Nei til Snik-Espresso House-iseringen i Oslo!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til Snik-Espresso House-iseringen i Oslo!-oppropet.


Gjest

#1

2016-02-28 23:30

En provoserende og trist byutvikling som man ikke bare kan la skje!
Realisten

#2

2016-02-29 00:01

Nå står det vel ingenting i Oslo by om at det Espresso House som presser ut Sultan. Det er gårdeier som bestemmer husleien, som ble for dyr for Sultan....

Og en kan vel ikke klandre Espresso House for å leie et lokale som blir ledig...


Gjest

#3

2016-02-29 11:29

Fuck starbucks og espresso house!
Admin

#4 Re:

2016-02-29 11:35

#2: Realisten -  

 Kjære Realisten. Sitat fra Osloby: "Det er Frognerbygg som eier gården og som nå angivelig skal leie ut til kaffebarkjeden Espresso House."

Enig at utleier har stort ansvar, men en mektig aktør som Espresso House må ta ansvar for byutviklingen de også. Det er de som er villige til å betale dyre dommer for å presse ut mindre aktører.


Gjest

#5

2016-02-29 11:36

Er omringet av espresso house.

Gjest

#6

2016-02-29 12:23

Fordi jeg er glad i sultan, og fordi jeg synes det er utrolig synd at kjedelige pengestyrte døgnfluer som espresso house, skal få utkonkurrere en uavhengig, etablert og elsket nærbutikk som sultan. Det er nok av cafeer på løkka uansett.

Gjest

#7

2016-02-29 13:30

Mangfold er deilig og nødvendig!

Gjest

#8

2016-02-29 13:59

Jeg støtter små, selvstendige bedrifter som Sultan og er imot de store kjedene som tar over byen. Disse ønsker å presse ut selvstendige små bedrifter og er kun ute etter å tjene penger.

Gjest

#9

2016-02-29 14:17

Fordi jeg er enig! Espresso house ødelegger kafé kulturen i Oslo og kaffen er dårlig.

Gjest

#10

2016-02-29 14:45

Derfor at en forretning som Sultan er uerstattelig og jeg har handlet der siden jeg flyttet til Oslo i 1993. Jeg bor dessverre utenlands nå men vi behøver absolutt ikke flere kaffekjede kafeer i Oslo men derimot behøver alle en forretning som Sultan.

Gjest

#11

2016-02-29 14:57

Jeg er meget enig i alt som står i tekste og opplever på ingen måte at vi mangler god kaffe i dette nabolaget. Min oppfattelse av Espresso House er at de ikke bidrar til et positivt menneskesyn, arbeidskultur eller forståelse for lokale miljøet.

Gjest

#12

2016-02-29 15:01

Kaffe- og kioskkjedene presser ut byens beste butikker, steder som må betegnes som institusjoner i oslo opphører til fordel for generiske, preg- og sjelløse "kafeer". Dette skjer over hele verden, med bl.a. den konsekvens at uansett hvor i verden man reiser, vil man finne de samme gigakjedene. Alt geografisk særpreg forsvinner. Hele prosessen ligner kulturell utrensking.

Gjest

#13 Re:

2016-02-29 15:31

#2: Realisten -  

 Høyeste bud vinner så - og gårdeier øker ikke prisen til 150.000 uten at noen betaler - altså espresso house. 


Gjest

#14

2016-02-29 15:36

Du skriver "Du finner ikke kjeder som HM og Starbucks der, og det er hva vi liker med Grünerløkka."

Dere har sikkert lagt merke til at det gamle seniorsenteret/brannstasjonen i Thorvald Meyersgt 38 pusses opp. Gjett hvem som flytter inn der, HM ja!


Gjest

#15

2016-02-29 15:36

Jeg har gått så luta lei av sur og smakløs kaffe

Gjest

#16

2016-02-29 15:39

La Løkka være Løkka, og la Sultan forbli. Og til alle dere kaffedrikkende mennesker her i Oslo, ta heller turen et annet sted. Oslo har så mye god kaffe å by på. Om det så er Java, Supreme, Wendelboe eller bare Godt Brød. Alt er bedre enn å støtte Espresso House eller Starbucks. Til og med Norgesgruppen-eide Kaffebrenneriet er bedre!

Gjest

#17

2016-02-29 16:08

Espresso House har verken god mat eller god kaffe.

Gjest

#18

2016-02-29 16:10

Kjempetrist at nok en kjede skal få være med på å ødelegge byen.
Alexander

#19

2016-02-29 16:19

Dette er noe av det dummeste jeg har sett på lenge. Hva har fått dere til å komme frem til at Espresso House har noe ønske eller agenda om å presse Sultan ut? Det har gått dårlig for Sultan lenge før Espresso House var en del av bildet, og det er ikke noe Espresso House kan stilles som ansvarlig for.

