestanden kan bli bærekraftig.

Viggo Vikholt, NMF Tysfjord med flere.