Vent og tenk - vi har allerede trygge gang- og sykkelveier


Gjest

#76

2016-08-30 08:56

Skremmende ulogisk at politikere vil ødelegge natur for at man skal komme ut og sykle i naturen......
Sykling er vel ikke bare trim og et middel for å komme seg frem, men også en mulighet til å oppleve omgivelsene rundt seg......
Bedre å redusere biltrafikken......
Hyppig gjest på Byggdøy

#77

2016-08-30 09:35

Det må da være unødvendig å rasere slik for å få til en sykkelløsning her.  Det finnes mange gode alternativer - de fleste allerede nevnt i kommentarene.  Men non av sykkelrutene kan nok merkes tydeligere og bedre for de som ikke er lommekjent.

Bredere veiskulder langs enkelte strekninger kan også være en løsning - da kan bilister og sykler/mopeder passere hverandre lettere på veien.

Ferje med vanlig ruter-billett og stoppested på Huk kunne også avlastet både veien og bussen i sommerhalvåret.

Mosjonssyklistene i Oslo trenger vel heller ikke å få sykkelbane over Kongsgården - de kunne heller fått bedre sykkelveier ut til Maridalen og Sørkedalen . Her er grøntområdene mye større og en god og bred veiskulder eller Gang-sykkelvei ville ikke ødelegge like mye.  Det er også flotte fortsettelser inn i marka, og kankje kan veiene til de nærmeste badeplassene merkes tydeligere her også.

Transportsyklistene kan ha glede av bedre skiltning på Bygdøy og kanskje noe mer sporadisk tilrettelegging langs disse, Jeg tror ikke det tar mer enn 5 min ekstra å sykle på sykkelveiene som allerede finnes framfor å følge bilveien.

Det er utrolig trist om man begynner å rasere Kongsgården. Sakte men sikkert utvikler Oslo seg til å inneholde mer og mer asfalt, færre høye gamle trær,  og flere høye hus som kaster skygge - pga allverdens dispensasjoner fra fredningsvedtak og andre seriøe forsøk på å regulere. Det er umulig å forstå hvorfor alle disse dispensasjonene må gis.  Det er trist. Man bør ikke langsomt redusere kvaliteten på enhyggelig og menneskevennlig by bare fordi mange vil bo her. Jo fler man gjør plass til, jo fler vil vel også forsøke å komme - på samme måte som trafikken skalerer.

 


Gjest

#78

2016-08-30 12:56

Sendte mail til leder for Høyres bystyregruppe, Eirik Lae Solberg vedrørende vedtaket.

Fikk da følgende svar i dag:

Hei , og takk for at du tar kontakt om den planlagte sykkelveien på Bygdøy.   Høyre er enig i at dette sykkelprosjektet er blitt så omfattende at det ikke bør gjennomføres som planlagt. Jeg tror ingen av oss ante hvor omfattende inngrepene i forbindelse med sykkelveien ville bli da et bredt flertall i bystyret vedtok en omfattende reguleringssak om en rekke forhold på Bygdøy for noen år siden. Før det gjøres omfattende og irreversible endringer bør vi ta en tenkepause og vurdere alternativer. Høyre følger nå opp dette i bystyret.  

 


Gjest

#79

2016-08-30 14:31

Det må være mulig å finne gode løsninger som både bevarer mest mulig vegetasjon og øker trafikksikkerheten.

Gjest

#80

2016-08-30 16:55

All den tid man har en fantastisk gang og sykkelvei til Bygdøy stiller jeg meg spørsmålet om det er nødvendig å fullstendig rasere kulturlandskapet og Kongsgårdallén, dvs de gamle trærne og veien opp mot kongsgården, for å bygge en asfaltert gang og sykkelvei "autostrada". Hva med å oppgradere dagens sykkelsti i stedet da dette vil både være mye billigere og ikke rasere det unike landskapet opp mot Kongsgården. Bak dette dette forslaget kan det umulig ligge mye hjerneaktivitet!

Gjest

#81 Re:

2016-08-30 17:46

#54: Gjest -  

 Dette er bare tull! Vi HAR trygge gang-og sykkelstier på Bygdøy, de må bare skiltes bedre!!! 


Gjest

#82

2016-08-30 18:05

Har man helt glemt at det er noe som heter VINTER OG SNØ i alt dette sykkelhysteriet?

Gjest

#83

2016-08-30 19:49

Skulle ikke dette byrådet prioritere eldreomsorg? Er da bruk av Kr 60 mill for å ødelegge innkjøringen/innsyklingen til Bygdøy en fornuftig disponering. Er det noen av dem som har spurt hva man får hvis man heller investerer f.eks. Kr 10 mill eller kr 20 mill i det eksisterende sykkelveinettet via Rodeløkken og ut til Folkemuseet? Differansen kan sikkert benyttes til eldreomsorg.

Forøvrig interessant å se at MDG synes at det er greit å hugge trær for å legge asfalt, og tydeligvis støtter bymiljøetatens argumentasjon om at trærne jo uansett er selvsådd. Gir sikkert inspirasjon til mange andre som også gjerne vil ha vekk noen trær. 

Når det er sagt så er vel disse trærne kultivert, selvsådd eller ikke. Men at Bymiljøetaten skulle ha respekt for yrkesstoltheten til den gartneren som muligens før bilens tid fant det passende å ta vare på akkurat denne trerekken opp til kongsgårdens daværende hovedinngang er vel for mye å be om. 


