Nei til Snik-Espresso House-iseringen i Oslo!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til Snik-Espresso House-iseringen i Oslo!-oppropet.


Gjest

#51

2016-02-29 22:10

Helt enig med tekstforfatter. Har også, som så mange andre vært kunde hos Sultan.

Gjest

#52

2016-02-29 22:14

Jeg kan ikke fordra Espresso house!

Gjest

#53

2016-02-29 22:34

Jeg vil at gamle gode Sultan bli værende. Helt hjerteskjærende at noe sånt skjer, og en skam. Det er viktig å ta vare på våre viktige edelstener i Oslo by. Viktig å bevare slike folkekjære steder som gjør et spesielt innrykk i storbyen. Kaffesteder har vi mer enn nok av i denne byen. Sultan kan ikke erstattes på noen måte!

Gjest

#54

2016-02-29 22:46

Jeg ville ikke likt å miste den butikken hvis jeg hadde eid den. Trist at de små butikkene ikke kan få være i fred.

Gjest

#55

2016-02-29 22:49

Fordi det er for ikke at kjeder som Espresso House, som attpåtil har forferdelig vond kaffe, skal ta over en av Oslo's beste grønnsakssjappe! Eierne av lokalet som tar 150 lapper i mnd i leie burde virkelig skjerpe seg!

Gjest

#56

2016-02-29 23:12

Jeg har handlet på denne flotte grønnsaksbutikken i flere år. Jeg nekter å tro at også Grünerløkka skal totalinvaderes av denne fryktelige kjeden. Markedsmakt på det styggeste!


Gjest

#57

2016-02-29 23:39

Fordi at det er bedre med Sultan en Espresso House

Gjest

#58

2016-02-29 23:45

Fordi man trenger i hver og en bydel en Frukt og grønnsaksbutikk som Sultan!!!

Gjest

#59

2016-03-01 00:04

Espresso House ødelegger norsk café-kultur.

Gjest

#60

2016-03-01 01:31

La de selvstendige småbutikkene leve!

Gjest

#61

2016-03-01 05:38

Ønsker at småbutikkene på Grünerløkka skal bestå!

Gjest

#62

2016-03-01 05:47

Jeg er drittlei av kjedenes inntog absolutt overalt!! Bevar sjelen og mangfoldet! Tenk så trist det hadde vært hvis den eneste hamburgeren du fikk tak i var på mcdonalds, eller den eneste espressoen var på espresso house...


Gjest

#63

2016-03-01 07:58

Sultan er en plass jeg alltid handler hos når jeg er på besøk i Oslo hos min bror som bor like ved, når jeg kjøper kaffe går jeg til Edvards på Schousplass og der ligger Espresso House like ved, vi trenger ikke flere Espresso House i byen, men flere enkeltstående og personlige plasser! La byen være til for de som bruker den, og ikke en monoton plass for pengejag

Per

#64

2016-03-01 08:07

Kanskje på tide å innse at ikke Løkka er det bohemske uavhengige området så mange romantiserer om. Gjennom 2015 var Løkka området med høyeste økning i Kvm pris på leiligheter, altså tilbud/etterspørsel er ikke i balanse, "alle" vil til løkka, også EH. At det ikke finnes kjeder på løkka er bare tull, Deli de Luca, Subway, 7/11, McD, kaffebrenneriet, lindex,godt brød, carlings, eiendomsmeglere på hvert hjørne osv. Antar at alle som driver forretningsvirksomhet har et ønske om å tjene penger, selv løkkas store sønn Vardøen gjør dette, så ikke noe unikt for EH.

Så til EH Antakeligvis ønsker de å åpne i TVM gate grunnet meget god pågang og interesse i Markveien? Antar de demografiske forskjellene og preferansene ikke er så store fra markveien til TVMG? Oppropet,om det inneholdt et snev av realisme, ville vært totalt unødvendig hadde alle vært enige om at EH var satan selv. Teorien er at ingen vil sette sine ben der, som en konsekvens så ville det nok ikke vært spesielt attraktivt for "kapitalistene" i Herkules - oppropsforfatter kritiske tilnærming til å "tjene penger, morro å tjene penger" ikke vært en mulighet.

