Nei til nedleggelse av palliativ enhet på Ski Sykehus!


Gjest

#26

2014-03-03 09:02

Med mine erfaringer som sykehuspasient er det hevet over tvil at både pasienter og pårørende har det best, og om mulig blir raskere frisk gjennom behandling og rehabilitering i nærmiljøet.
Problemeet i denne sammenheng er jo ikke plass-hensyn, men sykehusledelsens arogante holdninger til de de er der for, nemlig pasientene. De er mer opptatt av eget markeringsbehov og tilsynelatende en slunken pengesekk.(I et av verdens rikeste land)!

Gjest

#27

2014-03-03 12:59

Palliativ avdeling på Ski Sykehus er livsviktig for Follos befolkning. Det vil være et HJERTEROV om
denne avdelingen legges ned, DET MÅ IKKE SKJE!

Gjest

#28

2014-03-05 14:54

En god venninne fra Kolbotn var paa palliativ enhet paa Ski Sykehus. Hun, og familien, synes det var en lettelse aa slippe aa reise til og fra Radiumhospitalet, baade med tanke paa tid, anstrengelse, kostnader og det aa kunne vaere fysisk naer familie og venner. Ahus blir omtrent like langt unna som Radiumhospitalet. Hvorfor skal alt sentraliseres til store og ofte upersonlige enheter som det er langt aa reise til? Naerhet til familie, venner og lokalsammfunnet er ekstremt viktig naar man er saa syk og saarbar. Norge er et fantastisk rikt land og det knyter seg i magen naar jeg hoerer om hvor kynisk det tenkes ifm. en saa saarbar gruppe mennesker. Fy!
Vikinghuldra

#29

2014-03-05 21:25

Nei nei nei! Ikke ta fra syke og pårørende denne tryggheten. For et uakseptabelt og trist forslag...
Pårørende

#30 nei til nedleggelse av palliativ enhet på Ski Sykehus

2014-03-05 22:05

Nå må det bli slutt på og skalte og valte med Follos meget syke pasienter og deres pårørende. Ledelsen ved AHUS må da skjønne at de ikke kan legge ned den godt drevet palliative enhet. Fra dag en når vi fikk høre om Helse Sør-Øst og hva de skulle få til, har det ikke vært bare bra. Håper de besinner seg og lar oss få ha fred med våre syke her på Ski sykehus, pleierne her er fullt på høyde med de man har på AHUS. Jeg håper også å få ligge på Ski sykehus hvis jeg blir så syk noen gang. Jeg har lang erfaring med sykehuset da min far og min søster, min svigerinne og nære bekjente der alle har fått veldig god pleie ved Ski sykehus til siste slutt. Vis barmhjertighet og se gevinsten ved at de etterlatte kommer raskere tilbake til hverdagen, kanskje nettopp fordi man ble ivaretatt i nærmiljøet og følte at pasienten fikk en verdig siste slutt med alle pårørende rundt seg. Helseøkonomi må også regnes på andre faktorer enn klingende mynt..





Gjest

#31

2014-03-06 12:05

En kjempeviktig sak for befolkningen i Follo og en viktig signalsak for resten av landet. Det skal være mulig å avslutte livet i trygge hender nær hjemmet.
Aleksander Lund

#32 Palliativ enhet på Ski

2014-03-06 12:45

Legger merke til at det er ingen av dere i kommentarfeltet, ei heller oppropsgrunnlegger, som kommer med tall her. Tror dere i 2014 at sykehus drives av nestekjærlighet og ikke av økonomi? Unnskyld meg, men har dere sovet de siste 6-7 årene?
Sykehusene drives med syltynne budsjetter og man må se en helhetlig vurdering av driften. Har det også gått dere hus forbi at Ski sykehus skal oppbemannes på operasjonsavdelingen og at dette fører til både arbeidsplasser og "kort vei" som dere hele tiden snakker om, til pårørende som ligger på postopp feks. Å flytte palliativ til Lørenskog feks betyr bedre kompetanse, spesialkompetanse på det området, mer tilrettelagte og nye lokaler som igjen betyr en bedre tilværelse både for pasient og pårørende. Buhuu- så må dere kjøre i tre kvarter for å besøke deres kjære. Det er da virkelig ingenting å klage over!Tenk dere om, og se realiteten i HelseNorge før dere sutrer!
De dager er forbi for lenge siden, da man ikke trengte å tenke på økonomi i sykehusene. Desverre men dette er Norge anno 2014, lik det eller ikke- men sett deg inn i fakta før du sutrer om bagateller!

Gjest

#33

2014-03-06 14:45

Ikke legg ned dette. dette er noe som trengs.

