NEI til flere godstog på Østfoldbanen Oslo-Ski, JA til "Bryndiagonalen/godsforbindelse til Alnabru"
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra NEI til flere godstog på Østfoldbanen Oslo-Ski, JA til "Bryndiagonalen/godsforbindelse til Alnabru"-oppropet.
Gjest |
#12014-05-15 09:36Har det noen gang vært vurdert å dimensjonere tunnellen med et 3. spor (altså et godsspor)? Hva ville kostnadsøkningen være når man gjør det samtidig som tunnellen sprenges? Jeg tror man før eller siden kommer til at 2 spor blir for lite – konf. erfaringene med jernbanetunnellen under Oslo. Ragnar Dahl |
Gjest |
#22014-05-16 06:52Vi må heller ikke glemme fordelene med Bryndiagonalen hva gjelder persontog/flytog fra Follo/Østfold mot Romerike/Gardermoen og Hamar. I dag må man bytte på Oslo S, og flybuss sørfra sitter fast i køen på E6/Europaveien som ikke har kollektivfelt. |
Gjest |
#42014-05-23 04:24Det går virkelig ikke an at vi skal få flere godstog på banen, det må legges i den nye Follo tunellen!!! |
Gjest |
#5 Re:2014-05-25 17:45Jernbaneverket utreder en løsning med eget godstogspor. En løsning som ligger meget langt fram i tid etter det vi vet. Vi er i dette oppropet ikke så opptatt av de jernbanetekniske løsningene, men vi mener det er viktig at det uansett nå under oppstart av Folloabanearbeidene forberedes for å lage en avkjøring til Bryn/Alnabru. Dette vil også muliggjøre persontrafikk til Groruddalen/Lillestrøm/Gardermoen uten å kjøre innom Oslo S. |
Gjest |
#6 Re:2014-05-25 17:47Ja, vi er veldig enige i denne muligheten for persontrafikk i retning Groruddalen/Lillestrøm/Gardermoen/Hamar.
|
Gjest |
#72014-05-26 07:56Jeg bor på togstasjonen, de er ille nok som det er. Både høytaleranlegg og bråk. |
Gjest |
#82014-05-27 13:36Ja til Follobanen. Minst mulig godstrafikk på Østfoldbanen Oslo - Ski. Det er her folk bor. |
Gjest |
#102014-06-04 12:27Har jeg ikke fulgt med i timen, eller er det avklaringer som mangler, tross flere års debatt og flere igangsettingsdatoer? Vi vil ha mange flere godstog, og færre trailere. Hva er argumentene FOR at stadig flere godstog bør kjøre på jernbanetrasé gjennom tettbygd strøk Oslo-Ski? Og hva er argumentene MOT, ikke minst kan det se ut til å være støyaspektet, miljøaspekter (herunder klima), trafikkale momenter og konkurransen ovenfor veitransport (personbil/buss/godstransport)? Jernbanelinjer som bygges i dag bør fungere om 50 og 100 år og vi bør ha øye for helhetsløsninger, merkelig da at et spor (Bryndiagonalen) fortsatt er uavklart... Hva blir trafikksituasjonen 2014-2021, i 2021 og i 2034 og i 2050? Norge har nå en økonomisk situasjon som muliggjøre investeringer for å skape et mer økologisk opprettholdbart (såkalt bærekraftig) samfunn. Utfordring går til Jernbaneverket: Mye er utredet, men la oss få de store utfordringene på bordet og argumentene rundt jernbaneløsningene i Osloområdet vurdert og presentert samlet og oversiktlig! Lars Erik Mellqvist, Oppegård |
Gjest |
#112014-06-13 08:42Det handler om EU, våre bedrifter er nedlagt, på grunn av lovstridige EØS, avtaler som strider i mot folke viljen. Tor Håve |
Gjest |
#122014-06-15 16:20Det er et overgrep mot lokalbefolkningen å sende alle godstog gjennom boligområder. Det alt vesentlige av Østfoldbanen mellom Ski og Oslo går gjennom boligområder! |
Gjest |
#13 Re:2014-06-16 12:26Vi er helt enige. Møt opp i morgen og hør mer om JBV's planer |
Gjest |
#142014-06-17 00:28Oppegård/Follo har vært holdt for narr av NSB helt fra første stund ved utbyggingen av Oslo S. Iflg pressen den gang skulle ca annet hvert tog fra Asker gå til henholdsvis Lillestrøm og Ski. Se hvordan resultatet er i dag! Alt går fra Asker til Lillestrøm. I tillegg har ikke Follo-regionen noe utbygd sykehus. Det ligger derimot nær Lillestrøm, som altså ikke gir direkte togforbindelse fra Follo. Nå skal vi i tillegg også få kraftig økning i GODSTOGtraffikken på gamlesporet, mens vi ble lovet dobling av alle lokaltog-avgangene. Det siste blir nok som å tro på julenissen. Persontraffikken som skal vestover fra Oppegård MÅ derimot alltid bytte tog, mer enn før, da man kunne gå på Spikkestad/Mossetoget på Kolbotn. Det er også bortfalt til fordel for Spikkestad Lillestrøm. VI har heller ikke noe direkte forbindelse for persontrafikk som skal nordover. Heller ikke Flytog, der alt går vestover. Snakk om forfordeling! Tydelig at politikere med makt bor i Oslo vest, Bærum og Asker, samt etterhvert langs trasséen mot Gardermoen Flyplass. Mvh Inger Slåttebrekk og Finn Orestad/ Oppegård syd. |
