Vent og tenk - vi har allerede trygge gang- og sykkelveier

Hyppig gjest på Byggdøy

/ #77

2016-08-30 09:35

Det må da være unødvendig å rasere slik for å få til en sykkelløsning her.  Det finnes mange gode alternativer - de fleste allerede nevnt i kommentarene.  Men non av sykkelrutene kan nok merkes tydeligere og bedre for de som ikke er lommekjent.

Bredere veiskulder langs enkelte strekninger kan også være en løsning - da kan bilister og sykler/mopeder passere hverandre lettere på veien.

Ferje med vanlig ruter-billett og stoppested på Huk kunne også avlastet både veien og bussen i sommerhalvåret.

Mosjonssyklistene i Oslo trenger vel heller ikke å få sykkelbane over Kongsgården - de kunne heller fått bedre sykkelveier ut til Maridalen og Sørkedalen . Her er grøntområdene mye større og en god og bred veiskulder eller Gang-sykkelvei ville ikke ødelegge like mye.  Det er også flotte fortsettelser inn i marka, og kankje kan veiene til de nærmeste badeplassene merkes tydeligere her også.

Transportsyklistene kan ha glede av bedre skiltning på Bygdøy og kanskje noe mer sporadisk tilrettelegging langs disse, Jeg tror ikke det tar mer enn 5 min ekstra å sykle på sykkelveiene som allerede finnes framfor å følge bilveien.

Det er utrolig trist om man begynner å rasere Kongsgården. Sakte men sikkert utvikler Oslo seg til å inneholde mer og mer asfalt, færre høye gamle trær,  og flere høye hus som kaster skygge - pga allverdens dispensasjoner fra fredningsvedtak og andre seriøe forsøk på å regulere. Det er umulig å forstå hvorfor alle disse dispensasjonene må gis.  Det er trist. Man bør ikke langsomt redusere kvaliteten på enhyggelig og menneskevennlig by bare fordi mange vil bo her. Jo fler man gjør plass til, jo fler vil vel også forsøke å komme - på samme måte som trafikken skalerer.