Nei til foreslåtte endringer i barnehageloven!

Quoted post

Mads

#12 Re: Re: Lest høringsnotatet?

2014-11-30 19:32

#9: Caroline - Re: Lest høringsnotatet? 

 Avsnittet du refererer til retter seg spesifikt inn (siste avsnitt s.31) henviser spesifikt til registerering av "barns utviklignav språk". Dette er en lovpålagt oppgave og jeg vil anta at det her også finnes et dokumentasjonskrav ovenfor gjeldende myndighet. Man kan generelt påpeke at det vil være nødvendig å kunne registrere (f.eks. notere i en bok) hvordan man oppfatter barnet for å kunne gi tilbakemelding til foreldrene i forbindelse med foreldresamtaler f.eks.. Dersom man skal være nødt til å innhente samtykke for enhver  vil dette kunne gå ut over utførelsen av de lovpålagte oppgavene.

Angående metodevalg så burde det ikke være noe problem å forstå at dette må ligge hos den med juridisk ansvar. Dvs at dersomden enkelte pedagog fritt skulle kunne valgt metode måtte denne også vært juridisk ansvarlig for dette. Tror ikke jeg ville hatt det slik hvertfall.

Jeg har selv 4 år på høyskole men har fremdeles en sjef som forlanger at jeg rapporterer hva jeg gjør og utfører mine arbeidsoppgaver etter de retninglinjer som gjelder og ikke på en selvvalg måte.

Replies

Eivor Evenrud

#15 Re: Re: Re: Lest høringsnotatet?

2014-11-30 20:15:01

#12: Mads - Re: Re: Lest høringsnotatet? 

 Så det du sier er at hvis man skal innhente samtykke så vil man ikke ha tid til å gjøre det man egentlig bør i barnehagen ?  Hvis det er tid/ mangel på bemanning for å oppfylle barnehagens samfunnsmandat som er årsaken til at man ikke skal innhente samtykke- synes du da det er en god begrunnelse for en lovendring ? 

Caroline

#17 Re: Re: Re: Lest høringsnotatet?

2014-11-30 21:17:42

#12: Mads - Re: Re: Lest høringsnotatet? 

Dette handler ikke om å registrere ned i en bok, dette handler om systematisk kartlegging for å finne ut hva barnet mestrer, delvis mestrer eller ikke mestrer. Det er et barnesyn som ikke er i tråd med det som står i rammeplanen pdd eller det som er profesjonens syn på barn eller samfunnet for øvrig. I tillegg er det skummelt å tenke på hva man godkjenner, hvis man sier ja til lovforslaget. Personvernet står i fare og foreldrenes rett til å verne om deres barn står i fare. Samtykke sikrer også et foreldresamarbeid, barnehagen kan ikke gå bak ryggen til foreldrene ved mistanke om språkvansker f.eks.

Jeg kan ikke helt se for meg hvordan du vil fordele det juridiske ansvaret i barnehagene ut i fra høringsforslaget? Det juridiske ansvaret hviler på alle i barnehagen, vi må alle forholde oss til barnehageloven. Det øverste ansvaret i barnehagen er styrer, så er det fordelt oppover til barnehageeier.Metodene jeg velger i mitt arbeid må sikre at rammeplanens innhold blir gjennomført, men jeg vil helst styre mine arbeidsmetoder selv, da jeg hvert eneste år har en unik barnegruppe å jobbe med. Jeg vil observere og analysere barnas initiativer, forutsetninger, utfordringer og ressurser. Jeg vil bruke den informasjonen i mitt arbeid på ulike måter. Jeg vil samarbeide med foreldre om deres barn. Men jeg vil gjerne slippe å kartlegge andres barn uten foreldres samtykke, da det strider i mot min og profesjonens etikk og moral. Og aller helst vil jeg ikke ha et lovverk som strider mot personvern, men sikrer kommunen et innsyn de ikke har krav på, på bekostning av barn og foreldre!