Videre så er det å anta at snitt sum pr transaksjon på Sultan vil være høyere enn på EH, mao så ville det ikke vært et problem for Sultan å betjent leie dersom "alle" på løkka gjorde samtlige innkjøp hos Sultan og ikke hos Reitan eller Norgesgruppen. Hva om Sultan flytter til Seilduksgata eller et annet sted i nærheten der leien er vesentlig lavere. Dersom lidenskapen for Sultan som leverandør av dagligvarer og frukt er tilstede bør ikke distansen by på problemer. Men jeg mistenker at det man vil savne er en "koselig" grønnsakshandler i hovedgaten sin, noe av det som legitimerer den bohemske oppfatningen av Løkka?

Bare en siste observasjon, jeg tror kanskje man burde angripe gårdeier mtp leiekostnader på lokalene.. Bare en tanke..

For ordens skyld, drikker aldri kaffe på EH, hverken på løkka eller andre steder, da jeg synes mat og kaffe smaker langt under pari.


Gjest

#65

2016-03-01 08:19

Jeg vil ha lokale småbutikker i min by og ikke bare en masse kjedebutikker som jeg finner over alt ellers i verden.

Gjest

#66

2016-03-01 08:25

Det er nok av smakløse, industribaserte, overprisede Espresso House (og Starbucks) cafeer i Oslo, og vi trenger de få gjenstående nisje aktørene som tilbyr kvalitet, bredde og alternativer i bybildet! Gårdeier og kommunen har et stort ansvar for byutviklingen!

Gjest

#67

2016-03-01 08:36

Vil ha Sultan i nærmiljøet.

Gjest

#68

2016-03-01 08:47

Jeg signerer fordi jeg er for at byen skal beholde sin orginalitet og sjarm ved små butikker og kafeer som gir noe og tar seg av kundene sine. At alle kafeer i hele byen skal være like, ha dyr mat og dårlig kaffe og ikke altfor god service mot kunden er ikke noe som trekker kunder.

Gjest

#69

2016-03-01 08:53

Jeg vil ikke at amerikanske kjeder som Starbucks og Espresso house skal ta over for alle de virkelige gode kvalitetskaffekjedene vi har i Norge . Heia Solberg &Hansen, Stockflehts og Kaffebrenneriet!

Gjest

#70

2016-03-01 09:31

Jeg har bodd på Grünerløkka siden begynnelsen av 70-tallet og har sett alle forandringer både på godt og vondt. Det vonde er når butikker som Sultan forsvinner til fordel Espresso House. Det er mer enn nok med det som allerede finnes. Og, som jeg så en skrev "kule og kaffetørste mennesker" går ikke på Espresso House for å drikke kaffe.


Gjest

#71

2016-03-01 09:53

#19: Alexander -  

 Du har rett i det du sier. Espresso House er uheldig, kanskje fordi det er et overetablering av spise og drikke steder på Løkk. Dette har presset leie prisene opp til et urealistisk pris nivå som bare de stor kjedene klarer. Ønsker selv ikke Espresso House men det er et annet sak og ingenting personlig mot bedriften. At Sultan har lagt ned er nok flere årsaker, mulig gårdeieren ønsket dem ut og å heve husleien er et godt virkermiddel. Samtidig må sies at Sultan hyggelig og bra som det var gjorde ingenting for å vedlikeholde butikken innvendig eller utvendig, den var sliten! Størst ansvaret ligger på oss brukere, vi velge selv der vi ønsker å bruke pengene våre. Om folk vil beholde særpreg på Løkk så må de faktisk bruker og støtte de små uahengige steder som finns fra kles butikker til håndverk og caféer. Hører rykter nå at H&M er på vei inn i gamlehjemmet gården, om så like trist som å få Espresso House. Om ikke publikum snart selv ta ansvart og være bevist der de handler blir Løkka snat bare en Karl Johan med ingen særpreg. Dødt på ukedagen.


Gjest

#72

2016-03-01 09:59

Jeg signerte fordi jeg syns det er urettferdig at Sultan som har vært der så lenge og som har så mye spennende mat skal skvises ut av Espresso house-nok en kjederlig kjedebutikk:(

Gjest

#73

2016-03-01 10:05

Fordi jeg bryr meg!
Oniolis

#74 Amen

2016-03-01 10:46

#22: Alexander - Re: Re:  

 Amen!:) Spikern på hodet,og enden på visa" Snipp snapp snute , sultan er ute.


Gjest

#75

2016-03-01 11:16

Dårlig kvalitet på kaffe og te, og lite imponerende service! Vi har nok kjedekaféer i Norge som det er.