Studielån i juni!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Studielån i juni!-oppropet.


Gjest

#1

2013-05-28 11:10

Jeg har måttet jobbe sinnsykt mye i Mai for å ha mulighet til å i det hele tatt ha råd med husleien og mat i Juni, og jeg har fem eksamener fra 31. Mai til 12. Juni, som jeg har fått øve for lite til for å få en karakter som jeg er sikker på sikrer meg mitt førstevalg til neste år! Dette er absurd på så mange plan!
Xona

#2

2013-05-28 11:15

#1: -

Du er nok ikke alene om dette! Jeg har også jobbet store deler av mai for å ha mulighet til å klare meg økonomisk sett i juni, og når eksamene kommer merkes det på resultatene...


Gjest

#3

2013-05-28 12:23

Dette håpar eg så mange som mogeleg vil signere. Staten burde vel no etterkvart vite at ein er ikkje ferdig med studier før langt ut i juni. Enkelte høgskular sluttar ikkje av før 21. juni.

Gjest

#4

2013-05-28 13:24

Pleier man ikke å få både feriepenger og skattepenger i juni?

Anonymous

#5 Re:

2013-05-28 13:50

#4: -

Jo, feriepenger kommer i juni. Skatten derimot kan man oppleve å ikke få utbetalt før oktober, og i tillegg så er det ikke alltid sikkert det er så mye å sanke inn der, folk havner jo fort på en baksmell også. Selv har jeg bevisst betalt mye mer skatt enn jeg fikk opplyst, ettersom jeg må satse på at jeg får skatten i juni, og dermed kan bruke den på husleie og andre utgifter som kommer med å bo for meg selv. Dette vil jeg uansett ikke påstå er en god nok grunn for lånekassen til å ikke utbetale studielån i juni, ettersom de fleste skoler holder på store deler av måneden. I tillegg må de fleste studenter betale leie i sommermånedene, og da går det straks endel av inntektene fra en eventuell sommerjobb eller deltidsjobb til dette.

heppo

#6 Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

2013-05-28 15:02

Faktum er at vi studenter får en god slump med penger ved semesterstart, som vi liksom skal porsjonere ut gjennom semesteret. Klarer du det ikke? Neivel, da går du for mye ut, eller betaler alt for mye i husleie, matutgifter etc etc. Da blir konklusjonen: Slutt å gå så mye ut, og vi trenger mer penger. Kravet burde altså ikke være "studielån i juni!" men heller "studielån som er tilpasset dagens priser!"

Gjest

#7

2013-05-28 15:40

Flott opprop, håper dette er noe som kan komme igjennom. Når man studerer i juni burde man også få stipend/lån i juni. Det er ikke alle som er heldig og kan utsette husleien med 1-2 mnd eller har foreldre som har økonomi til å hjelpe denne mnd. De fleste med deltidsjobb jobber lite i mai/juni og vil ikke kunne jobbe opp nok penger til husleie osv.
Gjest

#8 Altfor lite penger!

2013-05-28 15:43

Jeg er student. Jeg verken drikker eller røyker, og jeg bor på studentsamskipnadens bolig. Denne koster likevel 4800kr/mnd, og er det nest billigste alternativet (mot 4500kr). Jeg jobber et par timer i uka og tjener dermed 2500kr/mnd. Dette får det akkurat til å gå rundt for meg, selv om jeg aldri kjøper mat i kantina og lever nesten utelukkende på First Price produkter. Shopping har jeg heller ikke tid til, så pengene ryker ikke der heller.
Jeg lever altså så billig som overhodet mulig, men jeg må likevel jobbe for å få det til å gå rundt.
Konklusjon: studenter burde ikke bare få studielån i juni, men også mer penger resten av året.

Gjest

#9

2013-05-28 16:03

Planlegger selv å studere til høsten. Har sett på leiligheter i flere byer der jeg vil studere og det er ikke billig, en potensiell utbetaling for studenter i mai/juni måned vil i allefall være en start.
Catta

#10

2013-05-28 16:31

Fakta er at selv om man jobber gjennom hele året, og får feriepenger i tillegg til studielånet, er det ikke nok. Hvert semester de siste årene har jeg gått ut med 5.000 kr til skoleutstyr, det har kommet skyhøye strømregninger, jeg har kjørt til arbeid nettopp pga jeg har bodd for langt unna byen og jobber kveld og natt i helgene. Når jeg først tar bussen, koster det alt for mye. Så alle sparepengene jeg hadde før jeg begynte på universitetet, er borte. Så nå i eksamensperioden, når jeg egentlig bare skulle lest, må jeg jobbe ekstra. Jeg får nok penger til juni, men det er usikkert med juli. For det er ikke alltid man får tak i sommerarbeid i tillegg til deltidsjobben.

Ergo, vil jeg si at alt under 10.000 kr i de vanlige månedene, dekker ikke normale utgifter. Det er også vanskelig bare å få et forbrukslån som skal dekke depositum med det lille vi får utbetalt. Men skal ikke legge all skyld på Lånekassen, for de gjør bare jobben sin. Men det hadde vært fint om staten kunne være interessert i studenters liv og velferd, og høre når vi roper ut. For å leve på billigmat i 1, 3 eller 5 år, er ikke akkurat det beste for helsa.

