NEI til Israels deltagelse i Eurovision 2024

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Avsluttet opprop

2023-12-21 21:18:25

Da er oppropet avsluttet. Nye signaturer kan gjørs på https://www.opprop.net/utestengt_israel_fra_eurovision

Avslutning av opprop

2023-12-20 18:30:33

Hei, og takk til alle engasjerte!

Som informert i oppropets tekst, skal dette oppropet straks avsluttes. Etter dialog med de som driver oppropet "Utesteng Israel fra Eurovision", er det besluttet at det er best å samle underskrifter på ett enkelt opprop. Dessverre er det ikke mulig å sammenslå opprop og da ser vi det gunstig å styrke det oppropet med flest signaturer. Det betyr ikke at dette oppropet ikke har handlekraft: Med to opprop har vi spredt budskapet til fler mennesker, og nådd ulike befolkningsgrupper. Dette har vært en viktig del i å belyse saken og gjøre folk bevisste. Selv om signaturer fra oppropene ikke kan fremlegges samlet, vil de fortsatt fremlegges hver for seg med referanse til at et annet opprop også har samlet inn underskrifter.

Videre vil jeg fortelle litt om oppropet "Utesteng Israel fra Eurovision". De har fått over 10.000 underskrifter, og vi anser det som viktig at det er de som får inn nye signaturer. De som leder oppropet består av en aksjonsgruppe med engasjerte borgere, som sammen driver kampanjer for saken. De jobber nå aktivt med flere prosjekter, blant annet en adventskalender for Palestina på instagram (https://www.instagram.com/adventsstemmer.for.palestina). Men de har mange baller i luften for øyeblikket, og jobber aktivt med at oppropet skal få gjennomslag.

Når det gjelder underskrifter kommet inn til dette oppropet, skal det sendes videre. Det skal bli brukt til det formålet vi har engasjert dere for. Det vi ønsker er at Israel ikke får delta i Eurovision 2024 med bakgrunn i krigen de fører mot Palestina, spesielt når Russland ble utestengt da de startet krig mot Ukraina. Vi krever lik behandling for deltagere og at folkets meninger om Eurovision blir hørt. Per nå har vi mulighet til å overlevere underskrifter til NRK, men har forstått at det er mer bak kulissene. Oppdatering om dette kommer.

Vedrørende spørsmål som har kommet inn, vil det klargjøres en siste ting. Det er flere som har lagt igjen kommentarer ved sin signatur, og ved overlevering av underskrifter er dette noe som vil bli vedlagt. Men din signatur skal ikke assosieres med andre sine kommentarer, kun til oppropets tekst. Valget om å ta med kommentarer ved overlevering bunner i at dette er folkets stemmer, og da bør også årsak til at man signerer være med.

Følg med i media for mediedekning, debattinnlegg, aksjoner og lignende. Vi er folket, og vi krever at vår mening blir hørt og tatt høyde for.

Takk for støtte!

2023-12-18 19:08:56

Hei!

Dette er mitt første innlegg i denne kampanjen, og jeg vil starte med å takke alle som har skrevet under for deres støtte og engasjement i saken. Deres stemme er viktig, og det er kun med folkets oppslutning vi kan vise tyngde.

Målet med denne kampanjen er at Israel ikke skal få delta i Eurovision 2024, men jeg understreker at vi ønsker at dette skal fortsette så lenge Israel begår brudd på internasjonale lover og rettigheter. Det vil si at så lenge Israel fører krig eller okkupasjon, bør de ikke få delta i Eurovision. Det som videre må bemerkes er at denne kampanjen ikke tar stilling til om Israel skal få lov til å være med generelt, da Eurovision deltagelse blir avgjort av kringkastningsbyrået i landet og ikke geografi. Kampanjen er derfor basert på at Israel ikke bør få delta så lenge de er et krigførende land og begår urett ovenfor uskyldige mennesker, men er ikke en stilling til om hvorvidt Israel er geografisk anlagt til å kunne delta i fremtiden. Men så lenge de begår krig, okkupasjon eller brudd på menneskerettigheter og krigsetikk, bør de ikke få lov til å delta.

Jeg har videre blitt gjort oppmerksom på at det eksisterer en annen kampanje med samme formål. Dette har jeg vært klar over lenge, og er ikke noe negativt - dette viser engasjement fra Norges befolkning. Valle sin kampanje har i skrivende stundt over 8000 underskrifter, noe jeg syns er fantastisk. Per nå har jeg tatt kontakt med henne for å høre om vi kan føre et samarbeid mot et felles mål. Alle underskrifter gjort i denne kampanjen er viktig i det helhetlige formålet, og vi skal derfor ikke tenke at fordelte underskrifter er negativt. Så lenge vi har felles mål, kan vi omtale underksriftene kombinert. Dette er derimot noe som føres dialog om i skrivende stund.

Avslutningsvis vil jeg minne alle på at hver underskrift teller. Mitt mål videre er å gjøre dette til en debatt, og ikke en nyhet. Valle har stilt opp i media hvor hun ble intervjuet om underskriftskampanjen, men det har vært lite nyheter om saken siden. Neste steg er derfor å ta kontakt med media igjen, og skive leserinnlegg som kan fyre opp debatten. Det er viktig at saken ikke dør ut og kan skyggelegges av NRK uten en debatt, for selv om saken har blitt skrevet om, er den såppass lite belyst at det er lett å forkaste videre steg. Dette ønsker vi å forhindre. Det er viktig at NRK faktisk tar dette med videre til Eurovision og står på at Norge har en sterk mening om Israels deltagelse. Derfor trenger vi en debatt, og ikke en nyhet.
Etter lørdagens demonstrasjoner for det Palestinske folk, har det kommet inn mange nye underskrifter. Fortsett å være engasjerte og del saken videre. Jo mer tyngde vi får fra det norske folk, jo mer kan vi legge press på at NRK må ta en tydelig stilling ovenfor Eurovision. Folkets meninger er viktige, og vi bør bli hørt.

Takk for oppmerksomheten, jeg håper dere deler kampanjen videre slik at fler blir oppmerksomme på saken. Norge må ta tydlig stiling til at Israel bør få sanksjoner for sine handlinger, og at dette betyr de ikke skal få delta i Eurovision 2024.

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.