Nei til tvangsflytting av 15årig utviklingshemmet fosterbarn!


Gjest

#151

2016-02-25 18:19

La gutten forbli hos sin fostermor. Han trenger være hos kjente plasser ikke på fremmede plass. Krysser finger på at han får være hos fostermor. Stå på og lykke til.

Gjest

#152

2016-02-25 18:36

Jeg er klinisk sosionom og familieterapeut, men også pårørende til en med autisme og dyp utviklingshemming. Jeg har jobbet som fagkonsulent for hjemmeboende utviklingshemmede i over 13 år. Å flytte et barn med denne diagnosen fra en fosterfamilie som ikke bare kan yte tilstrekkelig omsorg men også etablert trygg og god tilknytning går i mot all faglig fornuft. Når det gjelder økonomi vil fosterfamilie selv med 1:1 PBA ved eventuell sykdom fortsatt være billigste og beste løsning for alle parter inkludert barnevernet. Dersom barnevernet ikke vurderer at barnets omsorgsbehov er endret og at fosterfamilien dermed ikke lengre kan yte tilstrekkelig bistand er deres beslutning både inhumant og tuftet på dårlig utøvelse av faglig skjønn.


Gjest

#154

2016-02-25 19:03

Er så trøtt av å bo i verdens såkalte rikeste land. I pengejaget har vi mistet alle viktige verdier. Det er flaut, skammelig og uendelig trist.

Gjest

#155

2016-02-25 19:08

Har tilbrakt 3 uker sammen med fostermor og barn på treningsopphold og sett hvor mye omsorg fostermor har , hvor mye kjærlighet hun gir hver dag. Er ikke i tvil om at det vil være ett overgrep mot barnet å flytte det fra sine omsorgspersoner. Her har han hatt en trygg og solid base i 14 år noe som er viktig for alle barn og ekstra viktig for barn med spesielle behov. Å bare fatte vedtak basert på økonomi og ikke tenke på individ er ett overgrep. 


Gjest

#156

2016-02-25 19:12

Fordi helt sykt etter så mange år. Og vet at han har det bra der.

Gjest

#157

2016-02-25 19:27

Fordi dette høres ut som et overgrep..

Gjest

#158

2016-02-25 19:28

Er selv fostermor (enslig) til en handicapet jente, men her har alltid barnevernet stilt opp. Det nå flere har lurt på er hvorfor velger barnevernet å flytte barn/ungdom, nor fosterforelderen begynner å si i fra at dem trenger mere hjelp, eller son som i denne saken, i perioder. Nå må dem våkne, her er det i mange tilfeller barn som er vokst opp i fosterfamilien, og har blitt en del av familien dem er plassert i. Nå må dem forstå at dette ikke er noen lek. Å en anden ting, hvorfor er det så stor forskjell på slike saker i de forskjellige kommunene, nå er det på tide å få et likt lovverk, for slike saker. Barn/ungdom skal ikke være kasteballer i dette systemet, fordi enkelte velger å si i fra, og at barnevernet i den enkelte kommunen finner ut at dette passer ikke dem.

Gjest

#159

2016-02-25 19:28

Ei jente jeg passet ble også flyttet, og mistet daglig kontakt med sin familie. Overmakt og maktmisbruk er ikke barnas beste!
Morten

#160 Re:

2016-02-25 19:29

#1: -  

 Skammelig oppførsel av barnevernet! De skal hjelpe barn, ikke gjøre livet surt for dem. Dessuten vil det de ønsker koste MYE mer enn å gå med på fostermors ønske.  For ikke å snakke om belastningene på både fostermor og barnet.....


Gjest

#161

2016-02-25 19:30

Grunnet omsorgs svikt fra bv.

Gjest

#162

2016-02-25 19:31

Som mor til en funksjonshemmet datter vet jeg at man må kjempe for at de svakeste av de svake skal få vanlige rettigheter.
Føler meg uvel når jeg leser slike historier med barnevernet som aktører!

Gjest

#163

2016-02-25 19:37

Jeg er psykolog som til daglig arbeider med barn med ulike funksjonsnedsettelser og er også verge for min søster som har Downs syndrom. Det aller viktigste for barn med spesielle behov er ( som for alle barn) trygghet og stabilitet. Forstår ikke barneverntjenestens avgjørelse i denne saken. All støtte og gode tanker til familien.

