Studielån i juni!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Studielån i juni!-oppropet.

heppo

#26 Re: Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

2013-05-29 10:36

#11: - Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

Jeg mente at det er (minst) to grunner til at du har lite penger: du går for mye ut, eller du betaler for mye i husleie og for mat. Som jeg konkluderte mot slutten: VI trenger mer penger.

Lexie

#27 Skjerpings!

2013-05-29 11:25

Herregud! Det er da ikke en menneskerett å studere, og det finnes sommerjobber. At enkelte ikke klarer å skaffe seg jobb fordi de bare "må" ha fri i helgene er spess. En arbeidsuke for en 100% stilling er 37,5 timer, en students arbeidsuke ligger som oftest på mellom 18-24 timer i uken (inkl. lesing). Da sier det seg selv at de fint kan jobbe 8-16 timer (altså 2 dager) i uken uten at dette går utover helgene.

Vi trenger ikke waste skattepenger på at folk er late. ærlig talt.

Forsåvidt kan det nevnes at jeg jobber med mitt eget firma, i tillegg til et fulltidsstudium- og jeg har hverken problemer med å forsørge meg selv, eller betale for boligen min. Men fy fader så lyst jeg får til å legge ned og drite i å betale skatt når jeg ser hva dere sutrekopper har tenkt til å gjøre med dem!

Gjest

#28 Re:

2013-05-29 13:06

#4: -

Må huske at ikke alle har muligheten til å jobbe.


Gjest

#29

2013-05-29 13:18

helt enig!!

Anonymous

#30 Re: Skjerpings!

2013-05-29 14:00

#27: Lexie - Skjerpings!

Det er helt greit å si at vi har tid til å arbeide, problemet ligger vel heller på at det er få arbeidsplasser som er interessert i å ha elever som kun kan arbeide kveld enkelte dager, og eventuelt helger. Selvsagt kan vi arbeide, og svært mange gjør det også, nettopp på grunn av å få det til å gå rundt økonomisk.

Selvsagt er det flott for deg att du har eget firma, og klarer å studere fulltid utenom. Ikke alle er like heldige, og har muligheten til å få til slikt.

Og når det kommer til "det er da ikke en menneskerett å studere"; Jeg er enig sånn sett. Men slik samfunnet vårt har blitt, kommer du deg ikke så langt uten en utdanning. Vi leser stadig om at de mangler lærere, sykepleiere etc., men for å få deg et slikt yrke, må det utdanning til.

Jeg sier ikke at du som faktisk har lykkes, skal betale skattepengene dine til meg. Personlig mener jeg bare at studentene burde få mer støtte, for å gi tilbake til samfunnet det samfunnet vil ha av oss.


Gjest

#31

2013-05-29 14:32

kryssa fingrane!

Gjest

#32 Re: Re: Skjerpings!

2013-05-29 15:33

#30: - Re: Skjerpings!

Og husk, dette er et studie LÅN det er ikke akkurat skattepengene det går mest utover, det er vår lånssituasjon når vi erferdige på skolen.....


Gjest

#33

2013-05-29 15:52

La oss bare håpe de legger inn mer penger fremfor å kutte storstipendene.

Gjest

#34 Re: Skjerpings!

2013-05-29 16:06

#27: Lexie - Skjerpings!

Det burde vært en menneskerett og samfunnet er mest tjent med at folk tar en høyere utdanning ved at en bl.a. hindrer at folk havner på trygd i tillegg til at de blir handlekraftige. Vi trenger også så mange godt utdannende mennesker som mulig for å oppretholde velferdstaten vi er så heldige å bo i.

At studenter er late?! Ulike studier er svært forskjellige i obligatoriske timer og krav til arbeidsmengde. Jeg kjenner mange som jobber langt mer enn en vanlig arbeidsuke. Ja, noen fester å vil ikke jobbe i helgene, men det er nok av seriøse studenter som heller ikke har tid til arbeid. 

Bare fordi du ikke har problem med ditt studie betyr jo ikke det at andre må jobbe hardere for å gjennomføre sitt.


Gjest

#35 Re: Re: Skjerpings!

2013-05-29 16:14

#30: - Re: Skjerpings!

Bare så du kan se en annen situasjon: jeg har 2 jobber og søker etter nr.3 jeg har skole litt varierende dager fra semester til semester så hvor mye jeg kan jobbe varier fra halvår til halvår og jeg får da derme plutselig bare 5 vakter i juni.....når jeg da nesteår har skole 4 dager i uka og jobb 10-13 timer anenhver helg så har jeg plutselig ikke mye tid tilovers... og fortsatt er det trangt uansett hvor mye jeg ikke bruker penger, spiser billig, ikke drikker, ikke røyker og har ganske billig husleie i forhold til mange... du er selvstendig næringsdrivende så du kan kanskje jobbe når du vil evt går du et studie som er bassert mer på selvstudie en obligatorisk oppmøte, har du i det heletatt sett den siden? har du kanskje også en mann eller noe som du deler utgifter med? ikke alle studie situasjoner er like.......


Gjest

#36

2013-05-29 16:15

kjempe bra!!!
J

#37 Vil ha hva da?

2013-05-29 16:50

Oppropet krever utbetaling av studielån i juni. På tross av utbetalingene resten av året da? Ikke noe stort problem å fordele pengene på 6 og ikke 5 måneder på egenhånd i nettbanken. Eventuelt ønskes det mer lån totalt sett med en utbetaling til, som sannsynligvis er et mer uheldig utfall for mange enn å bare jobbe litt noen ettermiddager, helger og ferier i studietiden for å klare seg, når alternativet er å utelukkende leve på lånte penger. Det er bare sunt med litt arbeidserfaring. :)
Sandra

#38 Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

2013-05-29 17:08

#6: heppo - Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

Må bare få tilføye at veldig mange må kjøpe nye bøker ved hver semesterstart. Slik som skolesystemet er i dag, kan man ofte ikke kjøpe brukte bøker heller, da de endrer på pensum så ofte. Må bruke godt over halvparten av startstipendet på bøker, og da har man plutselig ikke så mye å legge av til de resterende månedene.


