Nei til stenging av det gamle digitalarkivet!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til stenging av det gamle digitalarkivet!-oppropet.


Gjest

#26

2013-12-29 21:32

Om Gjest skriver under med fullt navn kan man kanskje bruke det forslaget?

Berit Gullbekk
roald

#27 Re:

2013-12-29 21:35

#23: -

Synes dette "kravet" ser bra ut.


Gjest

#28

2013-12-29 21:40

Statiske nettsider er egentlig et dårlig utrykk. Jeg antar at det referer til data som ligger i "filsystemet" og ikke i en database - men sett fra brukeren er det ikke godt å si hva som er hva. Men det er vel databaser der man kan søke, inkl den gamle kildevelgeren, som tas ned. Skannet materiale (krkb, tingb, skifter etc.) berøres neppe i denne omgang.
koren

#29 Re: Re:

2013-12-29 21:50

#24: ADM - Re:

Omleggingen gjelder "Gamle" Digitalarkivet, dvs. de søkbare databasene. Den omfatter uansett ikke skannede kilder.

Digitalarkivets redaksjon har lagt ut mye informasjon om omleggingene på sidene under http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Omlegging

 


Gjest

#30

2013-12-29 21:52

Please keep the old Digital Arkiv available. Many of us have links to our family stored on our computers and printed records and we will lose all this information.

Thank you.
ADM

#31

2013-12-29 21:59

synes vi som skriver under dette oppropet også fortjener å lese Jan Oldervolls refleksjoner ved 10 årsjubileet i 2008 http://forum.arkivverket.no/topic/188501-nedleggelse-av-det-gamle-digitalarkivsystemet/page__st__20#entry1596737 Det gamle digitalarkivet er førsteamanuensis Jan Oldervoll, Historisk institutt, i samarbeid med statsarkivar Yngve Nedrebø, sitt verk!

Skal vi ta den ordlyden som står i #23?


Gjest

#33

2013-12-29 22:19

Vennligst ikkje rader det gml digitalarkivet...masser av jobb e utført..et hån mot dem så ha stått på...

Gjest

#34

2013-12-29 22:31

It has taken me a few years to learn how to navigate through the old records and understand them for myself as an American. I would hope that you would keep these records in place for persons
such as myself who are not Norwegian by birth.I appreciate what I have learned from the old records.

Gjest

#35

2013-12-29 23:56

The old system is much easier to use!! I have tried the new one, to be fair, and cannot find the same results as I can in a few minutes on the old system. Please keep the old system open!!!
Anne-Lise
Gjest

#36 Re:

2013-12-30 00:20

#31: ADM -

Ordlyden i #23 er godt formulert.


Gjest

#37

2013-12-30 00:37

The new search engine is not as user friendly the old one.

Gjest

#38

2013-12-30 00:44

Berit etterlyser hvem som har skrevet forslaget i #23. Jeg tviler på at forslaget blir så mye bedre om navnet er kjent, men ok, det er Geir Thorud.

David Widerberg Howden.

#39 Re:

2013-12-30 02:30

#23: -

Dette synes jeg er et veldig godt formulert forslag. "brukere som har registrert lenker til data i det gamle digitalarkivet
har fått varsel om omleggingen og rimelig tid til å oppdatere sine lenker" høres veldig ut som mye jobb.. Men menes det her nettsider slik som DIS "Genealogiske ressurser" og andre eller hvordan skal dette punktet tolkes?


Gjest

#40

2013-12-30 02:53

#24: ADM - Re:

ville bare kommentere:

2. Det er ikke nevnt spesifikt at lenkene til skannede kirkebøker, skifter, tingbøker og tinglysingsdokumenter forblir uendret. Blir de det?

Arkivverket har hele tia påpekt at lenkene til det skanna materialet er permanent. Den store omlegginga gjelder det  som ligger via "databaseveljaren".  Skanna kirkebøker og det andre skanna materialet har allerede ligget i det nye Digitalarkivet, som f.eks. 1910-folketellinga, som aldri har vært i det gamle systemet. Skanna materiale har fått permanente lenker fra Nasjonalbiblioteket. De som jobber så veldig med denne underskriftskampanjen burde vite slikt.

