Nei til reservasjonsrett for fastleger

Quoted post

uff da

#452 Re:

2014-01-29 22:32

#23: vicki -

Enig.
Det handler ikke om at legen skal vurdere om du bør/ikke bør ta abort. Det valget er, og forblir, en rettighet for kvinnen.
Kvinnen bruker friheten hun har til å gå til en fastlege/sykehus som ikke reserverer seg mot abort.
Jeg vil anta at kvinnen har bestemt seg på forhånd at hun ønsker å ta abort, før hun kommer til en lege.
Valget og friheten er fortsatt tilstede.

Det dere signerer på her, er å hindre legene i å få den frihet til å kunne velge.

Jeg har selv tatt abort, men hadde synes det var fint hvis jeg fikk høre at det fantes leger som mener at det er viktig for dem å arbeide for å beholde det vesle livet inni meg.
At det står i teksten til oppropet at det ikke handler om abort, er bare tøys. Selvsagt handler dette om abort.

Replies


Gjest

#490 Re: Re:

2014-02-11 02:46:13

#452: uff da - Re:

Det er totalt unødvendig å starte en ny abortdebatt av den grunn at loven tillater abort.

Saken her gjelder at leger som finner det etisk umulig å underskrive på hva han/hun anser å være likt en dødsdom. De ser på fosteret som liv, og for mange mennesker er det å ta liv noe de ikke vil være med på. Det finnes mennesker blandt legene som fortsatt husker at deres formål med utdanningen gjelder å berge liv, ikke være med og ta det.

En dag vil mange kunne takke samme lege for at han gjorde dette, for før eller siden vil de fleste stå overfor døden på andre måter. Da vil denne legen være den første man kan stole på. Husk det; en som ser et lite liv, vil også redde et som er født.

Synes dere burde være glade for at ikke alle leger er iskalde mennesker.