Gjest

#39 Høye utgifter, lavt studielån!

2013-05-29 17:11

For å jobbe inn det tapte studielånet i juni må jeg som student jobbe 50 timer, dette er hver helg i hele mai. Har ikke hatt en dag fri i hele Mai. Det burde ikke vært lov! La studenter være studenter. Vi jobber hver ferie, flere helger i året og har mindre fri en den resterende del av befolkningen. Når husleien i den byen du studerer er 9000 for en 2 roms sokkelleilighet har du behov for å jobbe. Her er det ikke snakk om valgfrihet, derimot leiers marked!  Jeg bruker verken mye penger på alkohol eller mat.


Gjest

#40 Re: Vil ha hva da?

2013-05-29 17:54

#37: J - Vil ha hva da?

Dette går på at litt ekstra på låne gjør at vi kanskje kan leve litt i juni ikke bare overleve, det er det som skjer når du tar og studerer, jobber vedsiden av og fortsatt går det AKKURAT, det skal ikke skje noe uventet da på de årene du studerer for da kommer du til og slite. det frister lite og ta en utdanning og bli en ressurs i landet når det er sånn livet vil være i mange år....

Mr. B

#41 Re:

2013-05-29 18:04

#13: - Hva skal det ha noe med saken å gjøre? Det er fadderuken. Og er ikke alle som drikker alkohol heller. Men det handler om å bli kjent med nye mennesker som man skal være med stort sett i 3 år. Og da helst begynne i en annen setting enn bak en skolepult.

 


Gjest

#42

2013-05-29 19:28

Dette trengs.

Gjest

#43

2013-05-29 19:53

Jeg tror at det ville blitt mye enklere i Juni måned for studenter å klare seg hvis man hadde fått stipend den måneden også. Da må man også gjøre forskjell på folkehøgskole og vanlig skole siden folkehøgskole er ferdig tidligere.

Gjest

#44

2013-05-29 19:54

Jeg synes stipend i juni er helt akseptabelt. Er ikke ferdig med eksamen før i juni og må betale husleie denne måneden uten stipend..

Gjest

#45

2013-05-29 20:43

Selv etter å ha spart mest mulig gjennom hele året er jeg nødt til å bruke pengene jeg har klart å spare opp i tillegg til lønnen fra sommerjobben til å betale for husleien for sommeren. Har hatt to 15sp fag per semester dette skoleåret, og har så vidt hatt tid til å være sosial, så pengene har ikke forsvunnet på det. Det er i tillegg veldig vanskelig å få seg jobb i mange av studie byene, noe som gjør behovet for studielån i juni betydelig større.

Gjest

#46

2013-05-29 21:12

Herlig initiativ! Viktig for å kunne nærme seg heltidsstudenten!
ntnu,

#47 Re: Skjerpings!

2013-05-29 21:31

#27: Lexie - Skjerpings!

NTNU student her:
forventet arbeidsmengde i hvert fag: 10-12 timer pr uke, antall fag: 4
basic matte: 40 - 48 timer pr uke.

Jobbe ved siden av? ja det gjør jeg.40 timer i måneden ish

Merkes det på karakterene: ja det gjør det!
Klager gjør man ikke, men i Juni skal man: Reise hjem 1000 kr, betale tlf osv 300 kr, Spise 1500 kr, betale husleie 4000 kr, strøm ++ 300 kr, restskatt (for min del) 3000 kr, summa summarum: 9100 kr , mine feriepenger: 8600 kr.

rest our case


Gjest

#48 Re: Re: Skjerpings!

2013-05-29 21:38

#47: ntnu, - Re: Skjerpings!

Ja og hvor kjipt er ikke det at du må bruke alle feriepengene på det.... blir ikke mye leving om sommeren når man er student altså.... kjipe er at det ikke går ann og leve resten av året heller

Marte

#49 Hva er problemet deres?

2013-05-29 21:43

Hva er greia deres, studenter som tydeligvis klarer dere fint og dermed mener at resten av oss burde klare det samme?

Er det et problem for dere at medstudentene deres (og dere selv) får litt mer å rutte med? Er det positivt at studenter er fattigere nå enn de har vært på 37 år? Lærer man så jævlig mye av å spise dritt og leve på first price i tre år? Er det at andre får studieLÅN en så innmari stor byrde for dere? Har dere vurdert hva konsekvensene for studenter flest er når de får så sinnsvakt lite studielån?

Det er langt dyrere for samfunnet at studenter må gå utover normert tid på studiet sitt, fordi de er nødt til å jobbe for å få det til å gå rundt økonomisk, enn det er å gi studenter litt mer å rutte med hver måned OG studielån i minst 11 måneder (personlig hadde jeg gjerne sett at de ga valgfri, 100% lånbasert utbetaling i juli også).

Gjest

#50 Og hva med praksis?

2013-05-29 21:44

I tillegg til at det er vanskelig å få deltidsjobb for mange, er det enda vanskeligere å få en deltidsjobb som passer inn med studiet.
Og hva hvis en i tillegg har praksis en skal gjennomføre? da faller plutselig drømmen om deltidsjobb sammen. Både sykepleierutdannelse, lærerutdannelse mm. krever mye praksis, og da er det ikke snakk om å ligge på latsida. Det krever mye og en vil prestere så bra som mulig. Heller ikke er du garantert en praksisplass nær der du bor, og en får ikke dekket busskortet.