Vi vil ha studiepoeng for praksis i lærerutdanninga!

Kommentarer

#1

Jeg er enig.

(Bergen, 2016-11-21)

#2

Jeg selv går lektorutdanningen, og er helt enig i at man burde få fokusere fullt og helt på praksis!

(Bergen, 2016-11-21)

#3

Ja til studiepoeng for praksis!

(Bergen, 2016-11-21)

#5

Dette trengs for å styrke praksisen under lektorutdanningen.

(Bergen, 2016-11-21)

#6

Jeg signerer fordi jeg er helt enig i at dette er en stor utfordring. Jeg går selv lektorutdanning, og min opplevelse av det siste semesteret er at det er utrolig vanskelig å kunne kombinere 8 uker praksis med 30 studiepoeng på UiB på en ordentlig måte. Det ene blir på bekostning av det andre.

(Bergen , 2016-11-21)

#8

Fordi eg meiner at min praksis er like mykje verd som praksisen i andre profesjonsstudier.

(Bergen, 2016-11-21)

#9

Vi fortjener studiepoeng for praksisen vår

(Bergen, 2016-11-21)

#10

Eg er ein lektorstudent ved UiB som kjenner på nettopp dette: det er inga god balanse innad i utdanninga.

(Bergen, 2016-11-21)

#12

Jeg synes det er viktig at fremtidige lærere får fokusere fullt og helt på praksisen, slik at de blir best mulig på å formidle kunnskap.

(Bergen, 2016-11-21)

#13

Praksis er noko av det viktigaste i utdanningsløpet våra. Det er difor særdeles viktig at vi får bruke all fokus på akkurat det å vere i praksis, og ikkje ha tankane på alle forelesningane ein går glipp av og faga ein burde jobba med. Stå på!

(Bergen, 2016-11-21)

#15

Jeg signerer fordi det bare er rett og rimelig at vi skal få uttelling for 8 uker hvor man praktisk talt bor på praksissted, men likevel er nødt til å fly fram og tilbake fra universitetet for å ta resten av studiepoengene.

(Bergen, 2016-11-21)

#16

Eg er enig i at det bør vere studiepoeng for lang-praksis i lærerutdanninga.

(Bergen, 2016-11-21)

#17

Jeg er enig

(Bergen, 2016-11-21)

#18

Jeg synes det er viktig at vi får studiepoeng for praksis.

(Bergen, 2016-11-21)

#19

Dette er den riktige veien å gå for å gjøre lærer til et statusyrke.

(Bergen, 2016-11-21)

#21

Det er en enorm ubalanse i arbeidsmengden og innsatsen som går inn i praksisen, og for å kunne fokusere fult og helt når vi er ute i praksis, uten at det skal gå utover andre fag, ser jeg det som svært nødvendig med studiepoeng.

(Bergen , 2016-11-21)

#22

Jeg er lektorstudent og det berører min studiehverdag.

(Bergen, 2016-11-21)

#23

Arbeidsmengda i praksis er for stor til at ein skal kunne ta 30 studiepoeng i tillegg. Noko vert nedprioritert, og det er synd dersom studentane let vere å gjere det meste ut av praksisperioden fordi denne vert nedprioritert. Praksisperioden er ei tid med bratt læringskurve og eit unikt høve til å få prøvd seg, samtidig som ein har nokon som kan rettleie seg på vegen. Ikkje gjer praksis til noko ein berre skal komme seg gjennom, men legg til rette for at vi kan gjere mest mogeleg ut av denne tida!

(Bergen, 2016-11-21)

#24

Jeg signerer fordi det er behov for en mer realistisk vektig av arbeidsmengden på studiet.

(Bergen, 2016-11-21)

#26

Jeg er enig!

(Bergen, 2016-11-21)

#27

Jeg syns det er urettferdig at vi ikke får studiepoeng for praksis når andre studier får dette.

(Bergen, 2016-11-21)

#29

Praksisordninga er for dårlig sånn som den er nå. Tidligere praksis, og praksis fullt og helt!

(Bergen, 2016-11-21)

#30

Jeg signerer fordi jeg er enig i at lektorstudentene bør få studiepoeng for praksisen.

(Bergen , 2016-11-21)

#31

jeg mener det skal være studiepoeng for praksis.

(Bergen, 2016-11-21)

#33

Fordi jeg ønsker studiepoeng for praksis

(Bergen , 2016-11-21)

#35

Jeg er enig med beskrivelsen

(Bergen, 2016-11-21)

#37

Lektorstudenter jeg kjenner tar praksisen på alvor. Jeg som selv ikke studerer for å bli lærer har gjennom masse erfaring med leksehjelp funnet ut at denbeste måten å bli en flink lærer på er å faktisk være ute i praksis.

