Studielån i juni!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Studielån i juni!-oppropet.


Gjest

#76 Re:

2013-05-30 22:03

#4: -

Du tar det for gitt at folk betaler for mye skatt slik at man 'får' igjen i juni? Og ja, har man jobbet iherdig hardt tidligere i året får man feriepenger, noe man må avsette til å betale skolebøker i august igjen.

Gjest

#77 Deltidsjobb

2013-05-31 00:44

Ser at det er mange som klager på å få deltidsjobb som passer dem. Nå skal det sies at jeg ung og går 1. året på høyskolen. Men i løpet av perioden jeg har studert har jeg truffet ufattelig mange late studenter og oppegående studenter som nekter å få seg deltidsjobb ved siden av studiene. Dumt spør du meg.

Har du deltidsjobb/flere jobber ved siden av studiene vipper det ett STORT pluss på CV'en din, spiller absolutt ingen rolle hva slags jobb det er. Det viser at du er engasjert og kan håndtere flere baller i lufta, sikkert mange andre verdier som potensielle arbeidsgivere ser etter. Finnes utrolig mange arbeidsgivere som har åpne armer for studenter, send mail, ring eller møt opp personlig på ulike bedrifter. Hvis at du er engasjert!

Jeg har 3 deltidsjobber og klarer meg helt fint (5 dager i uken med skole (2-5 kveldsskift, spørs). Vi er studenter, suck it up, vi skal slite. Kan ikke forvente å leve godt av staten, dessverre.

Helt til slutt ønsker bare å si meg helt enig med at vi får for lite til å leve sunt. I løpet av 2015 er vel landets studenter tynneste studenter i veien (jk).

Gjest

#78 Re: Deltidsjobb

2013-05-31 09:59

#77: Gjest - Deltidsjobb

Det vi snakker om handler ikke om at vi ikke vil, det handler om at vi ikke får jobb. pga lange praksisperioder der man ikke får jobbet, kronisk skifting i når og hvorlenge man har skole osv. jeg har 2 jobber og det hjelper litt men jeg klarer meg fortsatt ikke helt, det går AKKURAT så hvis jeg skal til legen er jeg plutselig kjørt den mnd.... jeg søker etter nr 3 men siden jeg har søkt i 2 år nå for og få disse to så tviler jeg på at skjer med det første....jeg er ofte rundt og spør etter jobb, kroniskn på finn.no og NAV sine sider og ser om det er noe som kan passe tidene mine. men de jeg sender søknader til får jeg skjedent noe annet en: vi har nå annsatt noen andre i svar fra. dette for at disse er mer stabile en jeg kan være i forhold til studie mitt....

Gjest

#79 Re: Re: Deltidsjobb

2013-05-31 10:31

#78: - Re: Deltidsjobb

Da anbefaler jeg at du sender en mail tilbake og klager. Selvom du er ustabil til tider er du en stabil ansatt med gode kvalifikasjoner. Nå i eksamenstiden forstår jeg at arbeidsgivere ikke kan ta inn flere. Men syns du absolutt burde gjøre mer av saken med arbeidsgivere som skriver deg en slik epost. Som sagt tidligere hviler alt på engasjement, vil du virkelig ha jobben og er desperat må du bare peise på, sakder ikke å vise at du er villig til å gi det lille ekstra! :)

Jeg fikk i alle fall muligheten for en positiv utfall ved å klage på det. Jeg fikk en sjanse jeg ALDRI (3-4 hundre tusen i året) skulle ha hatt som kunne snu på min karriere.. Valgte studier fremfor jobben pga jeg følte selv at jeg ikke hadde nok kompetanse. Nå vet jeg ikke hvordan studium du går på og hvor ofte studietimene skifter seg, men er utrolig mange jobber der ute som er meget fleksible :)


Gjest

#80

2013-06-01 15:04

Jeg er absolutt enig!

Gjest

#81

2013-06-02 15:20

Helt enig! Det ser ut for at jeg ikke greier og betale neste husleie selv!

Gjest

#82

2013-06-02 15:33

Det poengteres her at det er vanskelig for studenter å ta jobb utenom studier, men i mitt og mange andres tilfeller er det umulig pga. sykdom. Det er nok å være 100% student samtidig som man er syk i tillegg, ofte er det ikke mulig å være 100% student heller og man må ta studiet over lengre tid. Å bli tvingt til å jobbe utenom studiene når man er syk er som å skrive stryk og mislykket student i panna, det blir rett og slett for mye.