Og vedr. "riksantikvaren" : Jeg ser også at det stadig er folk her i denne diskusjonen som blander, og det bør faktisk presiseres. Man bør vite hva man driver med om man skal skrive under en slik kampanje. Så det er sagt.


Kristin Solie McCrea

#41

2013-12-30 03:10

Please do not shut down the old archive pages.... change is good but the old should also be kept for us 'old' people that do not do change as well as the young, especially when it is not our 'native' language.
Thank you
G. Thorud
Gjest

#42

2013-12-30 03:56

Det stilles spørsmål om hva "brukere som har registrert lenker til data i det gamle digitalarkivet har fått varsel om omleggingen og rimelig tid til å oppdatere sine lenker" innebærer. Jeg har ingen oversikt over hvem som har laget samlinger med lenker som peker til Digitalarkivet. Jeg vil anta at noen måneders varslingstid burde holde, f.eks et halvt år. Hvis noen har laget samlinger som ikke lar seg oppdaterer innen et halvår så får de takke seg selv. MEN, jeg gjetter at å oppfylle de andre 3 punktene i innlegg #23 vil ta enda lenger tid, så da spiller det kanskje ikke så stor rolle hvor mange måneder man synes er rimelig til lenkeoppdatering.

I denne omgang synes jeg det er unødvendig å spesifisere "kravene" mer detaljert. Det er prestisje og ikke detaljer dette handler om. Er man først villig til å utsette nedleggelsen skal det nok etterhvert gå å finne svar på hvor lenge.

G. Thorud

#43

2013-12-30 04:08

Det er mulig at man kan presisere at man med gamle DA mener de "databaser med dataregistrerte søkbare kildedata som finnes i det gamle Digitalarkivet".

Gjest

#44

2013-12-30 04:38

The sudden curtailment of links and search methods we have been proudly using for years will be extremely inconvenient and reflect shame upon the Norwegian Government. This is not the way to run such a popular resource. Please delay until the newer system is fully functional. Terry Dean Oscar Romstad
ADM

#45 Modifisert og mer presis ordlyd

2013-12-30 05:16

Oppropet er blitt modifisert og mer presist. Takk til Geir.

English translation!

Det sendes riksarkivaren i morgen, 31.12. kl 12.00.

Gjest

#46

2013-12-30 05:43

Without these records I wouldn't have been able to locate my family's history in Norway. I also have found lost cousins. Please do not remove them.
Lars Ove Wangensteen

#47

2013-12-30 06:29

Jeg mener denne beslutningen må være uhyre lite gjennomtenkt fra sentralt hold, og jeg savner en forståelig forklaring.

Jeg har for min del kopiert alle debattene om slekten Bratt, Aspa og bergverksdebatter i det "gamle" brukerforumet. Tilsammen 2668 A-4 sider

Gjest

#48

2013-12-30 10:40

Synes det er så trist med alt som vi er vant til å søke etter skal bli lagt ned. Ser ut som det er blitt en trend, i hverdagen.

Gjest

#49

2013-12-30 10:51

Vi krever derfor å få beholde det gamle digitalarkivet parallelt med det nye inntil
1) det nye har tilfredsstillende funksjonalitet
2) alle data er overført fra det gamle til det nye
3) brukere som har registrert lenker til data i det gamle digitalarkivet
har fått varsel om omleggingen og rimelig tid til å oppdatere sine lenker
4) brukere og bidragsytere til Digitalpensjonatet har hatt rimelig tid
til å bruke det gamle Digitalarkivet til å verifisere at data er overført
uten feil.

Gjest

#50

2013-12-30 11:35

den gamle var mye bedre. Nå må man jo vite på forhånd hvem/hva/hvor man leter etter. Hva er da vitsen? I den gamle kan jeg f.eks. lete på mor OG far, og få opp alle ungene på en side. Det går ikke lenger. Kan bare søke på enten far eller mor, og må da leite mellom alle de andre fedre/mødre med samme navn.