(Bergen, 2016-11-21)

#38

Jeg er lektorstudent på UIB og skal ha langpraksis neste høst. For meg er det viktig at jeg kan fokusere på praksis samtidig som jeg kan fokusere på studiet, og dette tror jeg blir umulig slik studieløpet er lagt opp.

(Bergen, 2016-11-21)

#39

Eg er lektorstudent

(Byrkjelo, 2016-11-21)

#43

Jeg signerer fordi praksisperioden bør bli belønnet og verdsatt. Dette er en periode hvor man fort bruker i gj.snitt, per uke, 38 timer på å være tilstede på praksisskolen tildelt. Samstundes skal man ta 30 studiepoeng på UiB.

(Bergen, 2016-11-21)

#44

Det burde være studiepoeng for praksis i lærerutdanningen.

(Bergen, 2016-11-21)

#45

Jeg signerer fordi jeg mener at det er rettferdig at vi som er lektor- og lærerstudenter også skal få studiepoeng for praksisen vår.

(Trondheim, 2016-11-21)

#46

Jeg signerer fordi jeg mener at lærer- og lektorstudenter bør få studiepoeng for praksisen sin.

(Trondheim , 2016-11-21)

#47

Jeg er enig

(Bergen, 2016-11-21)

#49

Jeg er enig.

(Bergen, 2016-11-21)

#50

Praksis og fulltidsstudier lar seg ikke kombinere!

(Bergen, 2016-11-21)

#51

Lik lønn(/studiepoeng) for likt arbeid!

Vi trenger å fokusere på praksisen vi har, som er utrolig viktig!

(Trondheim, 2016-11-21)

#54

Jeg går lektorstudiet på NTNU.

(Trondheim, 2016-11-21)

#56

Ordningen er urettferdig og utgjør en for stor belastning de gjeldende semestrene for studentene

(Bergen, 2016-11-21)

#57

Eg vil ha studiepoeng for praksis i lærarutdanninga slik at eg best mogleg kan førebu meg og utvikla meg til å bli den beste læraren eg kan når eg møter arbeidslivet og klasserommet!

(Bergen , 2016-11-21)

#58

Jeg ser ikke meningen i at praksisen ikke gir studie poeng, det er en like stor del, og vel så viktig som resten av utdannelsen.

(Bergen, 2016-11-21)

#59

Jeg ønsker studiepoeng for en praksis som er like mye om ikke mer arbeid enn et 7,5 poengs disiplinfag.

(Trondheim, 2016-11-21)

#61

Jeg er fult og helt enig i at mangelen på studiepoeng i praksis fanger oss mellom to svært viktige deler av utdanningen. Ved å få inn studiepoeng i praksisen, vil det gjøre oss mer kapable til å fokusere fult og helt på én ting om gangen, istedenfor å måtte fokuserer på to og føle at en ikke strekker til i det hele tatt.

(Bergen , 2016-11-21)

#63

Eg er samd!

(Bergen, 2016-11-21)

#64

Jeg mener oppbygningen av praksis må endres! Systemet i dag gjør at man må prioritere enten praksis eller skole, noe som gjør at man forsømmer en av delene.

(Bergen, 2016-11-21)

#65

Det krever mye tid og forberedelser å ha praksis, samtidig som vi sitter igjen med kompetanse man ikke nødvendigvis får av studier på universitetet.

(Bergen, 2016-11-21)

#66

Elevene først

(Bergen, 2016-11-21)

#67

Jeg har vært så nærme å gi opp mitt studieløp på grunn av dette. Jeg har måttet melde meg av fag pga omfanget av et fag jeg ikke får poeng for. Det nærmer seg slutten på det verste semesteret jeg har hatt noen sinne utelukkende pga praksisen og pedagogikk.

(Bergen, 2016-11-21)

#69

Vil fokusere helt på praksis

(Bergen, 2016-11-21)

#70

Fordi jeg allerede i kortpraksisen første semester merket hvor lite tid som kunne gå til forberedelser, da andre fag krevde mye tid. Ønsker å få mest mulig ut av langpraksisen, og dette innebærer å kunne ha tid til å forberede meg til neste dags undervisning heller enn å måtte bruke hele resten av dagen på å ta igjen for tapte forelesninger etc

(Bergen, 2016-11-21)

#71

Fordi jeg vil ha studiepoeng for noe jeg bruker så mye av studiehverdagen min på

(Bergen, 2016-11-21)

#76

Jeg er enig!

(Trondheim, 2016-11-21)

#77

Jeg er enig.