Gjest |
#16 Re:2014-06-18 19:10Hei! Jeg er så enig i det dere skriver her og det er mange fine poeng. Jeg leste i Oppgårdavisen for 2 uker siden (tror jeg) at Jernbaneverket sa at "vi må bare venne oss til mere støy fra godstogene" for de kommer IKKE til å endre det de har planlagt nå. Dette pga at Bryndiagonalen blir for dyr og at Follobanen blir forsinket ved endringer. Det betyr i følge dem at Bryndiagonalen ikke kommer i betraktning i det hele tatt og at vi vil få alle disse godstogene på toglinjen Oslo-Ski hvor alle bor. Jeg syens at det er så utrolig arrogant av Jernbaneverket og bare ture igjennom dette og skylde på at det "blir alt for dyrt" med Bryndiagonalen. Ja, det blir veldig dyrt også med alle de stakkarne som bor ved toglinjen og får ødelagt helsen sin pga dette. Helt sykt og uhørt dette her! De må jo bare våkne og gjøre noe før det er for sent! |
Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)
2014-06-19 11:53- Date of removal: 2014-06-19
- Fjerningsårsak:
Oppegård Vel v/styret, FNF-Oppegård Forfatteren bak dette oppropet |
#18 Re: Re:2014-06-19 11:54Ja, vi er helt enige. Se vår presentasjon fra vårt møte den 17/6 (se www.oppegardvel.no) . Der tar vi opp nettopp dette. |
Gjest |
#19 Avsporet godstog ved Oppegård2015-05-20 17:43I dag sporet et godstog av i Oppegård. Toget sporet av rett ved siden av Greverud skole og midt i et boligfelt. Tør ikke å tenke på hva konsekvensene hadde vært hvis toget hadde hatt farlig last. Når skal politikerne våkne? Enda flere godstog midt i ett så tettbebygget område med en jernbane som er utdatert og av dårlig kvalitet. Det kommer gå galt en dag. Er det noe nytt om Bryndiagonalen eller Follotunnelen generelt?
|
|
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
NEI til bovaer i norsk landbruk!
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
La Fares Ali få bli i Norge - hans 11 år gamle datter trenger ham
FOLKETS VETO 2025 - STOPP GALSKAPEN
Vi krever handling for Gaza
Innspill Reguleringsplan 202406 for Mosetertoppen Øvre
NEI til vindturbiner i Skjebergmarka, Varteig og Syverstadåsen
Nei til obligatoriske Pridemarkeringer i barnehage og skole
STOPP BOVAER! VI KAN BEDRE!
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
Nei til avvikling av musikkprogrammene Spillerom, Jazzklubben, Klassisk Vorspiel, Y2K, Hegstad og Musikkreisen
2577 Laget: 2025-09-13
Stopp diskrimineringen i matberedskapen – opprett glutenfritt beredskapslager!
3766 Laget: 2025-08-21
Opprop for åpenhet, innsyn og likebehandling i norske valg
495 Laget: 2025-09-11
La Ahmad Khalil Idriss få bli i Norge – han hører hjemme her
1983 Laget: 2025-07-21
Behald skulen på Ropeidhalvøya
247 Laget: 2025-09-15
Vi sier nei til avvikling av Sammen-barnehager!
245 Laget: 2025-09-12
Fokus om mental helse på skolen
329 Laget: 2025-09-11
Kutt momsen på brukthandel!
2377 Laget: 2025-08-28
Stopp nedleggingen av Abildsø ungdomsskole!
1054 Laget: 2025-08-27
Bevar naturen-og miljøet i Søre Øyane for framtida!
410 Laget: 2025-08-18
Innbyggerforslag: Behold Sundsmarka og Mula som LNFR-områder!
73 Laget: 2025-09-07
JA til å bygge BEGGE Ensjøskolene
1077 Laget: 2025-07-28
Tryggere innkjørsel til Postvegen – Vi krever bredere veg
66 Laget: 2025-09-17
Nei til urimelige bompenger over Sollihøgda!
63 Laget: 2025-09-18
Barnehagebemanningen må økes!
8504 Laget: 2024-08-20
Nei til nedlegging av Frydenlund skole
56 Laget: 2025-09-18
Initiativ for nedsatt fartsgrense i Rønvikveien, Bodø kommune
51 Laget: 2025-09-18
Medlemmer av Utdanningsforbundet: Signer for å fjerne “særskilt behov"-kravet!
631 Laget: 2025-08-04
Nei til kutt i Eidsvoll-skolen
49 Laget: 2025-09-15
NSF bryter NIFs retningslinjer – transpersoner må få konkurrere på like vilkår
46 Laget: 2025-09-14