Stopp utbyggingen i lia nordøst for Heståsmyra opp mot Lunkefjell på Sjusjøen


Gjest

#26

2015-03-18 16:08

En klar forutsetning er at det bygges broer eller underganger slik at vi ikke får enda mer ødeleggelse av skiløypene.


Gjest

#27 Re:

2015-03-18 16:11

#26: -  

 Enig! Begynner å bli lei av å ta av meg skiene for hver vei som skal krysses ...


Gjest

#28

2015-03-20 00:08

Beklager godkjenningen av Ringsaker Kommune, det var minst mulig flertall for utbygging av et uberørt område

Gjest

#29

2015-03-20 08:55

Utbyggingen er et bevis for grunneierenes grådighet, forakt mot sine medmennesker, respektløs, og varig ødeleggelse av verdsatte naturgoder. Videre mener jeg det meningsløst å bygge 2200 nye hytter og dermed overtrå trivsels-
grensen for de fleste som har valgt Sjusøen for hva det har vært. Det er ynkelig av grunneiere og de politikerene som stemte mot entydig, massiv folkevilje de var kjent med. Huff .

Gjest

#30

2015-03-22 14:13

Det aktuelle utbyggingsområdet er svært viktig for utøvelse av friluftsliv for de som allerede har hytter på Sjusjøen/Nordseter og for folk fra Lillehammer.


Gjest

#31

2015-03-22 14:34

Det er viktig å ta vare på naturen og hindra for mykje utbygging i fjell, i skog og ved sjøen.

Gjest

#32

2015-03-24 10:38

Fordi jeg er glad i Sjusjøen SOM DET HAR VÆRT.

Gjest

#33 Utbygging opp mot Lunkefjell

2015-03-24 19:32

Vi ble sjokkerte da vi forsto at disse utbyggingsplanene var godkjent i kommunale organer. Hvis Pihlske sameie starter en utbygging nordøst for Heståsmyrene, bryter de en viktig barriere i dette området. Vi frykter at det vil være starten på en nedbygging av Lunkefjellsmassivet som friluftsområde. Med en utbyggingen vil det komme enda flere veier, som i tillegg blir vinterbrøytet, og det vil bety at både Nordseter og Sjusjøen mister helt vesentlige rekreasjonsområder. 

Det er viktig at nærliggende turområder blir bevart. Heståsmyrene representerer en naturlig grense mot Lunkefjellsområdet. Det er derfor spesielt viktig at denne grensen respekteres, slik at området på østsiden forblir uberørt av utbygging og dermed beholder sin attraksjonsverdi.

Vi henstiller derfor om at disse planene skrinlegges og at andre lavereliggende områder prioriteres for eventuell videre utbygging.

Elisabeth Gjerberg og Folke Sundelin

 

Einar Printz Moe, eier av hytte 271

#34 Ubotelig skade ved utbygging i lia nord for Heståsmyra

2015-03-24 21:52

Såvidt jeg kan forstå er nå dette området den siste lune solvendte lia uten bebyggelse vest for Sjusjøen sentrum.  Som vi vet er den et flott turmål for familier med små barn på vinterstid, ypperlig som tilholdssted på dager med vind fra nordvest - nord - nordøst. Da jeg vokste opp var det mange familier som laget sittegroper med granbar og bålplasser som ble brukt daglig i påskeferien, - og når vi var heldig med været også i vinterferien.  Både jeg selv og mine barn har i praksis lært å gå på ski, stå slalom og hoppe i denne lia.  Det vil rett og slett være tragisk om dette flotte området blir ødelagt.
 

 

Da mine besteforeldre tok ut tomten 29. august 1952 ble det fra Pihlskes representant (jeg tror han het Ole Solbakken) klart sagt at Heståsmyra for alltid ville være grensen for hyttebebyggelsen, - dvs. at det ikke ville bli bygget hytter nord for Heståsen.  Dette var et vesentlig moment da vår tomt ble valgt.
 