(Bergen, 2016-11-21)

#78

Jeg er enig

(Bergen, 2016-11-21)

#79

Lærerutdanningen burde bli like verdsatt som alle andre profesjonsstudier med praksis.

(Bergen, 2016-11-21)

#80

Lærerutdanningen burde få studiepoeng for praksis

(Bergen, 2016-11-21)

#83

det er viktig for meg, og eg meiner det er på sin plass

(Bergen, Norway, 2016-11-21)

#84

Eg har allereie i første semester opplevd presset med praksis ved sidan av forelesningar og skulearbeid eg måtte ta opp igjen, og meiner lektorar på lik linje med andre må få poeng for praksisperiodar for å skape ein overkommeleg studiekvardag!

(Bergen, 2016-11-21)

#86

Lektorutdanning

(Bergen, 2016-11-21)

#91

Jeg signerer fordi dagens ordning tvinger oss til å gjøre en halvhjertet innsats både i praksis og i tilleggsemnene. Dette mener jeg svekker utdanningens kvalitet.

(Trondheim, 2016-11-22)

#92

Jeg signerer fordi jeg ønsker å kunne fokusere ordentlig på praksisen min, slik at jeg får mest mulig ut av studiene.

(Bergen, 2016-11-22)

#93

Jeg signerer fordi jeg ønsker fullt fokus på praksisen under praksisperioden.

(Bergen, 2016-11-22)

#99

Det nåværende systemet tvinger lektorstudentene til å prioritere bort faglig utbytte til fordel for praksis. Den totale arbeidsmengden er for stor til å kunne gi 100% på begge felter.

(Bergen, 2016-11-22)

#100

Jeg støtter saken, og synes dette bør bli tatt seriøst

(Bergem, 2016-11-21)

#102

Eg vil ha studiepoeng i praksis på like linje med andre studieprogram.

(Bergen, 2016-11-21)

#103

Jeg er enig.

(Bergen, 2016-11-22)

#108

Fordi det må være mulig å kunne bli lærer uten å måtte ofre fokus på enten praksis eller læring

(Trondheim, 2016-11-21)

#109

Jeg går på lektorstudiet og har sett meg nødt til å prioritere praksis uten studiepoeng foran fag m/studiepoeng. Fører til mye stress og man blir umotivert! Hadde man fått poeng for praksis, hadde det føltes mer rettferdig.

(Bergen, 2016-11-22)

#110

Synes det er uretteferdig og gjer det vanskelegare å konsentrere seg om to ting samtidig.

(Laksevåg, 2016-11-22)

#111

Lærer er et viktig yrke. For å skape gode lærere må vi ha en god og verdsatt utdannelse. Praksis er en viktig del av utdannelsen som må tas på alvor og gjøres profesjonell. Det er ikke bare en obligatorisk "greie" vi gjøre ved siden av alle andre studiepoengene våre. Lærere har menneskeliv i hendene på lik måte som andre profesjonsyrker. Om vi ikke blir verdsatt slik andre profesjonsyrker blir, så vil det ikke generere gode utdannende lærere til slutt.

(Trondhei, 2016-11-22)

#115

Praksisen burde verdsettes som den viktige og tidkrevende delen av utdanningen den er.

(Bergen, 2016-11-22)

#117

Vi burde kunne få fokusere fullt og helt på praksisen, dette vil være best for å lære mest mulig og for elevene som får oss som lærere. I tillegg føler jeg at lærerne nedprioriteres og at yrket blir tråkkes litt på når de andre utdannelsene får studiepoeng for praksis.

(Trondheim, 2016-11-23)

#120

Enig!

(Fredrikstad, 2016-11-23)

#121

Jeg er helt enig da praksis tar opp flere måneder tilsammen av utdanningen. Vi får evaluering og lærerutrolig mye

(Trondheim, 2016-11-23)

#122

Jeg er lærerstudent på NTNU (tidligere HiST) og jeg har i alle mine tre år på utdanningen ergret med over at opplevelser og erfaringer fra praksis ikke blir brukt mer i undervisningen på universitetet (høyskolen). Jeg mener at å gi oss studiepoeng for praksis kan bidra til å øke statusen praksis har i undervisningsløpet.

(Trondheim, 2016-11-23)

#130

Jeg er lærerstudent og synes det er teit at andre profesjonsstudier skal få poeng for praksis når oss lærerstudenter ikke skal få det. Vår praksis er særdeles viktig for utdanningen vår, det er her vi kan forberede oss og omfatte lærerrollen ved å ta i bruk det vi lærer på skolen. Det er derfor urimelig at vi ikke skal få poeng for praksis, når jeg vil anta at om lag 100 % av lærerstudentene vil si seg enig i at det er i praksis man lærer best og mest. Vi trenger derfor å ha fullt fokus i praksisperiodene våre, og uten studiepoengene er jeg redd mange ikke vil ta praksis like seriøst som det er blitt gjort til nå.