Gjest

#34

2014-03-06 15:18

Dette skal stoppes!!! Har hatt nært familimedlem på Ahus og Ski Sykehus!!! Som natt og dag,

Gjest

#35

2014-03-06 15:24

Viktig!

Gjest

#36

2014-03-06 15:25

Det er en stor skam å legge ned denne enheten, som er så viktig for alle dem som trenger hjelp i siste fase av livet. Det er også viktig at enheten ligger i den regionen vi hører til! NEI til nedleggelse av palliativ enhet på Ski Sykehus!!!!

Gjest

#37

2014-03-06 16:51

Det är i det sista skedet en döende människa behöver denna vård.Min pappa visste att han skulle dö,han fick dödsångest och klarade inte vara ensam hemma,han fick då komma som "Gäst" som det kallas ,inte patient, till ett Diakonhem med Palliativ Vård,där han trivdes jättebra,för han kände sig trygg med andra människor runt sig.Alla ära till dessa fantastiska människor som jobbar med detta, det krävs speciella människor till detta,ett STORT TACK till er underbara själar <3 Skriver från Sverige men har bott på Ski när jag var liten. LÄGG INTE NER ETT så VIKTIGT vårdarbete,
VARFÖR!! Regerar Fredrik Reinfelt i kvinnlig form i Norge.
USCH NI BORDE SKÄMMAS,detta är vård för både yngre och äldre människor,dock oftast för äldre, Dom som varit med att bygga upp detta land ( Norge ) TA HAND OM DOM, visa dom den RESPEKT DOM FÖRTJÄNAR SINA SISTA DAGAR !!!!!!!

Gjest

#38

2014-03-06 17:17

Signert, fordi Follos innbyggere trenger tilbudet.

Gjest

#39 Re: Palliativ enhet på Ski

2014-03-06 17:39

#32: Aleksander Lund - Palliativ enhet på Ski

"Sykehusene drives med syltynne budsjetter og man må se en helhetlig vurdering av driften".

NETTOPP! Og det er jo det de fleste her reagerer på. En eventuel nedleggelse av palliativ enhet fremstår kun basert på økonomiske vurderinger. Hvor er da helheten? At sykehus har stramme budsjetter er almenn kunnskap.

 

"Har det også gått dere hus forbi at Ski Sykehus skal oppbemannes på operasjonsavdelingen og at dette fører til både arbeidsplasser og "kort vei" som dere hele tiden snakker om, til pårørende som ligger på postopp feks."

Dette blir for dumt. Å sammenligne pasienter som ligger på postopp med døende pasienter!? Pasienter på postopp er de som er for syke til å være hjemme, men for friske til å være på Ahus. De er mao ikke i "livsfare" slik pasienter på palliativ enhet er. Å ha kort vei til et døende familiemedlem har stor betydning for de rundt. Tenk på skolebarn som kan komme rett etter skolen, voksne som kan komme før/etter jobb, hvis helsen pluselig forverrer seg har man som pårørende mulighet til å komme raskt til, og ikke minst for den som ligger der som vet at familie/bekjente ikke er langt unna. Jeg tenker med gru på å evt måtte stå i rush-kø på vei til Ahus mens en jeg er glad i har kort tid igjen å leve.

 

"Å flytte palliativ til Lørenskog feks betyr bedre kompetanse, spesialkompetanse på området, mer tilrettelagte og nye lokaler som igjen betyr en bedre tilværelse både for pasient og pårørende"

Er enig med deg mtp spesialkompetanse, men det er det. Ansatte på palliativ i Ski er meget kompetente i sitt fag, og du skal ikke se langt for å finne lovord om dem og jobben de gjør. Hva så om de ikke er spesialister, de gjør en utmerket jobb, og hvorfor endre på noe som fungerer? Og å skrive at mer tilrettlagte lokaler beyr en bedre tilværelse for pasient og pårørende er hårreisende. Hvor mange kjenner du/har du hørt om som er fornøyd med å ligge på Ahus?? Der har de flust av spesialkompetente ansatte og nye lokaler, men som pasient og pårørende er ikke det den avgjørende faktoren. Et familiemedlem av meg døde på palliativ i Ski etter å ha vært noen dager på Ahus. Hun sa at hun heller ville dø hjemme/ta livet sitt enn å måtte tilbringe sine siste dager på Ahus med seng på gangen, timesvis med venting og ansatte som drukner i oppgaver.

 

"Buhuu- så må dere kjøre i tre kvarter for å besøke deres kjære. Det er da virkelig ingenting å klage over!"

Har vanskeligheter for å tro at du har hatt en kjær døende av kreft når du kommer med slike utsagn. Da hadde du skjønt betydningen av tid.

