Nei til KRLE!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til KRLE!-oppropet.


Gjest

#26

2013-10-02 08:03

Jeg krever livsnøytral religionsundervisning!

Gjest

#27

2013-10-02 08:19

Religion eller ikke er en privatsak.Å gi info om de forskjellige religionene samt ateistisk tankegang mener jeg er ok men misjonering er ikke skolens oppgave.
OPO

#28

2013-10-02 08:29

Dere som signerer her er, er dere også for eller mot at vi har kristne høytider? Som jul, påske, pinse? Eller skal de heller gjøres om til arbeidsdager siden vi skal være et relgionsnøytralt land?

Gjest

#29

2013-10-02 08:29

Regjeringen har tatt Norge ett steg bakover.
Vegard

#30 Re:

2013-10-02 08:34

#28: OPO -

Det er ikke dette det er snakk om. Desse fridagene er godt innarbeidede i den norske tradisjon også uten religiøst innhold, og flesteparten av høytidene er ikke en gang kristne opprinnelig.

Problemet med dette forslaget er at vår tidligere statsreligion nå skal vektlegges urettferdig mye i et viktig fag som nå står i fare for å atter bli et misjoneringsfag. Dette er en reversering av utviklingen som svært få ønsker, og da blir det feil av regjeringen Solberg å skulle bøye seg for dette presset fra KrF.

OPO

#32 Re: Re:

2013-10-02 08:42

#30: Vegard - Re:

Så da skal vi gå tilbake til de gamle vikingetradisjonene i stedenfor de kristne tradisjonene?

 

Er veldig lite kristen selv, men mener nå at det er greit å vite hvorfor vi gjør det som vi gjør her i landet. Skal vi være relgionsnøytrale må vi gjøre det ordentlig syns nå jeg. Da får vi holde oss til 17. mai.

Er vel ikke snakk om noen form for misjon heller. Nå har vel ikke undervisningsopplegget blitt laget enda? Eller har det kommet ut?


Gjest

#33

2013-10-02 08:46

Religionsfaget skal kunne inkludere og informere om religioner som om de er likegyldige. Ikke om hvor i verden en befinner seg. Dessuten så var Norge et kristent land, nå er kirke og stat skilt og det er bare enda en grunn til at Religionsfaget ikke skal inneholde 50+% kristendom.

Sean

Gjest

#34

2013-10-02 09:01

Det er viktig at skolen er nøytral.

Gjest

#35

2013-10-02 09:06

KRLE er ren idioti, og et stort skrritt bakover for Norge.

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2013-10-02 09:13



Gjest

#37

2013-10-02 09:17

Vi trenger ikke en prioritering av kristne verdier i ett klasserom hvor færre og færre identifiserer seg som kristne. Om det ønskes ett fokus på historien til Norge som en kristen nasjon kan dette gjøres på en religionsvitenskapelig metode som en del av ett rent RLE-fag. Norge kan med sitt mangfold ikke lenger identifiseres som en kristen nasjon, akkurat som det norske folk ikke kan defineres som ett kristent ett. At KRL ble erstattet med RLE var ikke politisk korrektet, men heller ett tegn på KRLs mangler som ett fag, vi trenger ikke å trekke det inn i utdanningen igjen.

Gjest

#38

2013-10-02 09:19

Ingenting sier "norsk kulturarv" som myter fra bronsealderen.

Gjest

#39

2013-10-02 09:30

Jeg hadde kristendomsundervisning ved 3 ulike skoler på 80-tallet, og jeg kan definitivt si at jeg aldri hadde en eneste kristendomstime som ikke var forkynnende. Selv læreboken, som noen hadde bestemt at hørte hjemme i samme ryggsekk som Matte- og naturfagboken, forsøkte å argumentere for at Jesus MEST SANNSYNLIG gjenoppstod fra de døde.

Derimot hadde vi ikke et eneste sekund om hva forskningen forteller oss om hvordan Bibelen oppstod, at de sentrale tekstene er skrevet lenge etter hendelsene de angivelig skal bevitne av personer som aldri hadde opplevd dem selv, eller at de ulike tekstene motsier hverandre på hundrevis av punkter.

I kristendomsundervisningen lærte vi også – som om det var et ubestridelig faktum – at Bibelen forteller om en grenseløst god, kjærlig og tilgivende Gud. At "berserk" ser ut til å være en kronisk tilstand for Bibelens Gud, at alle du noensinne har hørt om skulle vært drept for ETT ELLER ANNET hvis vi skulle følge alle hans bud i praksis, eller at han måtte ofre sin sønn til SEG SELV for å hindre SEG SELV i å ta sin umettelige blodtørst ut på alle andre, ble aldri nevnt med ett ord.

Så mitt råd når noen forteller deg at dette ikke er ment å være et forkynnende fag er: Vær mistenksom!


Gjest

#40

2013-10-02 09:35

Bra initativ! Norge er en sekulær stat i ett sekulært verdenssamfunn, en religion står ikke over en annen og skal dermed ikke får høyere status i den norske skolevesen.
Marius

#41 Norrønt

2013-10-02 09:53

istedenfor og kjøre på med den forbanna kristendommen, så burde heller norrønn mytologi hvert fokusert mye mer på. Ingen har peiling på hva som skjedde før kristendommen kom til norge, kristendom har faktisk ingenting i Norge og gjøre i det hele tatt. Norge tilhører Odin

Gjest

#42

2013-10-02 09:53

Moonwalk inn i framtiden

Gjest

#43

2013-10-02 09:55

NEI TIL KRLE!

Gjest

#44

2013-10-02 09:58

JA til RLE

NEI til KRLE, det er da ikke nødvendig å legge mer vekt på en religion enn de andre på skolen

Gjest

#45

2013-10-02 10:03

KRLE kommer bare til à skape ulikheter!
Even Mathilassi Lien

#46 Semantisk idioti!

2013-10-02 10:08

Jeg føler at dette er første steget tilbake til min barndom, da jeg fikk fritak fra Kristendoms timene og hadde livssyn med 2 andre elever i samme trinn.
Det første spørsmålet er: Hvorfor Kristendom Religion Livssyn og Etikk?
Er ikke kristendom en religion? Eller er det bare for at KrF skal føle seg spesielle?
Om der hadde vært at Islam Religion Livssyn og Etikk eller Budisme eller en av de andre store religionene, så ville ikke et parti sagt ja. Fordi da ville det vært å diskriminere mot kristendom og de andre religionene. Så hvorfor skal vi godta det fra KrF?...

Gjest

#47

2013-10-02 10:19

GOD has no religion...

Gjest

#48

2013-10-02 10:48

Signert!

Gjest

#49

2013-10-02 10:54

Nei til K på skolen! Ja til K privat!

Gjest

#50

2013-10-02 10:55

Religionsundervisning i skolen er ok, men at det skal legges vekt på en spesiell utgave av religionene er feil. Da bør man heller gjøre religion til et valgfag i ungdomsskolen eller videregående. Skolen skal lære barn å tenke, ikke hva de skal tenke.