Nei til deling av faget Kunst og håndverk

Kommentarer

#403

Jeg er helt i tråd med meningene i innlegget her.

(3160 Stokke, 2017-03-24)

#421

Alle elever skal kjenne den materielle kulturen, håndverket og kunsten. Kunst er Ikke bare for norske bedre stilte familiers barn. Det var det geniale ved innføring av faget kunst og håndverk i 1997. Ikke reverser dette nå!

(Skjetten, 2017-03-25)

#424

Enig med oppropet.

(nordliveien 10A, 2017-03-25)

#430

Kunst & håndtverk og yrkesfag er to helt forskjellige ting. Yrkesfag må gjeninnføres i tillegg til eksisterende kunstfag.

(5360 Kolltveit , 2017-03-25)

#439

Fordi kunst ble være en del av allmenndannelsen

(Nesodden, 2017-03-26)

#440

Det er viktig med felles undervisning. På små steder vil det være vanskelig å få nok personale med kompetanse på begge områder.

(Vega, 2017-03-26)

#450

Regjeringen bør forstå at det er lærerne sin FAGLIGE KOMPETANSE, ANTALL TIMER AVSATT TIL FAGET, TILGANG PÅ VERKSTED, MATERIALER OG UTSTYR og DELING AV KLASSER - som er de virkelige suksessfaktorene for mer praktisk arbeid i kunst og håndverksfaget.

(Stord, 2017-03-27)

#455

Jeg jobber som håndverker og kunstner. Min kone er kunst og håndverkslærer. Jeg ser meg helt enig meg dette.

(Trondheim, 2017-03-27)

#462

uten håndverk forblir kunst en visjon. Uten estetisk sans er håndverk dilettantisme.

(Oslo, 2017-03-29)

#470

Eg meiner at faget kunst og håndverk bør forvaltes i størst mulig grad av lærere. Dersom ein snevrer faget ytterligere risikerer ein å skade fagets innhold og kjenneteiknende fridom. Det er ikkje mogleg å skilje kunst og håndverk frå kvarandre og det er nettopp derfor faget må inneholde begge.

(Trondheim, 2017-03-30)

#472

Faget skal fortsatte være en vekselvirkning mellom å skape selv og å oppleve og vurder det andre har gjort. Viktig å holde fast ved en estetiske dimensjonen i faget

(Lillesand, 2017-03-30)

#478

Nei til segregering og bortvalg av allmenndannelse

(Moss, 2017-04-02)

#495

Jeg signerer fordi styrken til faget Kunst og håndverk ligger i at det er samlet i ett fag!!! Det er når kunst og håndverk møtes at problemløsning, design, innovasjon og kreativitet oppstår.

(Namsos, 2017-04-05)

#499

Jeg er spesielt opptatt av estetikkens og kunstens plass i skolen. Begrunnelsene for både å dele faget og å holde det slik det er i stor grad orientert mot å styrke håndverket og det praktisk skapende. Jeg mener de eksisterende planene allerede legger opp til dette, men at det praktisk skapende i liten grad involverer for eksempel konseptuelle tilnærminger, som også er avhenging av håndverksmessige ferdigheter. Jeg er redd en deling spesielt vil være på kunstens bekostning. Det er flere signaler om at kunnskapsministeren tenker at kunsten er kun for de spesielt interesserte og viser liten forståelse for kunstens potensiale i menneskers liv. Kunst og håndverksfaget trenger først og fremst lærere med formell kompetanse i faget. Det er nok mangelen på utdannede lærere som gjør at faget oppleves som teoretisk. Faget må også prioriteres av skoleledere økonomisk slik at man kan realisere en fruktbar kopling mellom praktisk skapende arbeid og teoretiske perspektiver.

(Kristiansand, 2017-04-09)

#500

Jeg støtter oppropet

(Davik, 2017-04-10)

#505

Jeg er hjertens enig i alt som står der.

(1929 Auli, 2017-04-14)

#518

Grunnskolen skal være allmenndannende

(Skoppum, 2017-04-25)

#522

Faget kunst og håndverksfaget trenger lærere med formell kompetanse i faget. Ikke en deling av faget. Jeg har ikke møtt en eneste lærer som sier seg enig i å dele faget. Men mange ønsker å styrke faget ved å gi elevene mer tid med kompetente lærer og plass til eleven i egnet verksteder.
Både estetiske kompetanser og refleksjoner (det som synes til å forståes som teori her) er nødvendig i vårt fag. Begge sider nærer hverandre for å skape helhetlig forståelse, og fremtidig verdensborger.

(Oslo, 2017-04-25)

#524

Jeg signere for at elevene skal få en helhetlig opplevelse av kunst og håndverksfaget. De trenger innsikt i alle deler av faget for å få helhetlige mennesker, som kan klare seg selv i både på jobb og hjemme. Vi trenger nytenkende og selvstendige unge folk, som kan ta i ett tak. Vi trenger praktiske og løsningsorienterte unge mennesker.

(Svarstad, 2017-04-25)

#536

Jeg signerer fordi er at av de viktigste fag i skolen. Kunst og håndverksfaget er det faget som tydeligst ivaretar arbeid med utvikling av fantasi og kreativitet. Gjennom kunst og håndverksfaget tilegnes erfaringer og kunnskap som danner grunnlaget for intellektuell og emosjonell danning og utvikling. Vi trenger et samfunn også bestående av kloke hender, ikke bare kloke hoder!