 

Er sykehus skal selvfølgelig drives av økonomi, ikke nestekjærlighet, som du skriver. Men hvorfor skal man nedlegge noe som fungerer? Har man ikke lært fra sammenslåingen av Oslo sykehusene at det som fremstår som en god ide, ikke nødvendivis er det? Et sykehus vil aldri kunne gå i overskudd, spesielt ikke når vi lever lengre, medisinbehov øker og nye apparater/medisiner koster flust. Ja, man skal og må ta hensyn til det økonomiske perspektivet, men til hvilke pris?


Gjest

#40

2014-03-06 17:57

Denne avdelingen Palliativ som er her på Ski må ikke legges ned ! Det er så mange mennesker fra Ski / Follo som bruker Ski Palliativ. Det er ingen annet sted som her får så godt oppfølging når det gjelder sluttfase og for pårørende. " Altså håreisne hvis ikke vi blir hørt".

Gjest

#41

2014-03-06 18:14

Dette er viktig for oss alle, jeg har besøkt familie og venner på denne koselige avd. Her har de hatt det veldig bra på sine siste dager. Signer, ikke bare lik side.

Gjest

#42

2014-03-06 19:11

Når man ser og hører om hvordan Caser har spredd seg de senere år, så er denne avdelingen absolutt et must.. Hva skal disse brukere/ pasienter gjøre i sin siste fase av en uhyre smertelidende sykdom, det er da de er absolutt avhengige av en proffesjonell behandling, så vær så snill å behold denne avdelingen...
Aleksander Lund

#43 Re: Re: Palliativ enhet på Ski

2014-03-06 20:40

#39: - Re: Palliativ enhet på Ski

For det første tar jeg ikke folk som kan stå for det de skriver med å undertegne med fullt navn, spesielt seriøst.

Men jeg skal forsøke å svare deg ut:

Jeg vi først svare på spm om hvor mange pasienter jeg er i kontakt med som faktisk er fornøyd med situasjonen. -Stort sett hver dag. Det har blitt mindre i det siste, men jeg omgås daglig pasienter og ansatte som er i kontakt med pasienter, og tro det eller ei- de aller, aller fleste, jeg vil si rundt 90-95% av de som vil prate om det selvsagt, vi presser jo ikke et svar ut av pasienten, det leser man fort, om de er pratsomme eller ikke ønsker dialog, sier de er kjempefornøyde med pleiere og ansatte og behandling.

At et familiemedlem av deg sa at hun heller ville dø hjemme enn å havne på Ahus, tror jeg så gjerne på. For dersom man stoler blindt på alt man leser i aviser, som lever av å selge dramatiske overskrifter, så hadde jeg også vært redd. Men det er ikke tilfelle. Ahus ligger under gjennomsnittet i forhold til mistenkelige dødsfall og korridorbelegg. Greit-de har scoret lavt på pasienttilfredsundersøkelsene, men det har vært en jevn stigning. En ny er på vei i dissen dager.

Når det gjelder korridorpassienter, så forekommer ikke det på palliativ avdeling.

La meg vise til noen tall fra en rapport jeg helt tilfeldig fant her, den er fra 14.februar i år. Totalt antall senger på Ahus:696, totalt antall pasienter:675, antall innkomne pasienter til akuttmottaket i løpet av 5 timer: 127

For å være real skal jeg ta med tallene for palliativ avdeling også:

Ski: 4 av 6 senger i bruk

Lørenskog: 9 av 9 senger i bruk

Buhuu- så må dere kjøre i tre kvarter....

Nei, du har rett i det- jeg har ikke mistet noen nære av kreft. Men jeg har det mistet nære av andre årsaker.

Og jeg sier ikke at ikke de på palliativ enhet på Ski er flinke. Tvert imot- det er ofte på lokale små steder man finner de mest omsorgsfulle og flinke pleierne.

Ahus har gjort mange, mange grep det siste året, og resultatene begynner å vise seg nå- mindre korridorpasienter, mindre (ingen) AML-brudd, bedre styring på turnuser med flere faste ansatte og mindre innleie, som resulterer i bedre økonomi. Og det har på ingen måte vært en enkel jobb, men en pågående prossess som vi stadig ser høstinger av.

Du må huske på at i byråkratiNorge så har Ahus eiere som krever sitt gjennom å legge press på styret, som igjen må pålegge ledelsen om kutt, besparelser og og annen innskrenking.

Og eierne er styrt av et organ igjen, som legger føringer. Helsedepartementet kalles de.