Gjest

#164

2016-02-25 19:47

Bare tanken er vanvittig. Jeg heier vanligvis på barnevernet, men dette går ikke an. Vet de i det hele tatt hva en autismediagnose innebærer, og hva slags senskader barnet kan få av en slik endring i situasjon?

Gjest

#165

2016-02-25 19:50

Fordi det er helt hjerteløst og ødeleggende å rive en liten gutt med spesielle behov bort fra familien. Norsk politikk på sitt beste ...

Gjest

#166

2016-02-25 19:55

Byråkratiet skal ikkje komme foran barns behov

Gjest

#167

2016-02-25 19:59

Hva barnevernet planlegger er HELT forkastelig. Det vktigste her må være guttens behov og som nevt tidligere; mye biligere enn å sende han på institusjon.

Gjest

#168

2016-02-25 20:01

Har selv multihandikappet sønn. Hvor er disse barnas rettigheter? tar av meg hatten for en mor som velger å gi denne gutten et godt liv..håper myndighetene tar til fornuft.!

Gjest

#169

2016-02-25 20:01

Det er horribelt at det går an å ta bort denne gutten fra tryggheten og familien sin!

Gjest

#170

2016-02-25 20:03

Jeg har selv vært barnevernsbarn (fra 14 til 18 år) og institusjonslivet var vanskelig for meg til tross for at mitt "eneste" problem er en personlighetsforstyrrelse.

Gjest

#171 Re:

2016-02-25 20:14

#1: -  

 La Adam bo hos sin fostermor der har han det trygt og godt som er det viktigste i denne saken.Nye omgivelser og ukjente mennesker kommer til å gjøre denne gutten utrygg.Jeg snakker av erfaring har en sønn med Asperger syndrom som er voksen nå.Og før utredning i 2001 mente Barnevernet at det var min feil at gutten hadde problemer.Han ble tatt i omsorg av Bv,og bodde i 2 forskjellige instutisjoner og fosterhjem imellom de.Gutten ble ikke noe bedre,og både fosterhjem sa opp,og de mente at han kunne ha Asperger.Gutten bodde borte i 4 år,og vi anket å fikk hjelp av de som han bodde hos som støttet oss.Han ble innlagt på BUP,og bodde hjemme i helgene.Nesten 12 år gammel fikk han diagnosen Asperger,og AD/HD.Jeg var lettet å endelig fått forklaring på noe vi skjønte at det måtte være et eller annet.Men mye har blitt skaddet og ødelagt de årene han måtte forholde seg til helt fremmmede.Bv gikk inn med forlik når saken kom opp i Byretten og gutten fikk flytte hjem.Men jeg må si at det ikke har vært enkelt.Så all honnør til denne fostermora som står braskt og bram for denne gutten.En blir utrolig glad i disse barna.


Gjest

#172

2016-02-25 20:15

Jeg har vært fostermor til en døvblind jente i 20 år, når hun ble 18 kom barnevernet med brev om at når hun nå blir 18 så skulle hun flytte, hvor hun skulle flytte ble det ikke sakt noe om. Hadde advokat på saken, men til ingen nytte, så kontaktet vi media, det gikk 7 dager så vant vi saken, så etter denne saken ble det ettervern til 21 år. Så derfor er jeg med på oppropet. Her bør barnevernet gå varsomt fram.

Gjest

#173

2016-02-25 20:20

Dette hører ingen plass hjemme. Dette er krav som gavner gutten, tryggingstiltak. Fostermor har gjort en unik innsats for gutten i 14 år. La gutten være der han er trygg!

Gjest

#174

2016-02-25 20:29

Med tanke på at barnevernet er i sterkt behov for fosterhjem er det merkelig at de nå gir avkall på det som ser ut til å være det beste hjemmet for "Adam"

Jeg håper inderlig de tar til vettet og ser hva de nå er i ferd med å ødelegge.
Ønsker hele familien lykke til!

Gjest

#175

2016-02-25 20:31

Det finnes grenser på hva man skal utsette denne gutten for. Han hører hjemme sammen med sine kjære og som gir han det han trenger. Han er hos de beste for han og la da han bli hos familien sin..