Gjest

#11 Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

2013-05-28 18:00

#6: heppo - Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

Jada, det er studentenes feil at de betaler for mye husleie. Absolutt.

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2013-05-28 18:27



Gjest

#13

2013-05-28 20:26

Man kan jo spørre seg om det er verdt karakterene og drikke seg full i 2 uker ved skolestart?
Student

#14 Re: Re:

2013-05-28 21:02

#5: - Re:  

 

Det er viktig å huske at ikke alle studenter får særlig my av hverken skatte- eller feriepenger fordi de går skole. Det er dermed, etter min mening, ikke grunnlag nok til å ikke betale ut stipend/lån i juni måned pga dette. Det er ønskelig at unge tar en god utdannelse, og får å klare dette må det også leses til eksamen. Presset på å arbeide i stede for/i tillegg til å lese til eksamen er blitt for stor og dette vil da gå ut over resultater på eksamen. Vi vil jo ha nye arbeidere med gode karakterer, eller?

Gjest

#15

2013-05-28 21:31

Enig med at student låne bør vare ut juni.
Er student selv nå, og sliter nå med at det kun er mai stipendet igjen.
Pluss det å skaffe seg jobb ve siden av studiene er ikke lett og når du først får det, vil de at du jobber mer for dem en studiene.
Pluss de fleste bo plasser utenom studenthybler via skolen, tar å krever nesten hele student stipendet/lån.

Gjest

#16

2013-05-28 21:31

Invistering i framtiden, staten!
Catta

#17 Re:

2013-05-28 21:47

#13: -

Det gjelder da som regel bare i Fadderukene, har ikke hørt om andre grunner. Og dessuten er det ikke alle som gjør det, en god del er faktisk interessert i å gjøre skolearbeid.


Gjest

#18 Re:

2013-05-28 22:01

#4: -

Ja, for studenter jobber jo så sinnssykt mye, og da blir det lett å finansiere mat, husleie og barnehageplass med skatte- og feriepenger.


Gjest

#19

2013-05-28 22:34

Er helt enig med at studenttilværelsen må forbedres, og dette virker som et lite steg i riktig retning.

Gjest

#20 Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

2013-05-28 22:55

  1. #6: heppo - Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

Aaaa det er det og bo og spise jeg gjør feil! nei altså jeg skal ikke være spydig men jeg lever jo som student, jobber vedisden av på 2 jobber og når jeg da får beskjed av sommerjobben min at jeg ikke får noen vakter i juni og jeg ikke rekker og jobbe nok i mai pga eksamen, da sliter du plutselig ekstremt i 2 mnd på rad. ikke kan du gå til nav for som student så får du ikke stipend hvis du tjener nok til og få hjelp av nav og hvis du ikke får hjelp av nav, hva med sosialen? nei for da får du ikke fra lånekassa..... dette gjør livet veldig enkelt. jeg bruker altid semesterstartpengene til og sette av til bøker, årsavgift, eugodkjenning, kontigenter, spare litt osv, men jeg klarer omtrent bare akkurat og overleve på stipend og 2 jobber..... Jeg drikker sjeldent og lite, jeg røyker ikke, men jeg har dessverre katt og den koster meg kanskje 150kr i mnd... er det noen andre som føler de faller gjennom alle sprekker i systemet hvis de ikke får jobb nok ? (og det er vanskelig og få jobber nå også!) og et siste punk: hva om du blir eller er syk.... da har du en egenutgift på over 2000kr før du får frikort... så da må alt gå helt fint for deg i 3-8 år mens du studerer da sånn at du overlever....

Tim

#21 Maksimum inntekt på 140k-ish

2013-05-28 23:34

Slik som situasjonen er nå, med en maks inntekt på ca 140 000 i løpet av et helt år før stipendet blir omgjort til lån, er det såvidt mulighet for studenter å jobbe hele sommeren for å spare opp penger. Når vi allikavel ikke får noe støtte i sommeren, hvorfor kan ikke disse månedene holdes utenom? At de 140 000 som er maks kun gjelder når det faktisk er skolegang. Enten gi oss studielån/stipend hele sommeren, ellers fjern den latterlige maksgrensen. Ja, 140 000 er mye ekstra å leve for, men det er jævlig dyrt å leve

Gjest

#22 Re: Maksimum inntekt på 140k-ish

2013-05-29 00:25

#21: Tim - Maksimum inntekt på 140k-ish

og med full skoledag 4 dager i uka hvor finner mann tiden til og tjene alt det? det er veldig opp til hvilket studie man tar og hvilket studieløp den skolen følger hvordan jobb du kan få/ha i forhold til skolen...


Gjest

#23 Re: Re:

2013-05-29 00:28

#5: - Re:

Også handler det litt om og leve og ikke bare overleve, hvis man alltid skal bruke feriepenger på og overleve fordi man ikke får tjent nok ellers, så får får de ikke mange til og gidde en master/doktorgrad.... folk vil heller leve


Gjest

#24

2013-05-29 09:10

fakk the system

Gjest

#25

2013-05-29 09:13

Norge har blitt så ufattelig dyrt å bo i