Nei til KRLE!

Quoted post

OPO

#28

2013-10-02 08:29

Dere som signerer her er, er dere også for eller mot at vi har kristne høytider? Som jul, påske, pinse? Eller skal de heller gjøres om til arbeidsdager siden vi skal være et relgionsnøytralt land?

Replies

Vegard

#30 Re:

2013-10-02 08:34:36

#28: OPO -

Det er ikke dette det er snakk om. Desse fridagene er godt innarbeidede i den norske tradisjon også uten religiøst innhold, og flesteparten av høytidene er ikke en gang kristne opprinnelig.

Problemet med dette forslaget er at vår tidligere statsreligion nå skal vektlegges urettferdig mye i et viktig fag som nå står i fare for å atter bli et misjoneringsfag. Dette er en reversering av utviklingen som svært få ønsker, og da blir det feil av regjeringen Solberg å skulle bøye seg for dette presset fra KrF.


Gjest

#52 Re:

2013-10-02 10:58:05

#28: OPO -

De fleste tingene du nevner her kommer ikke opprinnelig fra kristendommen. Jol kommer fra midtvintersfeiring, påske feirer våren (derav kaniner for yrhet, påskekyllinger og gåsunger for nytt liv.) Pinse har jeg ikke store problemer med å gi opp for å være ærlig. Det finnes ting å feire utenom Jesus og Gud.

Betz

#118 Re:

2013-10-02 16:16:04

#28: OPO -

Jul er ikke en kristen høytid....  Ordet jul kommer fra norrønt jol, og var den hedenske feiringen av midtvinterdagen (vintersolverv) i Norden.

For at det skulle være lettere å få innført kristendommen la de en god del av høytidene til allerede eksisterende høytider.

Tenker at man i dagens samfunn, som arbeider, kunne fått utdelt et visst antall fridager (les: feriedager) også kan man disponere disse etter eget behov og ønske enten man ønsker å bruke dem i religiøst øyemed eller for andre fritidsaktiviteter.

fleksibel

#130 Re:

2013-10-02 17:30:49

#28: OPO -

Disse høytidene har ikke akkurat mye kristendom i seg lenger, og kan like sterkt knyttes til hedenske tradisjoner dersom man graver et par millimeter under overflaten. For min del skulle jeg gjerne kunnet ha dem som arbeidsdager og tatt ut feriedagene på et annet tidspunkt etter eget ønske.


Gjest

#194 Re:

2013-10-03 07:43:23

#28: OPO -

Så vidt meg bekjent feiret man jul lenge før dette handlet om kristendom. Feiringen faller nært sammen med vikingenes (og de fleste andre såkalt hedenske) feiring av midtvinter eller solsnu, selv om beskrivelsene i evangeliene tilsier at Jesus må ha vært født rundt mars/april/mai. Så å kalle julefeiringen en kristen høytid, når kirken gjennom tvang bare har endret innholdet i en feiring man har hatt tilbake til førhistorisk tid, er svært søkt og vitner om ignoranse fra din side.

Påskefeiringen kom kanskje til Norge med kristendommen, men også den i likhet med julen, er bare en innholdsendring av en annen feiring. Jødene har feiret Pesach på samme tid som påsken siden de i følge sin historie utvandret fra Egypt. Så også den er tvilsom å kalle kristen.

Pinsefeiringen er jeg usikker på om noen andre har hatt tilsvarende før, men det er snakk om en ekstra fridag og den kan jeg godt jobbe hvis man bestemmer seg for å fjerne alle særkristne fridager.


Gjest

#241 Re:

2013-10-03 11:58:42

#28: OPO -

Nå er strengt tatt Jul en hedensk høytid som er adoptert av kristendommen, det er en feiring av midtvinteren her i Norden. Opprinnelig ble denne feiret den 12. januar, men på 900- tallet påbød Håkon den gode at jul skulle feires den 25. desember for å feire høytiden samtidig som resten av Europa. Så jul kan godt beholdes slik den egentlig ble feiret i mine øyne, jeg er selv ateist, påske og pinse kan vi klare oss uten.

Øyvind

#431 Re:

2013-10-04 15:24:14

#28: OPO -

Har aldri skjønt denne logikken. mange sekulære land har ferie i jula, påsken, osv. ikke at dette er kristne høytider til å begynne med heller. Er det liksom blitt en naturlov at vi *må* arbeide på akkurat de og de dagene om vi ikke er et kristent land?


Gjest

#479 Re:

2013-10-07 06:44:43