Fjern «Rasismeparagrafen»!

Kommentarer

#2601

Jeg signerer fordi ytringsfrihet må beskytta.

Synnøve Søndergaard (Tromsø, 2019-11-22)

#2604

Ingen bør straffes for meningsytringer alene.

kjell kvitvær (bryne, 2019-11-23)

#2616

Jeg mener denne paragrafen kan bli (og blir) brukt svært ensidig.

Ole Kjell Fareth (RISØR, 2019-11-24)

#2629

Jeg signerer fordi vår frihet er det viktigste vi har.

Birgitte Brattebø (Brønnøysund, 2019-11-26)

#2631

Norge som er det minst rasistiske land i verden, trenger ikke en rasismeparagraf

Karin E. Grung (Laksevåg, 2019-11-26)

#2634

Ytringsfriheten er fundamentet i et demokrati. Straffeloven gir borgerne god nok juridisk beskyttelse mot hatefulle handlinger. § 185 er derfor overflødig.

Frøydis Tvete (Fredrikstad, 2019-11-26)

#2635

Begrensninger av ytringsfriheten svekker demokratiet.

Petter Lohrmann (Fredrikstad, 2019-11-26)

#2642

Ytringsfrihed er en Basalem Demokratisk Rettighed, og §185 bliver brugt til at indskrænke dette!

David Bjerregaard (Tuddal, 2019-11-26)

#2643

Jeg er enig i oppropet

Håkon Larsen (Oslo, 2019-11-26)

#2649

Arbeiderklassen var avhengig av ytringsfriheten når vi bygget velferdssamfunnet. Vi er enda mer avhengig av de alle typer frihet, såsom ytringsfrihet, organisasjonsfrihet, trykkefrihet, frihet til å velge det parti man vil osv. osv.

Odd Næss (Moss, 2019-11-26)

#2660

Det er viktig å beskytte og ivareta ytringsfriheten selv om noen ikke tåler sannheten og andre menneskers meninger. De aller fleste religioner har tilpasset seg og er tolerante for at mennesker har forskjellige syn på livet. unntaket er islam, som gjerne bruker vold og trusler for å få sin vilje.

Magne Hammersgård (Tofte, 2019-11-27)

#2661

Loven er upresis og i konflikt med §100

Robert Moseby (Porsgrunn, 2019-11-27)

#2667

paragrafen misbrukes og fungerer ikke slik som normale folk tenker den skal være.

Bjørn Terje Johansen (Rypefjord, 2019-11-27)

#2668

Ytringsfriheten er demokratiets basis, og begge er tiltagende under press grunnet forskjellige utviklinger over det siste århundre. Dette gjelder også - og i særlig stor grad -vitenskapsfriheten i akademisk sammenheng.

Carola Prof. Dr. Freiin von Villiez (Bergen, 2019-11-27)

#2670

Dersom det hjelper med flere stemmer.

Tor Birger Jakobsen (Avaldsnes, 2019-11-27)

#2681

Får dette utvikle seg, vil det utvilsomt bli et stort demokratisk problem. Ytringsfriheten må beholdes slik vi kjenner den.

Ståle Eriksen (Bergen, 2019-11-30)

#2688

Fordi bestemmelsen er frihetsbegrensende. Fordi bestemmelsen er vag og åpen for tolkning - hvem definerer hvilke ytringer som er å regne som "hatefulle"? Fordi reduksjon av motiv og resonnement bak ytringer til at de representerer "hat" virker fordummende på det offentlige ordskiftet. Fordi vi skal ha full ytringsfrihet i dette landet, og det har vi ikke med strl. § 185.

Marius Krieg Klausen (Frogner, 2019-12-02)

#2694

Ytringsfriheten er selve fundamentet i demokratiet.Alle andre hensyn må vike for dette.

Jan Krog (Levanger, 2019-12-06)

#2695

Fordi jeg er enig!

Finn Løvfold (Fredrikstad, 2019-12-06)

#2697

Vurderinger av straffbarhet blir høyst subjektive. Meningspoliti trenger vi ikke, det er farlig, og oppmuntrer til angiveri og personforfølgelse av vikarierende grunner.

Kåre Ertresvåg (Østerås, 2019-12-06)

#2701

Jeg støtter ordlyden i oppropet

Trond Davidsen. (Bergen , 2019-12-07)

#2704

Rasismeparagrafen er anti-demokratisk, såfremt den lammer ytringsfriheten.
Jeg er Islamofob - motstander av muslimsk innvandring. Islam er riktignok ikke en "rase", men en religion. Allikevel er slike paragrafer blitt brukt til å forstumme motstandere av innvandring og kritikere av de (åpenbare) sosiale problemene det forårsaker.
Det er åpenbart årsaken til at paragrafen i det hele tatt finnes. Og jeg tror ikke dere vil fjerne den.
Men det bør ikke hindre oss som vil stoppe vår egen utryddelse (religiøst, kulturellt og som etnisk fellesskap).