Jeg vil påstå at hadde det ikke vært for gode ledere hadde Ahus desverre måttet sett betydelige nedskjæringer også. Det  har de heldigvis sluppet.

Også er jeg enig med deg at til hvilken pris skal sykehusene styres av økonomi, og kun det. Det er kjempesynd, og det gjør faktisk vondt i hjertet og sjela og se på konsekvensene av OUS-sammenslåingen som ikke akkurat gikk på skinner, snarere tvert om. Men så må du huske på at de som er ansatt på sykehusene prøver å gjøre en god jobb, men blir så styrt av økonomi at man er helt nødt til å snu alle kroner opptill flere ganger, og om en flytting av palliativ på Ski vil være med på å spare inn la oss si en million da, så er det et godt stykke på vei, kan vi øke prisen på parkeringen så hjelper det også.

Det jeg mener er at man må virkelig snu på alt, man kan ikke gå med havresekken til HSØ og be om mer penger. De har Ous, Vestre Viken og Østfold som står foran Ahus i køen når det kommer til utdeling av penger.

 

Til slutt vil jeg si at min ytterst personlige mening, basert på å være vitne til omorganiseringene de siste årene på lik linje som deg, er at om tja, kanskje 10-15 år så har man insett at dette var kanskje ikke så god ide alikevel, og den dagen jeg havner på eldresenter, det er vel hvertfall 40 år til håper jeg- så vil det meste være tilbake til sånn det var. Med lokalsykehus og lokale avdelinger og sentre, men da basert på private tjenesteleverandører.

HelseNorge graver sin egen grav, desverre for alle oss skattebetalere, men det er jo sånn AS Norge fungerer, vi gjør alt èn gang så billig som mulig, så finner vi ut at det var dumt å må bruke det tidoble på utbedringer, ombygginger, restaureringer og alt vi sparte den første gangen ved å gjøre det billigst mulig ender opp med å koste det tidoble.. -Som sagt- min personlige mening.

 

Håper du fikk litt mer forståelse av hva jeg mener..


Gjest

#44 Re: Re: Re: Palliativ enhet på Ski

2014-03-06 21:33

#43: Aleksander Lund - Re: Re: Palliativ enhet på Ski

Er en legitim grunn til at jeg ikke ønsker å bruke navn, uten å gå videre inn på det.

Takk for et godt og etter mitt syn reflektert svar. Forstår hvor du vil hen bedre i dette innlegget enn forrige.

For å oppklare var mitt familiemedlem godt kjent med Ahus fra før, både mtp egne erfaringer og bekjentes. Hun kjente Ahus fra flere arenaer, ikke bare pasient. Man skal som du sier ikke stole blindt på media da dramatikk selger, men det er altså ikke her hun hadde sin oppfatning fra.

Din "ytterst personlige mening" er jeg helt enig i, og har inntrykk av at flere har denne oppfattelsen av samfunnet i dag. Spørsmålet er da hvorfor vi lar dette skje? Hvorfor skal vi spare penger i nuet som erfaring tilsier at i lengden vil koste oss mer?

 


Gjest

#45

2014-03-06 21:38

Viktig viktig viktig å beholde dette tilbudet i vårt nærområde.
Aleksander Lund

#46 Re: Re: Re: Re: Palliativ enhet på Ski

2014-03-06 22:16

#44: - Re: Re: Re: Palliativ enhet på Ski

Gode spørsmål du stiller. Og viktige. Det finnes sikkert mange svar, forøvrig interessant å diskutere med deg, setter pris på en saklig diskusjon i ny og ne, søk meg gjerne opp på FB eller twitter, så kan vi fortsette diskusjonen der. Irriterende side dette, må gå inn og oppdatere  for å se etter svar.. (bortskjemt etter smarttelefonens inntog sa du...)

:)

 


Gjest

#47

2014-03-07 09:09

Svært trist å høre at dette uunnværlige tilbudet for oss i Follo er utsatt for nedleggelse. Har selv opplevd tilbudet som enestående varmt og trygt da min Astrid var der sine siste uker...og lett tilgjengelig for oss som pårørende familie.
Helt uakseptabelt at dette skal ofres på økonomenes og politikeres alter.....og risikere at man blir korridorpasient på Ahus,som allerede er overbooket, i livets siste fase.
Esten

Gjest

#48

2014-03-13 10:12

.

Gjest

#49

2014-03-14 21:06

Når budsjetter i en tid hvor bonusfestene tar av må politikere med vet t ta samfunnsansvar og bevilge det som er nødvendig for det som virlkelig betyr noe.

Gjest

#50

2014-03-14 21:16

Riktig prioritering av midler bør tilsi at pallativ avd på Ski må bestå. God erfaring i egen familie.