Gjest

#84

2016-08-30 20:37

Jeg er enig i oppropet !!

Gjest

#85

2016-08-31 07:59

Store deler av Bygdøy vil endre karakter. Grusveien gjennom Oscarshallskogen benyttes idag til sykling. Denne veien kan enkelt oppgraderes til sykkelsti uten at vegetasjon må tas. Denne veien er kortere enn foreslått gang-og sykkelvei.

Gjest

#86

2016-08-31 18:50

Saken opprører meg fordi jeg i alle år har irritert meg over alle syklistene som snegler seg opp bakken forbi Kongsgården (ikke syklistenes feil, for all del) all den stund det finnes snarveier til Folkemuseet gjennom Oscarshallskogen og til Huk over Hengsengen (mye raskere). Planene om sykkelvei er det komplette idioti, ren og skjær vandalisme. Skilting hadde løst problemet.


Gjest

#87

2016-08-31 19:41

Totalt unødvendig!!

En sann vederstyggelighet å ville øve voldtekt på slikt praktfullt kulturlandskap!

Det finnes mer enn nok av prima sykkelveier på Bygdøy - og en rasering av den århundre-gamle tre-settingen ville være en katastrofe til ubotelig skade.

Absolutt ingen vil være tjent med ødeleggelser av slik art - den slags over-oganisert veiutvidelses-kåthet er kun latterlig og vil ikke levne vedkommende kommune-planleggere noen ære - kun skam!

Gjest

#88

2016-08-31 20:35

Behold de gamle å vakre trærne som gjør Bygdøy så unik. Bruk vettet å legg sykkelstien utenom. De er ikke nødvendig å lage en sykkel sti for rask fremkommlighet. Hvem er interessert i det?


Gjest

#89

2016-09-04 06:02

Ja til vedlikehold av eksisterende gang- og sykkelveier :-) Nei til enda mer asfalt enn nødvendig :-(

Gjest

#90

2016-09-04 06:45

Ja til vedlikehold av eksisterende infrastruktur :-) Nei til unødvendig asfaltering over oksygenkildene våre...

Gjest

#91

2016-09-05 21:14

Vokste opp på Bygdøy og har bodd der i voksen alder. Har brukt grusveier og stier på Bygdøy i alle år både gående og syklende. Ville aldri ga byttet det ut mot noe annet. Helt tipp topp. Ser ikke nødvendigheten med nye sykkelstier!

Gjest

#92

2016-09-06 20:40

Da jeg er i mot planene om å etablere ny sykkel og gangvei langs Dronnings Blancas vei mellom Frognerkilen og Folkemuseet, da det allerede finnes en flott sykkel og gangvei fra Rodeløkken til Folkemuseet som ved enkle grep kan bedres. I tillegg er dette vedtaket om etablering av ny sykkel og gangvei et overgrep i naturen. Lytt til folket, beboerene og ikke minst brukerne av området. Vi ønsker nye og forbedrete sykkel og gangveier, men dette kan løses på et langt enklere og bedre vis ved litt ettertanke og smidighet ;-/

Gjest

#93

2016-09-06 21:07

Fordi det allerede er en sykkelvei i gjennom skogen til folkemuseet. De fleste vil fortsatt benytte den veien dersom en ny sykkelstrada skulle bli bygget!
nanna

#94

2016-09-07 10:25

Det finnes allerede veier å sykle og gå på. Nok til at det skulle kunne tilfredsstille alle. Litt bedre skilting og info hadde vært en ide.


Gjest

#95

2016-09-08 08:32

Jeg er helt enig i at alleen må bevares, den vakre rekken av trær opp til Kongsgården er en viktig del av Bygdøy's natur, det finnes så gode alternative stier/veier, ufattelig at et "naturvennlig" parti kan ønske å rasere denne delen av Bygdøy!!

Gjest

#96

2016-09-08 13:15

Den planlagte sykkelveien vil rasere et vakkert eksisterende kulturlandskap som er viktig blir bevart for Oslo bys befolkning. Med sin natur, brede jorder, kyr, sauer og av og til rådyr representerer landskapet en verdifull, ubetalelig overgang fra by/travelhet til land/rekreasjon. Et kulturlandskap som er unikt, og til og med innlemmet som en del av Oslo sentrum. At man generelt ønsker å bedre tilgjengelighet og fremkommelighet for sykklister i Oslo by er positivt, men HVORFOR må sykkelveien til Bygdøy og Folkemuseet gå parallellt med bilveien og følge denne når det eksisterer et godt alternativ som i tillegg også er fri for støy og eksos??? Mvh Karen Christie Bjønness

Gjest

#97

2016-09-08 17:55

Det finnes bedre løsninger enn den planlagte.

Gjest

#98

2016-09-10 21:42

Jeg elsker Bygdøy med sine trær og all sin kultur. ❤️

Gjest

#99

2016-09-11 14:43

Enhver beslutning bør være hensikts- og forholdsmessig. Fint å få utbedret sykkel- og gangveier - men her overdrever man. Jeg ser ikke at det er en helhetlig og balansert løsning, men en voldsomt forandring som ikke adresserer utfordringene.

Gjest

#100

2016-09-12 07:50

Sykkeltrasseer skal helst ikke legges inntil trafikkerte veier, i dette tilfelle er det helt unødvendig å ødelegge et sårbart landskap.