Studielån i juni!
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Du er nok ikke alene om dette! Jeg har også jobbet store deler av mai for å ha mulighet til å klare meg økonomisk sett i juni, og når eksamene kommer merkes det på resultatene...
Re:
Jo, feriepenger kommer i juni. Skatten derimot kan man oppleve å ikke få utbetalt før oktober, og i tillegg så er det ikke alltid sikkert det er så mye å sanke inn der, folk havner jo fort på en baksmell også. Selv har jeg bevisst betalt mye mer skatt enn jeg fikk opplyst, ettersom jeg må satse på at jeg får skatten i juni, og dermed kan bruke den på husleie og andre utgifter som kommer med å bo for meg selv. Dette vil jeg uansett ikke påstå er en god nok grunn for lånekassen til å ikke utbetale studielån i juni, ettersom de fleste skoler holder på store deler av måneden. I tillegg må de fleste studenter betale leie i sommermånedene, og da går det straks endel av inntektene fra en eventuell sommerjobb eller deltidsjobb til dette.
Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:
Altfor lite penger!
Jeg lever altså så billig som overhodet mulig, men jeg må likevel jobbe for å få det til å gå rundt.
Konklusjon: studenter burde ikke bare få studielån i juni, men også mer penger resten av året.
Ergo, vil jeg si at alt under 10.000 kr i de vanlige månedene, dekker ikke normale utgifter. Det er også vanskelig bare å få et forbrukslån som skal dekke depositum med det lille vi får utbetalt. Men skal ikke legge all skyld på Lånekassen, for de gjør bare jobben sin. Men det hadde vært fint om staten kunne være interessert i studenters liv og velferd, og høre når vi roper ut. For å leve på billigmat i 1, 3 eller 5 år, er ikke akkurat det beste for helsa.
Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:
#6: heppo - Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:
Jada, det er studentenes feil at de betaler for mye husleie. Absolutt.
This comment has been removed by the person who wrote it.
Re: Re:
Det er viktig å huske at ikke alle studenter får særlig my av hverken skatte- eller feriepenger fordi de går skole. Det er dermed, etter min mening, ikke grunnlag nok til å ikke betale ut stipend/lån i juni måned pga dette. Det er ønskelig at unge tar en god utdannelse, og får å klare dette må det også leses til eksamen. Presset på å arbeide i stede for/i tillegg til å lese til eksamen er blitt for stor og dette vil da gå ut over resultater på eksamen. Vi vil jo ha nye arbeidere med gode karakterer, eller?
Er student selv nå, og sliter nå med at det kun er mai stipendet igjen.
Pluss det å skaffe seg jobb ve siden av studiene er ikke lett og når du først får det, vil de at du jobber mer for dem en studiene.
Pluss de fleste bo plasser utenom studenthybler via skolen, tar å krever nesten hele student stipendet/lån.
Re:
Det gjelder da som regel bare i Fadderukene, har ikke hørt om andre grunner. Og dessuten er det ikke alle som gjør det, en god del er faktisk interessert i å gjøre skolearbeid.
Re:
Ja, for studenter jobber jo så sinnssykt mye, og da blir det lett å finansiere mat, husleie og barnehageplass med skatte- og feriepenger.
Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:
Aaaa det er det og bo og spise jeg gjør feil! nei altså jeg skal ikke være spydig men jeg lever jo som student, jobber vedisden av på 2 jobber og når jeg da får beskjed av sommerjobben min at jeg ikke får noen vakter i juni og jeg ikke rekker og jobbe nok i mai pga eksamen, da sliter du plutselig ekstremt i 2 mnd på rad. ikke kan du gå til nav for som student så får du ikke stipend hvis du tjener nok til og få hjelp av nav og hvis du ikke får hjelp av nav, hva med sosialen? nei for da får du ikke fra lånekassa..... dette gjør livet veldig enkelt. jeg bruker altid semesterstartpengene til og sette av til bøker, årsavgift, eugodkjenning, kontigenter, spare litt osv, men jeg klarer omtrent bare akkurat og overleve på stipend og 2 jobber..... Jeg drikker sjeldent og lite, jeg røyker ikke, men jeg har dessverre katt og den koster meg kanskje 150kr i mnd... er det noen andre som føler de faller gjennom alle sprekker i systemet hvis de ikke får jobb nok ? (og det er vanskelig og få jobber nå også!) og et siste punk: hva om du blir eller er syk.... da har du en egenutgift på over 2000kr før du får frikort... så da må alt gå helt fint for deg i 3-8 år mens du studerer da sånn at du overlever....
Maksimum inntekt på 140k-ish
Re: Maksimum inntekt på 140k-ish
#21: Tim - Maksimum inntekt på 140k-ish
og med full skoledag 4 dager i uka hvor finner mann tiden til og tjene alt det? det er veldig opp til hvilket studie man tar og hvilket studieløp den skolen følger hvordan jobb du kan få/ha i forhold til skolen...
Re: Re:
Også handler det litt om og leve og ikke bare overleve, hvis man alltid skal bruke feriepenger på og overleve fordi man ikke får tjent nok ellers, så får får de ikke mange til og gidde en master/doktorgrad.... folk vil heller leve
| This discussion has been closed. |