Opprop mot planting av klimaskog!

.

/ #52 Misbruk av ordet ”kulturlandskap"

2013-11-16 09:38



Jeg er en mor med to små barn som lenge har sett meg lei på snakket om ”kulturlandskap”. For hvem sin kultur er det det refereres til når dette tvilsomme ordet tas fram? Det er bondekulturen. Og bøndene er overivrige etter å omgjøre all vår felles natur til inntektskilde. Hver ei myr skal dreneres. Hver en skog skal snauhugges. De bruker ivrig ordet ”kulturlandskap” for å forsvare disse handlingene.
Mens folkekulturen, som står for en helt annen bruk av naturen, må lide.

Her ute på kysten i nord hvor jeg bor er det dessverre lite skog. Men heldigvis ble det plantet en del gran på 60 tallet. Denne representerer mange steder den eneste skogen vi har her oppe. Ungene elsker å forlate de forblåste åpne områdene og forsvinne inn blant tette høye graner. Hvor de finner en spennende verden fylt med fuglesang og dyreliv. Der er masse rom for utvikling og fantasi. De kan leke i granskogen time etter time og komme utslitt og lykkelige hjem og fortelle om hare og troll og annet spennende de har ”sett”. .
Men en dag kom de løpende gråtende hjem. Da hadde en bonde fått den fineste og tetteste skogen hugd ned. Alt var vekk. Til og med lekehytta de hadde der inne var borte. Jeg hadde lyst å gå bort til bonden og ta en alvorsprat, men jeg regnet ikke med at han evner å forstå at skog har annen verdi enn penger. Så jeg lot det være. (Fikk i ettertid høre av andre at han nesten ikke tjente noe som helst på denne meningsløse raseringen)

Slik jeg ser det har disse skogene uvurderlig verdi for den oppvoksende generasjon. Den er en viktig del av vår ”kulturarv” og må vernes. Oppfordrer til at de granskogene som er her oppe i dag fredes for videre hugst og at man i stedet planter mer. Til glede for nye generasjoner barn og voksne.

Rita