Gjest

#83

2013-06-02 17:24

Helt enig! Bra tiltak!
Tuva Aune Wettland

#84 Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

2013-06-03 10:12

#6: heppo - Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

Må bare kommentere en liten ting på innlegget ditt her: Den summen man får i august og januar er ment for å kunne benyttes til innkjøp man trenger å gjøre i forbindelse med studiet, altså pensum og materialer. For veldig mange studenter går alle de ekstra pengene bort i slike innkjøp da man har store utgifter knyttet til pensum og materialer. Selv har jeg aldri hatt særlig tilovers av de pengene da alle mine pensumbøker har vært dyre og det har vært mange av de. Her er det altså store variasjoner fra studium til studium, så selv om din kommentar er sann for deg så trenger den ikke å være det for andre.


Gjest

#85

2013-06-03 18:21

Det er på høy tid å gjøre noe for studenten. De kommer heller ikke med på noen statistikk for fattige, alltid holdt utenom..
Jeg er av den mening at det er i ferd med å bli en alvorlig økonomisk generasjonskløft. Studentene kommer ut i arbeidslivet med gjeld, til et usikkert arbeidsmarket og hvordan i all verden skal de uten rike foreldre kunne etablere seg i boligmarkedet. Det er på høy tid med borgerlønn også for studenter!

Gjest

#86

2013-06-04 11:56

Studenter i maj og juni har eksamener. I den peroden må de tenke på økonomi, fine seg en jobb.Har de jobb, ble det mindre tid for forberedelser for eksamen og det er ikke let å få jobb.Føreldre hjelper det de kan, men jeg er ikke så sikkert at ale kan hjelpe sine barn.Det er helt bak mole at studenter skal svi på den måte.de trenger en lite ferie etter en tof skoleår, men de har ikke rø å ha mat på bordet.Skal de straffes at de stor på og bestor eksamen.Det er rettt og slet skamelig. Det er landest framtid. Mye rop om arbeidskraft med utdannelse er har i landet for tiden. Jeg tviler på at det blir satt pris på stydenter.Stakas fatig Norge som motiverer ungdom/studenter på den måte.
mvh mor til student

Gjest

#87

2013-06-04 13:18

sitter selv med eksamen helt til 16. Juni... så; 6 eksamener i perioden mai-juni. DVS mindre tid til deltidsjobbing - men like mye utgifter (strøm, mobil, huseleie). Ute stipend går dette ikke opp for min del. Heldigvis får jeg låne av foreldre som har ressurser nok til det, men dette betyr at resten av sommeren brukes for å tjene nok til å betale dem tilbake, og for å klare utgitene i juli.

ganske drøyt å sitte med skole og eksamen til godt ut i juni uten å kunne få motta stipend eller lån

Gjest

#88 Re:

2013-06-05 10:32

#4: -

Mine skattepenger og feriepenger får jeg ikke før i slutten av måneden, og jeg går da fattig fra slutten av mai til slutten av juni, jeg har de tre årene jeg har studert vært så heldig at jeg har kunne låne penger av foreldrene mine, uten dette hadde jeg ikke klart meg i juni og juli månedene.

Line

#89

2013-06-09 16:48

Jeg må bare fortelle at man ikke nødvendigvis trenger å være superheldig når man får studentbolig.. Det er svindyrt dette også. og jeg kunne ikke bodd i en studentbolig uten å jobbe ved siden av. ergo, vi får alt for lite støtte gjennom lånekassen! Enda en litt lei nyhet, er at husleia øker med 200 og støtten øker med 100 kr. Ond sirkel sa du? helt enig.
Line

#90 Re: Re:

2013-06-09 16:49

#88: - Re:

Jeg hadde heller ikke klart meg uten mamma og pappa!

Avaleona

#91 Re: Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

2013-06-09 19:54

#6: heppo - Her kommer den klassiske kommentaren, beklager:

Den "gode slumpen med penger" som vi får utbetalt ved semesterstart går til innkjøp av pensumbøker og annet nødvendig materiale som vi trenger gjennom kommende semester. Dette gjelder i hvert fall for mitt studie, så her tør jeg kun å snakke for meg selv. Jeg sitter som regel igjen med litt (ikke store slanten det, nei), men dette har jeg pleid å hive rett inn på BSU ettersom jeg ønsker en sjanse til å komme meg inn på boligmarkedet etter hvert.

