Stopp utbyggingen i lia nordøst for Heståsmyra opp mot Lunkefjell på Sjusjøen


Gjest

#51

2015-03-31 15:51

Sjusjøen har i dag for stor biltrafikk, og vi må snart kjøre fra hytta til et løypenett på grunn av lengden, sikkerhet og støy. Det er en dårlig utvikling for et hytteområde. Bilbasert ferie!!! / Jt

Gjest

#52

2015-03-31 19:15

Svært viktig at det unike med Sjusjøen at det er veldig kort vei fra hoveddelen av hyttene til urørt natur. Viktig for bl.a småbarnsfamilier at en kommer seg enkelt ut i naturen.

Gjest

#53

2015-04-01 08:55

Det bygges for høyt i flott friluftsområde. Konflikt med skiløyper. Om det bygges ut så må det lages skibroer eller tunneller under veier.

Gjest

#54

2015-04-01 14:54

Dette er som å spise av såkornet! Blir de små gjenværende uberørte områdene mot fjellet bygd ned blir attraktiviteten til Sjusjøen ødelagt!
Det ødelegger for alle at man bebygger opp mot Lunkefjell. Mer enn nok plass å ta av lenger ned.

#55 Re:

2015-04-01 18:38

#1: -  

 


Gjest

#56

2015-04-01 18:42

Så trist, så trist. Dette er langs stien vår opp til sjusjøfjell og lunkefjell. Her jeg gikk som barn og her går jeg med barna mine nå. Når barna er små kommer vi ofte ikke lenger enn til denne lia for en rast. Og barn vil gå på stier. Ikke i hyttefelt og langs veier. Det er svært overraskende at kommunen tillater utvidelse av Sjusjøen i områder som er så mye brukt. Og det er svært skremmende at kommunen tillater utvidelse av hyttefelt innover i fjellet. Det er ikke store fjellområder Sjusjøen har å by på. Så vi må verne om det vi har. Det er jo derfor vi reiser hit!!

Gjest

#57 Fjellet for alle?

2015-04-01 20:07

Stopp nedbyggingen av dette fine området mellom Sjusjøen og Nordsetra. Dette fine "uberørte" område opp mot Lunkfjell. Det er allerede nok  hytter og bilveier som krysser skiløypene, noe som jeg selv  smertelig har erfart.

I fjor vinter brakk jeg ryggen to plasser pga brøytet hyttevei i en gammel og godt etablert skiløype ved Nordseter fjellkirke. Det var høye brøytekanter etter en snørik vinter og krysningspunktet ble en menneskeskapt felle som ikke hadde vært der før.

Hvem er fjellet til for, noen få hytteeiere eller folk flest?

 

 

 

 


Gjest

#58

2015-04-01 20:29

Vi må verne om et av Norges flotteste skiområder, for oss og for kommende generasjoner. Utbygging vil ikke bare være et tap for de som har hytte her, men også for de svært mange tilreisende som nyter godt av området til både rekreasjon og trening.

Gjest

#59

2015-04-01 21:10

Fordi denne delen av Sjusjøen er et unikt rekreasjonsområde , samt beiteområder i markagrensen som ligger utenfor godkjente utbyggingsområder.Utbygging med betydelige inngrep vil føre til store ødeleggelser for området.

Gjest

#60

2015-04-02 14:05

Dette er jo ren galskap.Det må bli slutt på at selskaper og personer med nærhet til kommunale organer tilraner seg verdiskapning på bekostning av allmenheten.Kan virkelig miljøverndep. akseptere dette?

Olve Gravråk

Gjest

#61

2015-04-02 15:23

Løypene på sjusjøen er fantastiske og det er tragisk at de skal ødelegges pga utbygging av nye hytter! Håper disse nye planene blir stoppet!:)

Gjest

#62

2015-04-02 15:40

Har hytte i området og benytter skiløypene flittig. Jeg frykter at det fortreffelige løypenettet vil rammes av denne utbyggingen og jeg synes allerede det er nok steder hvor jeg må spenne av meg skiene for å krysse bilveier.

Gjest

#63

2015-04-02 16:05

Løypenettet på Sjusjøen er helt unikt og bør fortsette å være det. Det aktuelle området har en av de flotteste løypene og den må bevares. De siste par årene er det blitt flere og flere brøytede veier og man må ta av seg skiene oftere og oftere.

