Nei til stenging av det gamle digitalarkivet!

Quoted post


Gjest

#23

2013-12-29 21:16

Hva med følgende tekst?

Riksarkivaren har bestemt at det gamle Digitalarkivet skal stenges 1.1.2014.

Det nye Digitalarkivet har ikke tilfredsstillende funksjonalitet. Det står langt tilbake i forhold til det gamle Digitalarkivet når det gjelder grunnleggende funksjonalitet og brukervennlighet. Store mengder data er ennå ikke overført til det nye systemet. Vi frykter at det vil ta lang tid, kanskje år, til det nye systemet kan erstatte det gamle på en fullgod måte.

Vi krever derfor å få beholde det gamle digitalarkivet parallelt med det nye inntil
1) det nye har tilfredsstillende funksjonalitet
2) alle data er overført fra det gamle til det nye
3) brukere som har registrert lenker til data i det gamle digitalarkivet
har fått varsel om omleggingen og rimelig tid til å oppdatere sine lenker
4) brukere og bidragsytere til Digitalpensjonatet har hatt rimelig tid
til å bruke det gamle Digitalarkivet til å verifisere at data er overført
uten feil.

Replies

ADM

#24 Re:

2013-12-29 21:26:24

#23: -

Synes dette høres greit ut, men vil gjerne at flere kommenterer før jeg endrer igjen. Da vil jeg også sende epostvarsling, når endelig tekst er fastsatt, til alle som har signert.

Men jeg har lest litt mer på digitalarkivet om "omlegging av søkestystem og nettsider", og der står flg:

"Det er kun framfinning i kildene, dvs. Databaseveljaren, og søk og visning av data som forsvinner. Digitale bøker, Bokhylla, og andre statiske nettsider vil fremdeles være tilgjengelige."

1. Hva menes egentlig med statiske nettsider?

2. Det er ikke nevnt spesifikt at lenkene til skannede kirkebøker, skifter, tingbøker og tinglysingsdokumenter forblir uendret. Blir de det?

Til btw; vi har vel ikke snakket om at det skal sendes til riksantikvaren, selv om det kanskje kunne vært en god ide ;-)

 

 

 

roald

#27 Re:

2013-12-29 21:35:22

#23: -

Synes dette "kravet" ser bra ut.

David Widerberg Howden.

#39 Re:

2013-12-30 02:30:35

#23: -

Dette synes jeg er et veldig godt formulert forslag. "brukere som har registrert lenker til data i det gamle digitalarkivet
har fått varsel om omleggingen og rimelig tid til å oppdatere sine lenker" høres veldig ut som mye jobb.. Men menes det her nettsider slik som DIS "Genealogiske ressurser" og andre eller hvordan skal dette punktet tolkes?