(Stavanger, 2017-04-26)

#542

jeg mener at det gjøres altfor lite for å prioritere kunst og håndverksfaget som det er: skoler ansetter ikke folk med kompetanse med mindre man ikke er matte, engelsk og norsklærer i tillegg, timene flyttes til de 'viktige' fagene, verkstedene og materialkontoene forsvinner, klasser slås sammen til opp til 60 elever. Hvorfor er det ikke disse rammefaktoorene det jobbes med, samt en oppstramming av læreplanen? Så lenge vi med lektorkompetanse må takke ja til barnehage og blomsterbutikkjobber og skoler med verksteder ikke reparerer utstyr og innfører innkjøpsstopp på materialer er det ikke læreplanen som er problemet..

(Nesoddtangen, 2017-04-26)

#543

Kunst og håndverk er et dannelsesfag!

(Larvik, 2017-04-26)

#544

Jeg er imot deling av kunst og håndverk faget!

(Stavanger , 2017-04-26)

#545

Kunst og håndverk er et dannelsesfag, hvor kultur og identitet og mestring i praktisk arbeid gir mening i dybden av elevens liv, da de møter seg selv og andre gjennom solid og godt arbeid. Gjennom egen design må håndverk ligge til grunn. Derfor ingen deling av faget!!! Elevene møter først kunstens univers gjennom egne spennende kreasjoner uten tanke om profitt og kapital. La det forbli så.

(Folldal, 2017-04-26)

#552

Jeg signerer fordi jeg har arbeidet med dette faget i alle skoleslag fra barnehage til høgskolenivå, praktisk og teoretisk. Eller kanskje heller praktisk-teoretisk. Kunnskap sitter ikke enten i hodet eller i hendene. Det er avgjørende for barn og unges utvikling at de blir kjent med sine egne muligheter til å påvirke omgivelsene sine på en praktisk og konkret måte. Det krever handling og refleksjon. Kunsten er avhengig av materialkunnskap, teknikk og kjennskap til verktøy, og håndverk er utøvelse av formkunnskap og estetiske og etiske vurderinger. Bredden av materialer og redskaper, fra blyant og digitale uttrykksmedier til tre, metall, betong og tekstil, er felles for kunstneriske uttrykk og håndverksprodukter. Siden 1960 har de ulike delene av faget vokst sammen og vært kilde til mestringsglede og faglig kunnskap for barn og ungdom. Det faget trenger er ikke fragmentering, men lærerkompetanse, lærerkompetanse, lærerkompetanse, og en gjenopprettelse av de fysiske og økonomiske rammene som var en selvfølge for 20 år siden.

(Notodden, 2017-04-27)

#554

Jeg vil ikke ha deling i Kunst og håndverksfaget

(Ås, 2017-04-27)

#558

jeg er uenig i å dele kunst og håndverksfaget.

(Tromsdalen, 2017-05-09)

#563

det bidrar til en slags tidlig sortering. Kunst og håndverk bør være to sider av samme sak fram til vgs nivå

(Lillehammer, 2017-05-18)

#565

Fordi vi må stå samlet for å styrke Kunst og håndverkfaget i grunnskolen, spesielt med å fastsette en regel om faglærere i faget med en bachelor i kunst, design og håndverk!

(Drammen, 2017-05-18)

#567

Vikitg å beholde faget samlet.

(Molde, 2017-05-19)

#569

Det er viktig å beholde bredden i faget for alle elever

(Oslo, 2017-05-19)

#576

Faget er best som samlet, men det bør likevel få en er praktisk retning

(Bergen, 2017-05-21)

#578

Om man mener det er for mye teori i faget så må man heller gjøre noe med kompetansemålene, noe man jo skal gjøre ved en fornyelse av kunnskapsløftet uansett. En deling av faget vil føre til kjønnsdeling, noe som er uønsket!

(Trondheim, 2017-05-25)

#580

Jeg er uenig i at faget deles.

(Bærum, 2017-05-29)

#581

Eg er imot at faget delast på grunn av at kunst og handverk heng saman og elevane må lære seg praktisk og estetisk sans i eitt fag, ikkje to atskilde.

(Hitra, 2017-05-29)

#585

Endring berre for endringa si skuld er meiningslaust. Det er ikkje faget eller laereplanen som er problemet, men ressursane. Som i alle fag i skulen.

(Stryn, 2017-06-27)

#588

Jeg mener de er viktig å styrke opplæringa i kunst- og håndverksfaget.

(1927 Rånåsfoss, 2017-07-24)

#589

Det oppleves absurd å skulle skille hånden fra hodet ... all forming er en fortelling om sammenhengen mellom hånd og verk ( som kunstnerisk arbeid ofte benevnes)...

(trondheim, 2017-08-14)

#593

Jeg signerer fordi jeg ser faget blir nedprioritert allerede i barneskolen. Det er ofte opp til den læreren som brenner for faget å holde det i gang. Det er nødvendigvis ikke en lærer med utdannelse i faget som "får" timene.

(Drammen, 2017-08-28)

#594

Ja til mer praktisk arbeid inn i skolen, eller tilbake i skolen, og alle elever trenger både kunst og håndverk!

(Ås, 2017-08-29)

#596

Viktig å snu trenden med å nedprioritere k&h faget ved bruk av ukvalifiserte lærere og nedlegging av spesialrom for faget.

(vennesla, 2017-08-29)

#598

Eg er faglærar i kunst i handverk med bakgrunn i både kunst, handverk og musikk. Vi må ikkje gå i den same fella igjen- at det er noko som helst slags naturleg skilje mellom kunst er handverk. Dei er fletta saman, og den svære verda av idear omfattar begge desse og alle andre fag.

(Tingvoll, 2017-08-29)

#599

Jeg er faglærer i KH og ser nytten av å kunne praktisere kunsten inn i håndverksedelen da mange elever lærer best ved at fagene er sammenslått

(Skien, 2017-08-29)