HVALSTAD-AKSJONEN 2013

Quoted post

Kristine Lien Andersen

#7 Re: Botrening - langt fra folk!

2013-04-24 13:06

#4: Per Olaf Torkildsen - Botrening - langt fra folk! 

Raushet og vidsyn er noe av det viktigste vi lærer våre barn, i motsetning til hva dette oppropet forfekter. Hvorfor skal ikke vi bidra til å gi utsatte grupper ny sjanse? Hvorfor skal slike tiltak alltid plasseres "andre steder"? Dette blir for navlebeskuende. Vårt felles sosiale ansvar bidrar vi i første rekke til i de holdninger vi fører videre til våre barn.

Det trekkes i oppropet linjer til asylmottaket på Hvalstad. Jeg opplever daglig beboerne derfra tett på, forbi mitt hus og mine barn. Vi har ingen negative erfaringer med dem. Mine barn forbinder ikke asylmottaket med noe negativt. Med tre halvstore barn på vei ut i verden har jeg klart mine bekymringer og utfordringer. Omgang med tidligere straffedømte og/eller rusmisbrukere er ikke blant dem. Ei heller sneversyn, heldigvis.

Personlig har jeg ett ønske til de som står bak dette oppropet; La meg slippe å få purringer når jeg ikke signerer, slik jeg opplevde å få da jeg ikke signerte mot utvidelsen av asylmottaket i sin tid.

 

 

Replies

juni hjartholm
Forfatteren bak dette oppropet

#8 Re: Re: Botrening - langt fra folk!

2013-04-24 20:12:49

Det var uheldig å nevne asylmottaket i denne sammenheng. Jeg beklager det. Teksten på oppropet er nå redigert, så vi ikke sporer helt av.
Therese

#9 Re: Re: Botrening - langt fra folk!

2013-04-26 19:50:42

#7: Kristine Lien Andersen - Re: Botrening - langt fra folk! 

 

Kjære Kristine. Jeg er veldig enig med deg i fht. raushet og vidsyn og i at det ikke er store belastninger med asylmottaket. Jeg tenker også at vi bør "tåle" såpass, men jeg har likevel forstått at her handler det om noe helt annet. Du vet også hvor stor tilbakefallsprosenten er for tidligere straffedømte. Her har det endret seg totalt fra et oppfølgingssted for tidligere rusmisbrukere til botrening for nylig straffedømte. Hva blir det neste? Nei, jeg er skeptisk, og jeg er redd det er med god grunn...

Gjest

#26 Re: Re: Botrening - langt fra folk!

2013-05-01 20:25:48

Positivt med alle typer tillbakemeldinger. Da blir diskusjonen mer nyansert. Derfor blir det allmøte i torsdag kl.19.00 i gymsalen hvor alle fakta skal frem. Her har det vært mange versjoner fra kommunen for hvem som skal bosette seg i de nye boligene. I den siste versjonen sendt ut 29.04 fra rådmannen er teksten endret fra straffedømte etter langtidssoning eller personer som utskrives fra institusjonsbehandling som har behov for botrening i en periode a 1-3 år etter store rusproblemer til å være personer som har gjennomført behandling for rusavhengighet, hvor behandling er gjort gjennom soning eller institusjon. Med en dokumentert tilbakefallsgrad på langt over 50% vil et slikt tilbud uten fast bemanning ha stor sannsynlighet for å bli en utfordring i nærmiljøet. Anbefaler å komme i allmøtet hvor saken får en bred evaluering fra begge sider i saken. Husk også at beboere som er nærmeste naboer naturligvis vil ha sterkere engasjement og sterkere følelser mht trygghet og risikoprofil enn hva som mange beboere som bor i utkanten av Hvalstad som eksempelvis Smesvingen ol, som i all hovedsak ikke vil oppleve konsekvensen av et feilslått tilbud i samme grad.