Lærer, stå opp! Nei til ny arbeidtidsbestemmelse fastsatt av KS.

Steffen Stubø

/ #58 Re:

2014-01-28 18:04

#33: -

"Hmm" - Kjære abderittiske dagarbeider: "visst" finnes det eksempler på lærere som drar tidlig hjem, og HVIS samtlige av dine norsklærere var blant disse kunne det nok være med på å forklare de pinlige feilene du gjør i ditt skriftspråk. Regnestykket ditt er det neste jeg undres over. Du kjenner tydeligvis i liten grad til bestemmelsene som gjelder for lærere, ettersom 1292/5,5 utgjør 234,9 arbeidsdager. Hvor har du dette tallet fra? Regner du en ubetalt lunsj inn i de 5.5 timene? Hvordan får du forøvrig overgangen fra 39 til 45 ukers arbeidsår til å utgjøre tre uker mindre "ferie"? Og med dette regnestykket: når undervisningen ved mange skoler starter klokken 08.00, mener du da at lærerne kan starte sin arbeidsdag klokken 08? Jeg er generelt ikke villig til å være på jobb til 16.45 hver dag, der tok du meg på kornet, ditt naut. Det har seg likevel slik at undervisningen der jeg jobber slutter klokken 16.30 og en rekke av lærerne faktisk har undervisning på starten og slutten av dagen og eventuell obligatorisk møtevirksomhet som også fyller deler av dette tidsrommet. Skolen kan nå binde en lærer i videregående skole 1150 timer i året, noe som utgjør 30,26 timer per uke i skoleåret (190 DAGER). Her har vi altså et minimum. I praksis blir dette for mange vanskelig å gjennomføre grunnet timeplanlegging. Det resterende er altså om lag 13 timer per uke til før- og etterarbeid (planlegging med nivådifferensiering, tilbakemelding og fremovermelding, foreldremøter men ubetalt kveldsarbeid og overtid og en økende kvote av byråkratisk papirarbeid). Nå vil altså KS kutte denne tiden (som kommer eleven til gode) til 7 timer i uken i skoleåret. I tillegg vil de kunne øke undervisningsplikten og gi rektor full styringsrett over lærerens arbeidsdag. Resultatet blir at kvaliteten på undervisningen i større grad blir opp til byråkrater og ledere enn fagpersonene; pedagogene, oss lærere. Dette skjønner kanskje selv du?