Stopp utbyggingen i lia nordøst for Heståsmyra opp mot Lunkefjell på Sjusjøen


Gjest

#76

2015-04-06 09:23

Det er nok nedbygging av gjenværende naturområder i Sjusjøen/Nordseterområdet - det blir som å skjære av seg greina man sitter på - til slutt blir det for mange hytter og for mye trafikk, og for få naturlommer der folk kan oppleve fred og ro. På sikt mister området kvalitetene som friluftsområde, og som hytteområde faktisk. Bare se på Beitostølen, folk selger hyttene sine i fleng for de orker ikke ha de lengre pga. av all utbygging og urbanisering!

Gjest

#77

2015-04-07 06:47

Jeg er hytteeier på Sjusjøen. Utbyggingen vil ødelegge nærområdet vårt. Det blir veier på kryss og tvers og vanskelig å komme inn på hovedløypene, spesielt vanskelig blir det for alle med pulk og små barn. Om sommeren må du gå langt for å komme utenfor bebyggelsen.

Gjest

#78

2015-04-07 21:19

Dette prosjektet vil være ødeleggende for noen av de fineste turterreng og skiløyper mellom Nordseter og Sjusjøen (fjelløypen og skogsløypen). Hele området burde vært omregulert til Lunkefjell Landskapsvernområde og omfatte deler av både Lillehammer og Ringsaker kommune .


Gjest

#79

2015-04-08 06:26

Hensyn til områdets kvalitet blir satt til side for kortsiktig økonomisk gevinst, området er allerede overbelastet. Hvis denne utviklingen fortsetter vil området ende med å bli mindre attraktivt, noe som ingen er tjent med, verken grunneiere eller hytteeiere.

Gjest

#80

2015-04-08 09:22

Alle må være interessert i å bevare de nå ganske små, sammenhengende "høyfjellsområdene". Det er jo her alle vil gå tur, ikke i et hytteområde!

Gjest

#81

2015-04-08 10:40

Fantastisk turområde hele året! Rekreasjon for tusenvis av mennesker! Ikke ødelegg det fineste terreng til fordel for hyttebygging!
Sjusjøenentusiast

#82

2015-04-08 16:06

Problemet er vel at Pihl som kommersiell aktør aldri behøver å tenke på renommé eller gjensalg. De inngår 100 års festekontrakter som løper med sikre inntekter uansett hva som skjer, og de selger tomter uten å måtte bry seg om de som allerede har etablert seg som brukere. Og ordfører og kommunestyreflertallet bare logrer intenst og teller kroner med skylapper, vel vitende om at de som primært har interesse av denne flotte naturen bor og stemmer i andre kommuner. Hvem tar forvalteransvaret? Ihvertfall ikke Pihl! Og ihvertfall ikke Ringsaker kommune! 


Gjest

#83

2015-04-09 16:19

Jeg er opptatt av verning av natur og miljø.

Gjest

#84

2015-04-12 15:18

Fordi en utbygging vil ødelegge hele naturområder. I denne skråningen har jeg med barn og siden barnebarn hatt hoppbakke, bål, grilling fra de var bittesmå og knapt kunne gå over myra. Et av barnebarna er blitt landslagsløper og er lei for at løypa over myra bli ødelagt.

Gjest

#85

2015-04-13 08:35

Jeg har feriert på Sjusjøen hele mitt liv,mine besteforeldre allerede i 1920.Området som ønskes utbygget er faktisk en perle,særlig da barna var små og nå barnebarn. Tusle opp forbi Høghauen,følge stien mot Lunken og ta av på små stier til venstre fører til fine rasteplasser,bærplukking og følelsen av uberørt natur.Det er ikke andre tilsvarende områder i nærmiljøet ut fra Sjusjøen sentrum, for de som ikke når så langt ut i terrenget.Alle kan ikke sykle eller fyke milevis på ski innover. Det å tenke på å lage adkomst opp Høghauen,er jo bare helt utrolig. Området fra Freng Midtre og vestover er jo det eneste som gjenstår som noe som kan minne om at Sjusjøen faktisk var en sætergrend.Her er fortsatt åpne arealer mellom husene og noen av de gamle bygningene står fortsatt.Veien opp Høghauen er kjempekoselig sommer som vinter. Skal dette området raseres med bro over Birkebeinerløypa og bilvei opp dagens løypetrasse,vil det i mine øyne være en tragedie. Det vil vitne om null følelse for hva Sjusjøen opprinnelig var, og manglende respekt for oss som har lært oss til å bli glad i dette området. Skal det ofres for at noen få nykommere skal få de ypperste tomtene, og Pihl AS +Ringsaker kommune får klingende mynt i kassa? Nei,nei,nå må de få bena ned på jorda og høre på alle oss som ønsker å beholde de fine nærturområdene. På tide å definere en markagrense?!!


