Lærer, stå opp! Nei til ny arbeidtidsbestemmelse fastsatt av KS.

Lærer

/ #36 Re:

2014-01-27 22:31

#33: -

Jeg tror grunnen til at det står "lærere kan ikke gå hjem kl 13.30 hver dag" er fordi mange tror at lærerne pakker snippsekken og går med en gang undervisningen er over. På min arbeidsplass er det møter tre ganger i uka fra kl 13.30 til kl 15.30, og de andre dagene i uka er det kontortid, dvs div rapportering, skole-hjemsamarbeid og  forberedelser av undervisning. Jeg har jobbet på en del forskjellige skoler, og jeg har en helt annen oppfatning enn deg. Sjelden/aldri forlater lærerne din arbeidspult før kl 16 hver dag, ofte senere. Da tas datamaskinen med hjem, og man forbereder undervisning, retter elevarbeider og gjør annet forefallende.

Andre arbeidstakere har en arbeidsuke på 37,5 timer, mens lærere har en arbeidsuke på 43 timer. Derfor hsr vi avspasering de ukene vi har fri utover våre 4 ferieuker.

Jeg tror ikke at selv om du bor ved siden av en skole, eier sannheten om hva alle lærere til enhver tid gjør. Det er ikke tilfeldig at lærernes arbeidsuke er beregnet slik den er blitt. Det er fordi disse timene trengs (og vel så det).