Når man må gå langt innimellom hytter før man kommer ut på fjellet, reduseres bruksverdien av hyttene våre, og andre hytteområder fremstår som mer attraktive valg. Er kommunen og Pihl forberedt på at når utbyggingen har gått for langt, vil attraktiviteten til Sjusjøen avta, og hyttepriser, besøkstall og næringsomsetning kunne synke? 
Gjest

#35 Re:

2015-03-24 23:00

#26: -   En forutsetning må være at det sprenges en tunnel fra Nordsetervegen eller Sjusjøen sentrum som kommer opp midt i det nye hyttefeltet, mest mulig usynlig for fotturister og skigåere og ufarlig trafikk for små og store. Finansiert av utbygger.

 


Gjest

#36

2015-03-25 20:32

Der er allerede allt for mange hytter i området

Gjest

#37

2015-03-25 21:25

Turommerådet vårt blir ødelagt! Vi er veldig glad i å gå her både på ski vinterstid.og ellers med fjellstøvler.

Gjest

#38

2015-03-25 21:38

Dette vil ødelegge turområdet vårt.

Gjest

#39

2015-03-27 14:28

Dette er en del av vårt turområde igjennom 45 år. Kan vi få stoppet galskapen?

Gjest

#40

2015-03-27 19:08

Jeg mener området er meget sentralt friområde - spesielt for de som ikke kan gå så langt. Sjusjøen området er i ferd med å nå et metningspunkt når det gjelder utbygging.

Gjest

#41

2015-03-28 18:01

Vanvittig å bygge ned dette flotte og mye benyttede turområdet.Beskrivelsen av området i kommuneplanen er
direkte misvisende på flere punkt.

Gjest

#42

2015-03-29 21:52

Fortetningen av hytter i Sjusjø-/Nordseterområdet er grotesk. Lunkefjellområdet er blant de vakreste i hele denne delen av fjellet. Lett tilgjengelig, men framstår allikevel som vilt og uberørt. Det vil være katastrofalt om dette området skal hyttebebygges, ikke minst med tanke på den hyttestandarden vi ser utvikle seg andre steder, f.eks. mellom Sjusjøen og Nordseter. Her er det sjelden snakk om små hytter lagt så pietetsfullt som råd i terrenget, men snarere fullt utstyrte villaer, gjerne med garasjeanlegg osv.

Gjest

#43

2015-03-30 13:26

Adkomsten slik den er tenkt fra utbyggers side er en tragedie. Den vil skape et helt uopprettelig sår i et område som er en liten rest av opprinnelige miljøet her på Sjusjøen. Nå bebygges de gamle seterløkkene nedenfor Gråten . Sjusjøen blir fattigere på miljø.

Gjest

#44

2015-03-30 14:39

Dette er et helt unødvendig tiltak som ødelegger mye for oss som har vært her lengst. Vi som bor nedenfor Heståsmyra bør ha 1. prioritet på de fineste utsiktstomtene. Ikke stadig nye utbygginger som bare er ødeleggende for oss alle! Skandale!!!!!

Gjest

#45

2015-03-30 19:14

Vil ikke ha mer fortetting av hytter på Sjusjøen som ødelegger den frie naturen

Gjest

#46

2015-03-30 19:23

Dette vil si ødelegging av frie naturområder!

Gjest

#47

2015-03-31 07:04

Har hytte på Sjusjøen. Har tatt med både barn og barnebarn i løypen rundt heståsmyra. Vi får en følelse av frihet og fjell. Har rastet mange ganger i lia hvor utbyggingen skal ev komme. Deilig å ikke måtte krysse bilvei. Har tenkt at her oppe går markagrensen for Sjusjøen. Utrolig viktig å beholde noen hyttefri og bilfri områder litt nærme selve Sjusjøen. Hit kan mange barnefamilier klare å gå. De får oppleve fin uberørt natur. De slipper stress med å krysse bilvei. Og vi slipper å se biler og hytter i dette flotte området.

Gjest

#48

2015-03-31 07:59

Sjusjøen er et fantastisk sted for naturopplevelser. Beskytt områdene vi har til dette!

Gjest

#49

2015-03-31 14:32

Vern om urørt natur.

Gjest

#50

2015-03-31 15:17

Helt uakseptabelt! Nå blir det "Beitostølen"her også! Helt ødelagt!
Derfor flyttet vi hit! Bare kommunens grådighet styrer dette! Hvor skal vi dra nå da?
1840 Brøttum Alm.