Sultan stenger ikke fordi Espresso House gjør det bra, Sultan stenger fordi Sultan gjør det dårlig, og de eneste som kunne gjort noe med det er deg og meg, og Frognerbygg som er ansvarlige for den høye husleia.

Hvor ellers, enn i et norsk kommentarfelt, kan man finne kommentarer som fremstiller det som skjer nå som en eneste stor konspirasjon? Jeg mener, seriøst, se på kommentar #12. Man må være passe skrudd for å se en sak i nyhetene om at en folkekjær lokalbutikk skal legges ned, og fra det komme frem til at kafé- og kioskkjeder driver med sytematisk kulturell utrensking over hele verden. 

Jeg stiller spørsmål ved denne nærmest "hetsende" kritikken som pågår av Espresso House fordi det er langt ifra første gang jeg har sett folk skrive sånt som dette uten å egentlig komme med noen gode argumenter eller forklaringer på hva det er de gjør som provoserer dere så grenseløst mye. Er det antallet kafeer som plager dere, at de sprer seg så mye liksom?

Wayne's Coffee finner du blant annet i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Ålesund, Haugesund, Kristiansand, Tønsberg, Halden, Fredrikstad, Fornebu og Lillestrøm.

Starbucks Coffee finner du blant annet i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Drammen, Jessheim, Sandvika og Gardemoen.

Espresso House finnes i to byer i Norge. Kun to, Oslo og Bergen, så da har vi avklart at det ikke er problemet.

Hva er det da? Jeg kjenner fire som jobber på Espresso House, to av dem på den største og travleste i Norge, og jeg hører dem aldri si noe annet enn posititive ting om bedriften, deres arbeidsvilkår og kolleger. Jeg kan ikke komme på en eneste ting å kritisere dem for som ikke andre kjeder i Norge er langt mer kritikkverdige for.

Hele denne "diskusjonen" er som å lese når noen skal kritisere feks. Canada Goose, Sylvi Listhaug eller MDG. Dere har pekt dere ut en skurk uten å forholde dere til fakta. Dere går den veien med minst motstand, blottet for forståelse eller kritisk tenking. Det er både trist og skremmende å se flokkmentaliteten i en sak som dette. Vet noen av dere hvorfor dere er sinna på Espresso House? Er det fordi Espresso House hevet husleia til Sultan? Nei, det var jo Frognerbygg. Er det fordi Espresso House sluttet å handle hos Sultan? Nei, vent, det er var jo DERE. 

Dere andre som også handlet på Sultan må jo ha lagt merke til at det har gått dårlig der en stund nå, dette har absolutt ingenting med Espresso House å gjøre, jeg vil til og med påstå at det heller ikke har mye med Frognerbygg å gjøre. 

Det er trist at Sultan skal stenge og det er teit at det skal startes en Espresso House i lokalene når det allerede finnes en såpass nære. Men ansvaret for at Sultan stenger dørene får Sultan ta selv, det er feigt av dere å påstå noe annet.


Gjest

#20

2016-02-29 16:20

Dustefolk.
Alexander

#21 Re:

2016-02-29 16:21

#8: -  

"De er kun ute etter å tjene penger" sier du, som om det er en negativ ting. Hva tror du Sultan var ute etter? Noe annet enn penger? Noe mer nobelt og vakkert? Ta deg sammen.

Alexander

#22 Re: Re:

2016-02-29 16:27

#4: Admin - Re:  

Nei, de som har ansvaret er Sultan. Espresso House kan ikke holdes ansvarlige for at andre bedrifter ikke klarer å holde seg bærekraftige i et konkurransedrevet marked. Det er jo helt bak mål å si at de som nå skal leie lokalene er ansvarlige for at de som tidligere leide lokalene ikke fikk endene til å møtes.

Alexander

#23 Re:

2016-02-29 16:30

#18: -  

Jess, dette var siste stikk, nå er Oslo ØDELAGT. Glem biler, forurensning og dårlig byplanlegging, det er Espresso House som er den sanne fienden!!!11


Gjest

#24

2016-02-29 16:33

HELT ENIG!

.., fast än jag har ytterst svårt att se relevansen med att fastställa etnicitet på baristorna..det är en god del av de snabbskolade människorna som faktiskt talar norska som modersmål. Poängen med det är att när man siktar mot ett mångfaldigt samhälle så verkar inte det vara ett klokt påpekande i texten, det finns människor i Oslos mångfald som till viss del kan känna en smula kategoriserade.

//

Gjest

#25

2016-02-29 16:34

Espresso house er et helt forferdelig konsept, oppfordrer alle til å boikotte denne kjeden 100%. Dessuten vern om sultan og løkka!