Sarolta Tatar (Oslo, 2019-12-07)

#2706

«Nok er Nok»

Terje Stokka (Haugesund , 2019-12-07)

#2707

185 er brudd på 100. 185 er lovstridig i seg selv og skulle aldri ha blitt opprettet.

Stian Hinderson (Fornebu, 2019-12-08)

#2710

Jeg signerer forde denne paragrafen strider mot ytringsfriheten og hører ikke hjemme i et liberalt demokrari

Vigdis Elisabeth Halvorsen (Alta, Finnmark, 2019-12-09)

#2711

Jeg signerer av den grunn at jeg i første omgang er enig i dine betraktninger, men også pga at anvendelse av strl. paragraf 185 fremstår tilfeldig og begrensende ift ytringsfriheten.

Per Arne Sødal (Skjetten, 2019-12-10)

#2724

Denne paragrafen er ikke forenelig med ytringsfriheten i et vestlig sekulært samfunn basert på vestlige verdier og friheter. Ved å fjerne paragrafen vil den grunnlovsfestede retten til ytringsfrihet styrkes!

Dag Ragnar Pettersen (Dønna, 2019-12-13)

#2732

Konstaterer at § 185 allerede har blitt misbrukt (SIAN)

Jan Eirik Bjørstad (Lørenskog, 2019-12-13)

#2737

Jeg signerer fordi jeg anser at ytringsfriheten er under press og ønsker å yttrykke min misnøye med dette.

Arne Tislevoll (Eidsvoll, 2019-12-14)

#2738

Ytringsfrihet er en grunnleggende forutsetning for demokrati.

Finn Birger Halvorsen (Hörby, 2019-12-14)

#2740

Jeg vil ha ytringsfrihet i Norge slik det alltid har vært !! Og ikke et DIKTATUR som skal kneble oss !!!

Doris Anita Berg (Trondheim , 2019-12-14)

#2743

Norge skal være et fritt land der en kan ha en meningfylt debatt, selv om noen ikke kan tolerere at det "skrapes og pirkes" på deres relegion. Å kalle dette for hat er begynnelsen på en farlig utvikling. Her er det den etnisk norske majoritetsbefolkninga som skal bestemme. Den som ikke kan godta dette kan flytte til et av de mange muslimske "paradisa".

Harald Viddal (Vartdal, 2019-12-14)

#2745

Ytrings frihet . For viktig til å bli begrenset av politiske korekte meninger.

Daniel Åmot (Strømmen , 2019-12-14)

#2751

Jeg ønsker full ytringsfrihet i Norge.

Benny Adolfsen (Mysen, 2019-12-15)

#2758

Dette eren synse-paragraf

Birger Stenstad (Seljord, 2019-12-15)

#2759

Jeg vil ha ytringsfrihet!

Else Frøynes (Florø, 2019-12-15)

#2761

Selvfølgelig skal den fjernes..

Elenore Rosenvinge Strøm (Bærum, 2019-12-15)

#2773

Hat er en naturlig følelse, slik kjærlighet er det. Man må få uttrykke alle slags følelser i skrift eller tale. Å forby følelser er å undertrykke dem, spør psykologer hva det fører til!

Frank Klaussen (Tromsø , 2019-12-16)

#2776

Jeg er enig i begrunnelsen for oppropet

Svein Kopperud (Ljørdalen, 2019-12-16)

#2779

Ytringsfriheten er hellig!

Jan Otto Viken (Trondheim , 2019-12-16)

#2781

Eg signerer fordi Straffeloven §185 ikkje er go nokk til å forsvare etniske Normand sin ytringsfriheit.

Harald Bergsnes (Fosnavåg, 2019-12-17)

#2782

ytringsfrihet er nr.1 i et demokrati

Tor Arild Elstad (Udonthani, 2019-12-17)

#2783

Det trengs

Kyrre Elstein (Oslo , 2019-12-17)

#2785

Jeg ser skriften på veg- gen, vi mister, de siste av vor frihet!!
H j

-hans-jørgen hansen (Fannrem, 2019-12-18)

#2789

Å mene at noen skal fengsles for å ha vært uforskammet forutsetter at vedkommende har klare despotiske trekk. Loven misbrukes til politisk sensur, og bør i sin helhet avskaffes.
Deltar man i den offentlige debatt må man tåle at noe er uforskammet

Tor Tybring Aralt (Bjørnagjorden, 2019-12-26)

#2797

Jeg signerer fordi paragrafen ikke hører hjemme her.

Arild Fredvig Erichsen (Asker, 2020-01-09)

#2799

Det er latterlig at staten skal bestemme hva en kan si, og loven fungerer polariserende, ettersom den er ment å beskytte enkelte grupper foran noen andre.

Eirik Aakre (Bergen, 2020-01-09)