Gjest

#86

2015-04-13 17:01

Vern av friluftsområde.

Gjest

#87

2015-04-13 20:20

Ingen skam å snu!
En tidligere kommentator som tydeligvis arbeider med planlegging skriver "Dette er et av de aller mest graverende planforslag jeg har opplevd de ca 40 årene jeg har jobbet med norsk planforvaltning". Jeg tror vedkommende har et poeng. Her ser det ut til at Pihl betaler Østlandsforskning for resultater som kan bane vei for inngrepet (sikkert ikke uvanlig i oppdragsforskning, men lite vakker "forskning" er det lell..). Et eksempel er konklusjonen om at Heståsmyra er lite brukt, det tror jeg alle som kjenner området vet er usant. Kartet som er gjengitt her i oppropet viser også at utredningen er et resultat av et overfladisk arbeid. På kartet er nemlig et forslag til tilførselsvei tegnet rett opp fra Kildestien og inn på den relativt nye (og mye brukte) turstien tvers over myra. En seriøs utredning kan ikke foreslå noe slikt, hverken veiteknisk (opp den bratte bakken fra Kildestien) eller miljømessig (rett over et våtmarksområde).
Honnør til Lillehammer og omegn turistforening som engasjerer seg. Naturvernforbundet bør også ta opp igjen saken, ettersom det nå ser ut til at myra kan bli delt i to av en tilføselsvei.
Sjusjøen har lenge hatt stor tetthet av hytter. Landskapet har likevel vært åpent, og folk har ferdes mellom hyttene. De nye hyttene er ofte lite tilpasset natur og landskap, og likner mer et "boligområde", som man ikke går gjennom til fots eller på ski. Dette gjør at behovet for urørte områder slik som Heståsmyra-Lunkefjell vil øke. Det er mange nye planer nå, med et stort antall nye hytter. Jeg tror Pihl og andre grunneiere bør tenke mye mer langsiktig, og vurdere alternativ forvaltning i framtida av de siste sentrumsnære friarealene på Sjusjøen!
Arne Helge Øverjordet
Hytteboer/ samfunnsgeograf

Gjest

#88

2015-04-15 16:18

dette er et område som blir mye brukt av hytteeiere og andre som er glade i og være ute i naturen. I påsken var det stappfullt i hele lia hvor ungene akte og de voksne koste seg. det var påskebrunch for 50 stk. de har vært på samme plassen i 18 år.

Gjest

#89

2015-04-15 16:25

det vil ødelegge det flotte løypenettet som er uberørt der oppe uten veier og som veldig mange bruker for og komme seg til Nordseter-Pellestova og videre innover fjellet. I tillegg er det brukt av barnefamilier som ikke kommer seg så langt.

Gjest

#90

2015-04-27 19:50

fordi ikke hele fjellheimen skal dekkes av hytter!

Gjest

#91

2015-07-15 22:46

Vil bevare mest mulig natur. Det er nok utbygging og planlagt utbygging her på Sjusjøen.

Gjest

#92 Re:

2016-03-19 22:05

#26: -  

 Her ber de om hjelp av Arial og når de kommer med innstilling til veiforbindelser som ikke passet inn i deres ønsker så lager de bare 2 nye, det sier vel det meste om denne prosessen her- huff


Gjest

#93 Nasjonalpark

2018-10-07 10:52

Er det vurdert nasjonalpark i området ?