Nei til KRLE!

Quoted post

OPO

#32 Re: Re:

2013-10-02 08:42

#30: Vegard - Re:

Så da skal vi gå tilbake til de gamle vikingetradisjonene i stedenfor de kristne tradisjonene?

 

Er veldig lite kristen selv, men mener nå at det er greit å vite hvorfor vi gjør det som vi gjør her i landet. Skal vi være relgionsnøytrale må vi gjøre det ordentlig syns nå jeg. Da får vi holde oss til 17. mai.

Er vel ikke snakk om noen form for misjon heller. Nå har vel ikke undervisningsopplegget blitt laget enda? Eller har det kommet ut?

Replies

RLE

#222 Re: Re: Re:

2013-10-03 10:37:02

#32: OPO - Re: Re:

Men det er jo 30 % kristendom i dagens RLE? Er det ikke lov å mene at det holder? Hvordan skal faget ellers kunne ta for seg grunnprinsippene i de andre store trossystemene og dessuten, kanskje den viktigste bokstaven E - Etikk. Jeg er mot KRLE ordi jeg mener det holder med kristendom i undervisningen i dagens inndeling, ikke fordi jeg mener at kristendom skal helt ut av skolen. Det er viktig å lære om alle de store trossystemene både for å forstå historie og det som skjer rundt oss i verden, uansett om man selv er kristen, troende i annen trosretning eller ikke, men med over 50 % kristendom i faget (og at det er en del av fagets navn; KRLE) så er jeg redd for at det blir misjonering.

Necrodude

#239 Re: Re: Re:

2013-10-03 11:53:15

#32: OPO - Re: Re:

Enig, alle de som skriker drama her må vel skjønne at det er snakk om religionslære og ikke forkynning!