Studielån i juni!

Quoted post

heppo

#6 Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

2013-05-28 15:02

Faktum er at vi studenter får en god slump med penger ved semesterstart, som vi liksom skal porsjonere ut gjennom semesteret. Klarer du det ikke? Neivel, da går du for mye ut, eller betaler alt for mye i husleie, matutgifter etc etc. Da blir konklusjonen: Slutt å gå så mye ut, og vi trenger mer penger. Kravet burde altså ikke være "studielån i juni!" men heller "studielån som er tilpasset dagens priser!"

Replies


Gjest

#11 Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

2013-05-28 18:00:03

#6: heppo - Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

Jada, det er studentenes feil at de betaler for mye husleie. Absolutt.


Gjest

#20 Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

2013-05-28 22:55:12

  1. #6: heppo - Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

Aaaa det er det og bo og spise jeg gjør feil! nei altså jeg skal ikke være spydig men jeg lever jo som student, jobber vedisden av på 2 jobber og når jeg da får beskjed av sommerjobben min at jeg ikke får noen vakter i juni og jeg ikke rekker og jobbe nok i mai pga eksamen, da sliter du plutselig ekstremt i 2 mnd på rad. ikke kan du gå til nav for som student så får du ikke stipend hvis du tjener nok til og få hjelp av nav og hvis du ikke får hjelp av nav, hva med sosialen? nei for da får du ikke fra lånekassa..... dette gjør livet veldig enkelt. jeg bruker altid semesterstartpengene til og sette av til bøker, årsavgift, eugodkjenning, kontigenter, spare litt osv, men jeg klarer omtrent bare akkurat og overleve på stipend og 2 jobber..... Jeg drikker sjeldent og lite, jeg røyker ikke, men jeg har dessverre katt og den koster meg kanskje 150kr i mnd... er det noen andre som føler de faller gjennom alle sprekker i systemet hvis de ikke får jobb nok ? (og det er vanskelig og få jobber nå også!) og et siste punk: hva om du blir eller er syk.... da har du en egenutgift på over 2000kr før du får frikort... så da må alt gå helt fint for deg i 3-8 år mens du studerer da sånn at du overlever....

Sandra

#38 Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

2013-05-29 17:08:42

#6: heppo - Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

Må bare få tilføye at veldig mange må kjøpe nye bøker ved hver semesterstart. Slik som skolesystemet er i dag, kan man ofte ikke kjøpe brukte bøker heller, da de endrer på pensum så ofte. Må bruke godt over halvparten av startstipendet på bøker, og da har man plutselig ikke så mye å legge av til de resterende månedene.

Tuva Aune Wettland

#84 Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

2013-06-03 10:12:10

#6: heppo - Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

Må bare kommentere en liten ting på innlegget ditt her: Den summen man får i august og januar er ment for å kunne benyttes til innkjøp man trenger å gjøre i forbindelse med studiet, altså pensum og materialer. For veldig mange studenter går alle de ekstra pengene bort i slike innkjøp da man har store utgifter knyttet til pensum og materialer. Selv har jeg aldri hatt særlig tilovers av de pengene da alle mine pensumbøker har vært dyre og det har vært mange av de. Her er det altså store variasjoner fra studium til studium, så selv om din kommentar er sann for deg så trenger den ikke å være det for andre.

Avaleona

#91 Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

2013-06-09 19:54:29

#6: heppo - Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

Den "gode slumpen med penger" som vi får utbetalt ved semesterstart går til innkjøp av pensumbøker og annet nødvendig materiale som vi trenger gjennom kommende semester. Dette gjelder i hvert fall for mitt studie, så her tør jeg kun å snakke for meg selv. Jeg sitter som regel igjen med litt (ikke store slanten det, nei), men dette har jeg pleid å hive rett inn på BSU ettersom jeg ønsker en sjanse til å komme meg inn på boligmarkedet etter hvert.

Legger også merke til at du skriver "(...) da går du for mye ut, eller betaler alt for mye i husleie, matutgifter etc etc". Vel, jeg kan si meg enig i at mange studenter kan kutte ned på drikkingen, men å være sosial og å skape nye bekjentskaper er også en viktig del av studietiden. Det finnes selvsagt mange måter å gjøre dette på, og enkelte kunne sikkert spart inn mye på mer "økonomiske eventer". Når det kommer til husleien er dette noe vi ikke kan styre som studenter. Det er altfor få studentboliger i trykkområdene, noe som fører til at mange må betale husleie som ligger langt over det man som student egentlig har råd til å betale. Personlig betaler jeg per dags dato en husleie som gjør at jeg sitter igjen med litt over 2000 kroner i måneden fra stipendet. Dette skal da gå til betaling av regninger, strøm, busskort, mat og alt annet man trenger for å leve på skapelig vis. De aller fleste har deltidsarbeid ved siden av studiet, men når man går på et heltidsstudie burde ikke dette vært nødvendig. Igjen, min mening. Og så kommer matutgifter. Man kan endelig kjøpe seg fire grandiosaer til en ussel hundrelapp på Rema 1000, men er man opptatt av å leve sunt er det dessverre ikke så enkelt. Nudler fra FirstPrice er heller ikke bra i lengden.

At studielånet og stipendet aldri har vært lavere enn det er i dag har vært mye omdiskutert i media tidligere. Jeg synes det er hårreisende at man ikke kan leve som student uten å måtte arbeide ved siden av, eller få støtte av foreldre. Vi er framtidens arbeidskraft, og Norge har alt å tjene på at vi presterer.