Nei til reservasjonsrett for fastleger

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til reservasjonsrett for fastleger-oppropet.


Gjest

#476

2014-02-03 12:57

Hvorfor skal ikke leger kunne reservere seg? Det er da bare å bytte fastlege det, du har jo krav på å få vite om din lege har reservert seg eller ikke. Syns det blir helt feil å skulle straffe en lege for at han har samvittighet å ikke vil være medvirkende til å ta et liv, for i bunn og grunn er det det dere gjør. Jeg velger å ikke signere.

Gjest

#477

2014-02-03 13:32

Denne kampen tok vi på 70 tallet ..
Ikke sett oss tilbake til middelalderen, der vil vi ikke være.

Gjest

#478

2014-02-03 14:31

kvinner må bestemme selv, det skal ikke være noen tvang over sin egen kropp hva man skal gjøre.
enig

#479 Re: Abort

2014-02-03 17:17

#94: Sobril - Abort

Bra noen skjønner hva saken dreier seg om, og hva som er problemstillingen. Alt for mange som oppfatter dette som at kvinner ikke skal ha rett til å bestemme over seg selv, men det er jo en feiloppfatning, da det er legenes rett til å handle ut fra egen samvittighet som er saken. Godt innlegg fra deg. Hadde vært interessant å fått prøvd saken i Haag, ingen tvil om at det er litt vanskelig, dette her.


Gjest

#480

2014-02-03 19:11

Absolutt signert!! NEI til reservasjonsrett for leger! Enda et gammeldags og fullstendig tåpelig forslag fra KrF! (og deres kristne venner)

Gjest

#481

2014-02-03 23:44

Det er en selvfølgelighet at fastleger skal gjøre den jobben de er ansatt for å gjøre, og det uten å la sine personluge overbevisninger skinne igjennom eller påvirke behandlingen pasienten har krav på. Jeg synes i det hele tatt at det er diskriminerende at politikerne vurderer dette! Særlig fordi dette gjelder kun legers eventuelle rett til å reservere seg. Burde ikke samtlige yrkesgrupper kunne reservere seg mot oppgaver i strid med egen overbevisning også i tilfelle? Gjør jobben du er satt til å gjøre, eller bytt jobb!

Gjest

#482

2014-02-04 06:43

Fastlegestilingen er et oppdrag av det offentlige, på et demokratisk grunnlag. De er urimelig og antidemokratisk hvis reservasjonsrett skulle være mulig.

Gjest

#483

2014-02-05 13:11


Gjest

#484

2014-02-05 15:31

Stemte eg Virkelig på Høyre.. ?? Nei Faen der mista dåkk meg !!
Eg tror eg huska kalenderen slo øve i 2014 nå for ein gode måne si, men eg pleie jo å ta feil.
E du Lege, og isje vil henvisa videre til abort .. ? -> Sorry, DU, har valgt feil yrke!

Gjest

#485

2014-02-05 21:06

Enhver kvinne må selv få bestemme over sitt eget liv. Det er ikke noen som utfører abort med glede. Alle vet hva det er, og risiko ved det. Men er et svangerskap helt uten mening, og ingenting er på "plass," er det kanskje det beste for mor og barn.

Gjest

#486

2014-02-06 11:07

Weak ass bitches.

Gjest

#487

2014-02-09 00:49

Henda vekk.

Gjest

#488

2014-02-10 02:57

Kan du ikke gjøre jobben du er ansatt for å gjøre, finn deg en annen.

Gjest

#489

2014-02-10 12:30

Det er en RETT kvinner har å kunne bestemme selv. Leger har ingen rett over å bestemme for kvinnen!

Gjest

#490 Re: Re:

2014-02-11 02:46

#452: uff da - Re:

Det er totalt unødvendig å starte en ny abortdebatt av den grunn at loven tillater abort.