Legger også merke til at du skriver "(...) da går du for mye ut, eller betaler alt for mye i husleie, matutgifter etc etc". Vel, jeg kan si meg enig i at mange studenter kan kutte ned på drikkingen, men å være sosial og å skape nye bekjentskaper er også en viktig del av studietiden. Det finnes selvsagt mange måter å gjøre dette på, og enkelte kunne sikkert spart inn mye på mer "økonomiske eventer". Når det kommer til husleien er dette noe vi ikke kan styre som studenter. Det er altfor få studentboliger i trykkområdene, noe som fører til at mange må betale husleie som ligger langt over det man som student egentlig har råd til å betale. Personlig betaler jeg per dags dato en husleie som gjør at jeg sitter igjen med litt over 2000 kroner i måneden fra stipendet. Dette skal da gå til betaling av regninger, strøm, busskort, mat og alt annet man trenger for å leve på skapelig vis. De aller fleste har deltidsarbeid ved siden av studiet, men når man går på et heltidsstudie burde ikke dette vært nødvendig. Igjen, min mening. Og så kommer matutgifter. Man kan endelig kjøpe seg fire grandiosaer til en ussel hundrelapp på Rema 1000, men er man opptatt av å leve sunt er det dessverre ikke så enkelt. Nudler fra FirstPrice er heller ikke bra i lengden.

At studielånet og stipendet aldri har vært lavere enn det er i dag har vært mye omdiskutert i media tidligere. Jeg synes det er hårreisende at man ikke kan leve som student uten å måtte arbeide ved siden av, eller få støtte av foreldre. Vi er framtidens arbeidskraft, og Norge har alt å tjene på at vi presterer.


Gjest

#92

2013-06-10 01:40

Lets do ot

Gjest

#93

2013-06-12 20:41


Gjest

#94

2013-06-12 20:46

Agreed!
Frustrert deltidsstudent

#95 Deltidsstudent og dårlig råd..

2013-06-17 13:59

Jeg er deltidsstudent (50%)75% og jobber 50% i jobb på dagtid i tillegg til ekstrajobb om kvelder og helger for at jeg skal klare meg. Får utbetalt ca.10.000 på 50% jobben og 5.100 av lånekassen + ekstrajobb. Har faste utgifter på mellom 12.000 og 14.000 kr i mnd. I juni roper alle hurra for feriepenger. Men det er ikke noe å jobbe hurra for. Har du bare jobbet 50% et helt år og du blir trukket ferieuker så står en bare igjen med bitte litt over vanlig månedslønn i utbetaling (hvis en har fast jobb med fastlønn). Men heldigvis på ekstrajobben er det timebetalt og da får en utbetalt lønn og feriepenger. Det må jeg spare til juli for å ha råd til å betale regninger da og. Så jeg får ikke dratt på noe ferie, for må ta å jobbe i ekstra i ferien eller si ifra meg ferie da jeg ikke har råd. Om tre år sliter jeg enda mer, da studiene er 100% i et halvt år og da får jeg bare utbetalt rett over 6000kr av lånekassen men ingen ting fra den den faste jobben min som jeg må søke permisjon fra i et halvt år uten lønn. Da blir det mye kveldsjobbing og helgejobbing for at jeg skal klare å skaffe inn nok penger (minst 10.000kr utbetalt).. Kommer ikke til å ha noe fritid på et halvt år..

Gjest

#96

2013-06-17 18:52

Helt enig!
Jimmy

#97 Kansje du skulle valgt yrkesfag.

2013-08-08 07:32

Vis ikke du vil lide så skal du ikke studere. Det er andre måter å gjøre ting på. Du kan foreksempel jobbe som øl-smugler.

Gjest

#98

2013-10-25 19:03

det ville vært mye lettere og finne seg bolig om man visste hvor mye man fikk... og man fikk spare til depositum som er helt crazy høyt noen steder
Daniel

#99

2013-11-21 22:32

Vi trenger å skape meir likhet blant studenter! Nokon har råd til å studere høgere utdanning. Andre ikkje. Utligne forskjellene så alle får like muligheter. Ikkje klag over at FRP og høgre fjerna 11 måneder studiestøtte. Dette er det som vert kalla for budsjett feller som er til for å sette den nye regjeringen i dårligere lys for at den nye regjeringen skal ta rasjonelle valg.

Gjest

#100

2013-11-27 11:32

Yo