Gjest

#64

2015-04-03 06:26

Går på ski denne runden rundt myra. Fint for barn, passe langt.

Gjest

#65

2015-04-03 06:47

Tragisk om dette område blir nedbygd. Fortsetter utviklingen er det sammenhengende hytteby mellom Nordseter og Storåsen om 20 år. Det bør fortsatt være mulighet for fortetting i lavere deler av Sjusjøen, men da må nok folk tåle at det blir tettere mellom hytter og leiligheter. Det er dog mye bedre enn hytter over hele fjellet. Uansett, skal Sjusjøen bevares må utbyggingen en gang stoppe

Gjest

#66

2015-04-03 07:55

Fortetningstomter er en fin måte å bygge ut på. Der det allerede er hytter er det hytter. Når Pihl nå går løs på jomfruelig område som er indrefileten av Sjusjøen på denne måten er det å sage grenen de selv sitter på. Det forringer området vanvittig. Dette er også en viktig portal inn i turområdet og et veldig viktig område. Sjusjøen begynner å få mange løyper hvor man til stadighet må ta av seg skiene - og det er nettopp langrenn og løypenettet som er det viktigste særtrekket. Dette er man i ferd med å vanne ut, og det er viktig å bevare løyper som kan gås i ett. Trollløypa og Birkebeinerløypa er E6 og E18 og det er helt håpløst om man nå skal bryte opp disse også. Det er ikke for sent å ta til vettet, Pihl!

Gjest

#67

2015-04-03 12:16

Fortetning der det allerede er hytter er fint. VI ønsket hjertelig velkommen de 5 nye hyttene vi fikk rt rundt oss som nærmeste naboer til vår gamle hytte. Det området de nå går løs på er jomfruelig og en viktig del av grunnen til at det er så attraktivt o fint å være på Sjusjøen. Her perforerer de løypenettet og rekreasjonsmrådet med bilveier og hytter, Pihl viser dessverre her en grådighet, og sager av grenen de selv sitter på, Dette er ikke utvikling av Sjusjøen som rekreasjons- og langrennsdestinasjon - dette er et stort tilbakeskritt. Dette må stoppes.
sint grunneier

#68 Pihls manglende forvaltningsansvar

2015-04-03 14:12

PIHL utviser en utrolig dårlig vurderingsevne med denne utbygging -det ødelegger for mange brukere, ødelegger Pihls rykte og det er en direkte misbruk både av grunneierinteresser og det forvaltningsansvar som de har fått tillit til. 

Bruker av Lunkefjell i 44 år

#69 Nedbygging av hele Lunkefjell og ansvar

2015-04-03 14:17

Snikutbygging med vei på nordsiden av Lunkefjell, der det er brøytet langt fram, vil sammen med den foreslåtte utbygging på Heståsmyren rask føre til en sammenkopling - og hytter over hele Lunkefjell - det siste lett tilgjengelige og uberørte lågfjellsområde i hele regionen.

Fylkesmannen har et spesielt ansvar for å tilrettelegge for alment friluftsliv - når man vil ødelegge et av de aller viktigste få gjenværende uberørte turområder så er dette alvorlig, og både stat og fylke har et særansvar for å sikre almenhetens tilgang. 


Gjest

#70

2015-04-03 16:01

Dette er et av de aller mest graverende planforslag jeg har opplevd de ca 40 årene jeg har jobbet med norsk planforvaltning.

Gjest

#71

2015-04-03 20:43

Utbygging mot lunkefjell vil ødelegge et viktig og verdifullt naturområde!

Gjest

#72

2015-04-04 16:43

Jeg mener det må være andre, mer egnede områder å legge hyttene på enn midt i og rundt skiløpetraseen.

Gjest

#73

2015-04-04 20:12

Feltet ligger midt i turterrenget både sommer og vinter for turer opp på, og rundt, Lunkefjell, eneste topp over 1000 moh i nærheten av Sjusjøen.
Vi får også enda en bilvei å krysse når vi skal på ski fra Sjusjøen eller Nordseter. Hvor skal dette stoppe, er jo ikke akkurat Hardangervidda eller Jotunheimen heller,

Gjest

#74

2015-04-05 20:52

Vi har en datter på 6 år da vi leiker mye i dette omerådet da vi har hytte 311 som ligger ved Veståsveien.

Gjest

#75

2015-04-06 06:26

Dette er et verre inngrep enn å utvide en markagrense. Det er som å bygge et boligfelt inne i marka.