Nei til stenging av det gamle digitalarkivet!

Quoted post

ADM

#24 Re:

2013-12-29 21:26

#23: -

Synes dette høres greit ut, men vil gjerne at flere kommenterer før jeg endrer igjen. Da vil jeg også sende epostvarsling, når endelig tekst er fastsatt, til alle som har signert.

Men jeg har lest litt mer på digitalarkivet om "omlegging av søkestystem og nettsider", og der står flg:

"Det er kun framfinning i kildene, dvs. Databaseveljaren, og søk og visning av data som forsvinner. Digitale bøker, Bokhylla, og andre statiske nettsider vil fremdeles være tilgjengelige."

1. Hva menes egentlig med statiske nettsider?

2. Det er ikke nevnt spesifikt at lenkene til skannede kirkebøker, skifter, tingbøker og tinglysingsdokumenter forblir uendret. Blir de det?

Til btw; vi har vel ikke snakket om at det skal sendes til riksantikvaren, selv om det kanskje kunne vært en god ide ;-)

 

 

 

Replies

koren

#29 Re: Re:

2013-12-29 21:50:53

#24: ADM - Re:

Omleggingen gjelder "Gamle" Digitalarkivet, dvs. de søkbare databasene. Den omfatter uansett ikke skannede kilder.

Digitalarkivets redaksjon har lagt ut mye informasjon om omleggingene på sidene under http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Omlegging

 


Gjest

#40

2013-12-30 02:53:12

#24: ADM - Re:

ville bare kommentere:

2. Det er ikke nevnt spesifikt at lenkene til skannede kirkebøker, skifter, tingbøker og tinglysingsdokumenter forblir uendret. Blir de det?

Arkivverket har hele tia påpekt at lenkene til det skanna materialet er permanent. Den store omlegginga gjelder det  som ligger via "databaseveljaren".  Skanna kirkebøker og det andre skanna materialet har allerede ligget i det nye Digitalarkivet, som f.eks. 1910-folketellinga, som aldri har vært i det gamle systemet. Skanna materiale har fått permanente lenker fra Nasjonalbiblioteket. De som jobber så veldig med denne underskriftskampanjen burde vite slikt.

Og vedr. "riksantikvaren" : Jeg ser også at det stadig er folk her i denne diskusjonen som blander, og det bør faktisk presiseres. Man bør vite hva man driver med om man skal skrive under en slik kampanje. Så det er sagt.