Saken her gjelder at leger som finner det etisk umulig å underskrive på hva han/hun anser å være likt en dødsdom. De ser på fosteret som liv, og for mange mennesker er det å ta liv noe de ikke vil være med på. Det finnes mennesker blandt legene som fortsatt husker at deres formål med utdanningen gjelder å berge liv, ikke være med og ta det.

En dag vil mange kunne takke samme lege for at han gjorde dette, for før eller siden vil de fleste stå overfor døden på andre måter. Da vil denne legen være den første man kan stole på. Husk det; en som ser et lite liv, vil også redde et som er født.

Synes dere burde være glade for at ikke alle leger er iskalde mennesker.


Gjest

#491 Re:

2014-02-11 02:49

#476: -

Samme her! De må UANSETT til klinikken, og kan like greit at første steg der også.

Synes det blir umenneskelig å pålegge en lege å gjøre noe mot sin samvittighet. Samvit er et ord mange burde smake på.


Gjest

#492

2014-02-11 17:06

Det er ingen menneskerett å være fastlege!
FA

#493 JA TIL RESERVASJONSRETT FOR FASTLEGER

2014-02-12 18:25


Gjest

#494 Re:

2014-02-12 18:34

#489: -

Har kvinnen rett å bestemme over legen?


Gjest

#495

2014-02-13 13:02

En fastleges jobb er å henvise pasienten til den aktuelle etaten, det er ikke dens jobb å bestemme om kvinnen får lov til å ta abort eller ikke. En lege må ikke la h*ns egne standpunkter gå foran jobben

Gjest

#496

2014-02-13 13:25

Hvis jeg blir gravid og ikke er i stand til å ta vare på et barn, vil jeg ikke kalle meg selv human om jeg lar det bli til. Ikke la barn bli født til en dårlig oppvekst.
kvinnelig lege

#497 reservasjonsrett

2014-03-01 10:39

Jeg kommer til å gå i 8.mars-toget iår for første gang i mitt liv; vi må ikke tillate religiøse fanatikere å styre kvinners rettigheter! Hvor starter livet? Skal man nekte kvinner prevensjon overhodet? Dette blir jo absurd.

Kollegaer som ikke vil henvise til abort eller assistert befruktning eller skrive ut prevensjon bør finne seg en annen jobb enn som fastlege. De setter sin egen samvittighet over den kvinnelige pasientens behov for støtte og faglig hjelp i en vanskelig situasjon. Det er IKKE en lett avgjørelse å ta abort, og det er ikke vår jobb som lege å være dommer over andres liv. "Primum non nocere" (først og fremst; ikke skade noen pasient) skulle være vår ledetråd som leger.

Jeg har vært lege i snart 30 år, og skammer meg over enkelte kollegaer i denne debatten. Legeforeningen har forøvrig meldt at dette blir tatt opp i foreningen, det er mange andre leger med meg som ikke vil stå bak disse enkeltlegene og deres tyngede samvittighet. Nettopp av samvittighetshensyn bør de jo finne seg en jobb hvor de ikke ser seg nødt til å møte enkelte av sine faste pasienter med en stilltiende ( og kanskje til overmål klart uttalt) fordømmelse.

P

#498

2014-03-08 17:27

Det er helt horribelt å lese om hvilke holdninger enkelte har. Abort er drap. Når man begår abort, så tar man et liv. Og så ønsker en del attpåtil å *nekte* leger som ikke ønsker å være med på å ta liv retten til å reservere seg mot dette?! Hva slags menneskesyn er det dere har? Leger skal tvinges til å ta liv mot sin vilje? Dere burde skamme dere. Det finnes ord for mennesker som har slike holdninger som dere, og de ordene er ikke pene.

Gjest

#499

2014-03-08 22:06

Om dette går gjennom, tar jeg det som en selfølge at vi blir opplyst hvilken leger som tar i bruk reservasjonsretten, og at det finnes nok leger som ivaretar pasientene som er i mot reservasjonsretten.

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2014-03-09 00:54