Bevar Forsvarets musikk/Save the Norwegian military bands

Quoted post


Gjest

#24

2015-10-02 19:45

Beklager dette må jeg bare få lov til å kommentere. Vi har et forsvarsbudsjett. Dette fremstår for å si det mildt noe snaut i forhold til de oppgaver forsvaret er satt til å gjøre. Det er ting i tiden som indikerer at vi vi vil være mer avhengig av et sterkt forsvar nå enn på lenge. Når jeg var i Forsvaret var det en kamp for å få nok stillinger til operative funksjoner samt stillinger til styrkeproduksjon. At vi i en slik situasjon skal sutre over at det blir færre statsansatte korpsmusikanter, er hinsides min fatteevne. Men jeg er ikke overrasket. Slik har det vært etter hver enste forsvarsstudie de siste 15 år. Forsvarssjefen ønsker, naturlig nok mest forsvarsevne for pengene, men blir tvunget til å beholde disse korpsene. At de eksisterer er flott, og de tar vare på en kulturarv. Men, det må ikke gå så langt at det spiser en uforsvarlig del av FORSVARS budsjettet. Selv om musikantetene bærer uniformer og marsjerer slik man gjorde på napoleons tid, så har dette fint lite med militær virksomhet og gjøre. Dette hører hjemme under kulturdepartementet og deres budsjett. Så kjære medborgere, vær så snill. Av hensyn til deres barn og vårt lands fremtid. IKKE signer dette.

Replies


Gjest

#30 Re:

2015-10-02 20:38:59

#24: -  

 Du har all rett til å mene det du mener, men jeg signerer, fordi hvis dette blir gjennomført så blir det katastrofe. Kulturen er verdt å forsvare. Men ja, militærkorpsene burde komme inn under kulturdepartementet, men akkurat nå så har vi en kulturminister som ikke bryr seg om det kulturelle her i landet...Men nå er militærkorpsene under forsvarsdepartementet, og jobben de gjør er beundringsverdig, og de har like mye livets rett som alt annet militært. Jeg håper også at vi får beholde Oreon-flyenene på Andenes og Kystjegerkommandoen i Harstad.

herfin

#34

2015-10-02 20:54:56

#24: -  

 Hei, Forsvarsbudsjettet er neste år kanskje 50 mrd. Det burde det bli. FMUS sitt budsjett vil sannsynlegvis ikkje overstige 150 millioner. Altså 3 promille. Besparingspotensialet i dagens forslag er 50 millioner, altså 1 promille. 50 millioner er dog ikkje små penger over mange år, og kan brukes til mye nyttig krigsmateriell. Men en signering av dette oppropet betyr ikkje at Forsvarets budsjetter skal belastes i fremtiden. Den debatten må politikerne ta. Vi som er musikere i Forsvaret ynskjer ro rundt finansieringa og ynskjer å få ein slutt på desse prosessene år om anna. Derfor vil ein direkte finansiering være på sin plass slik at vi ikkje får slike samanlikninger som du her tar til orde for. Norge bør absolutt ha råd til eit solid Forsvar og ein solid Forsvarsmusikk. Du kan derfor trygt signere dette opprop, då det forhåpentligvis i framtida ikkje skal belaste Forsvaret økonomisk.

Korpsvenn

#37 D

2015-10-02 21:06:10

#24: -  

 Forsvaret i Norge har hatt musikere i 400 år omskilting vi kjennelser siden Hærordningen av 1818. Mao er det ikke tilfeldig at Forsvaret har og alltid har hatt musikk. Oppgavene til musikerne er ikke å gå i første rekke når slaget står, men de står fortsatt i dag i første rekke når kistene med de vi har mistet kommer hjem eller som i dag på Stortingets åpning. Stortinget gir en egen tildeling til kulturelle formål i Forsvaret så å tro at disse pengene vil komme til Forsvaret om korpsene blir nedlagt er utopi. Siden noen her har så god oversikt over Forsvaret kan de kanskje svare på hvor mye mer Forsvar Norge fikk når korpsene i Halden og Kristiansand ble nedlagt. Mitt svar vil være ingenting og så langt har ingen i Forsvaret eller forsvarspolitikere jeg har spurt gitt noe annet svar. Korpsene er helt spesielle. Når Forsvaret har bygd opp har ikke korpsene fått noe mer det er kun når det skal kuttes at Forsvarssjefene foreslår kutt i korpsene. Heldigvis har vi i alle år hatt politikere som har sett et større bilde og til og med bygd ut korpsene når Forsvaret har foreslått kutt. Så ja- skriv under!


Gjest

#101 Re:

2015-10-04 11:39:25

#24: -  

 Kan hende du har rett i at dette bør fjernes fra forsvarsbudsjettet, men i så fall bør det bare overføres til kulturbudsjettet. Bevilgningen kommer uansett fra statsbudsjettet.

Det er slett ikke kulturtilhengerne som «sutrer» - det er forsvarstilhengerne som alltid sutrer over budsjettene sine.

Du tar feil når du skriver at det har vært slik etter hver enste forsvarsstudie de siste 15 år. Forsvaret har faktisk konkludert med at korpsene ikke har noen militær betydning i  over 100 år! Og hver gang i disse mer enn 100 årene har politikerne gått  mot  Forsvarets anbefalinger om å legge ned korpsene, med begrunnelsen at dette er verdifull kultur/tradisjon. 

Dette betyr altså at Stortinget i over 100 år har bevilget en sum penger til Forsvaret for å drive en kulturell virksomhet av ikke-militær betydning. At Forsvaret gjentar dette enda en gang endrer ingen ting, det er snarere en bekreftelse på at her er ingenting nytt! Hvis Forsvaret sier at de ikke lenger ønsker å drive denne kulturelle virksomheten videre, er den eneste logiske konsekvensen at denne bevilgningen fjernes fra forsvarsbudsjettet (og evt flyttes til noen som kan føre virksomheten videre, dersom Stortinget ønsker dette).

Med andre ord er det ingen automatikk i at det blir mer penger til kuler og krutt ved å legge ned korpsene. Politikerne må eventuelt ta stilling til om disse korpsene - som de gjennom 100 år har valgt å opprettholde  til tross for  Forsvarets kontinuerlige ønske om nedleggelse - bør finansieres via et annet budsjett.