Mvh Olav

(Trondheim , 2016-11-23)

#134

Fordi jeg går på lærerutdanning

(Trondheim, 2016-11-23)

#137

Jeg ønsker å kunne fokusere på min praksis som en del av utdanningen. Slik det er nå blir praksisen heller noe "man må igjennom", og ikke viktig på linje med de andre fagene i undervisningen. Det er minst like viktig som de andre fagene, om ikke viktigere.

(Trondheim , 2016-11-23)

#145

Fordi praksisen på lærerstudiet er like viktig som praksisen på de andre studiene

(Trondheim, 2016-11-23)

#149

Fordi jeg går lektorutdanning ved NTNU selv, og praksis sammen med de andre teoretiske fagene fungerer ikke optimalt og vi får dårlig tid til å lese.

(Trondheim, 2016-11-23)

#152

Jeg er enig. Ja til studiepoeng for praksis i lærerutdanningen!

(Trondheim , 2016-11-23)

#157

Praksis er den viktigste delen av utdanninga, hvor vi får kjenne på hvordan det er å være lærer. Det er her man finner ut om læreryrket er noe for deg, og det er også der vi lærer mest om pedagogiske tilpassninger.

(Trondheim, 2016-11-23)

#163

Jeg bruker mye tid og krefter på å gjøre en best mulig jobb i praksis. Derfor blir lesing av andre fag til side. Det bør ikke være forskjellig praksis ved de ulike utdanningslinjene.

(Trondheim, 2016-11-23)

#164

Jeg ønsker poeng for noe som er en obligatorisk del av utdanningen.

(Trondheim, 2016-11-23)

#169

Praksisen er utrolig tidkrevende og omfattende, noe som gjør at det "sluker" andre fag som går parallelt.

For å statuere et eksempel; Hvordan skal man fokusere på andre fag og ha i eksamen i dem bare dager etter endt praksis?

(Trondheim, 2016-11-23)

#170

Praksisen bør utvides til minst et helt semester og være verdt studiepoeng. Det hadde vært interessant å se på løsning med lønnet turnus-plassering også.

(Lier, 2016-11-23)

#173

Jeg er enig med det ovennevnte.

(Trondheim, 2016-11-23)

#174

Denne saken er viktig

(Trondheim, 2016-11-23)

#178

Er lektorstudent

(Trondheim, 2016-11-23)

#180

Jeg går lektorutdanning selv, og vet hvor hardt det er å klare å holde opp karakterene i lange praksisperioder. Det er jo ikke mulig å prioritere eksamenslesing når man har åtte uker praksis og masse arbeid tilknyttet det!

(Trondheim, 2016-11-23)

#182

Praksis i lærerutdanningen er den viktigste pillaren for å bidra til gode lærere i fremtiden

(Trondheim, 2016-11-23)

#184

Samboeren min sa det.

(mjølkeråen, 2016-11-23)

#187

Jeg selv går lektorutdanning og i semesteret med praksis, er arbeidsmengden for stor.

(Trondheim, 2016-11-23)

#189

Det er her ein STOR del av utdanninga skjer, og det er i praksis ein lærer å bli ein god lærar!

(Hardbakke, 2016-11-23)

#191

Det er ikke rett at praksis skal være obligatorisk, samtidig som det ikke gir studiepoeng. Det henger ikke på greip.

(Trondheim, 2016-11-23)

#193

Jeg signerer fordi jeg mener at praksis i løpet av studietiden er noe av den viktigste delen av profesjonsutdanningen og den mest lærerike delen.
Den bør belønnes på samme måte som andre akademiske fag, og på lik linje med praksisen i andre profesjonsutdanninger. Det at praksis ikke gir studiepoeng er en stor svekkelse ved norsk lærer- og lektorutdanning.

(Trondheim , 2016-11-23)

#194

Forskjellsbehandling.. Ikkje bra.

(Storebø, 2016-11-23)

#196

Dette hadde betydd utrolig mye for kvaliteten vi gjør i praksis og hvordan vi blir som lærere!

(Trondheim, 2016-11-23)

#197

Jeg går lektor utdanning og er helt enig

(Trondheim, 2016-11-23)

#198

Lektorstudent ved NTNU

(Trondheim, 2016-11-23)

#199

Erlend sa so

(Nordsjøen , 2016-11-23)

#200

Dette er viktig!

(Lillehammer, 2016-11-23)