NEI til flere godstog på Østfoldbanen Oslo-Ski, JA til "Bryndiagonalen/godsforbindelse til Alnabru"


Gjest

#1

2014-05-15 09:36

Har det noen gang vært vurdert å dimensjonere tunnellen med et 3. spor (altså et godsspor)? Hva ville kostnadsøkningen være når man gjør det samtidig som tunnellen sprenges? Jeg tror man før eller siden kommer til at 2 spor blir for lite – konf. erfaringene med jernbanetunnellen under Oslo.
Ragnar Dahl

Gjest

#2

2014-05-16 06:52

Vi må heller ikke glemme fordelene med Bryndiagonalen hva gjelder persontog/flytog fra Follo/Østfold mot Romerike/Gardermoen og Hamar. I dag må man bytte på Oslo S, og flybuss sørfra sitter fast i køen på E6/Europaveien som ikke har kollektivfelt.

Gjest

#3

2014-05-19 21:19

Viktig med vedtak nå før Follobanen påbegynnes.

Gjest

#4

2014-05-23 04:24

Det går virkelig ikke an at vi skal få flere godstog på banen, det må legges i den nye Follo tunellen!!!

Gjest

#5 Re:

2014-05-25 17:45

#1: -

Jernbaneverket utreder en løsning med eget godstogspor.  En løsning som ligger meget langt fram i tid etter det vi vet.

Vi er i dette oppropet ikke så opptatt av de jernbanetekniske løsningene, men vi mener det er viktig at det uansett nå under oppstart av Folloabanearbeidene forberedes for å lage en avkjøring til Bryn/Alnabru.  Dette vil også muliggjøre persontrafikk til Groruddalen/Lillestrøm/Gardermoen uten å kjøre innom Oslo S.


Gjest

#6 Re:

2014-05-25 17:47

#2: -

Ja, vi er veldig enige i  denne muligheten for persontrafikk i retning Groruddalen/Lillestrøm/Gardermoen/Hamar.

 


Gjest

#7

2014-05-26 07:56

Jeg bor på togstasjonen, de er ille nok som det er. Både høytaleranlegg og bråk.

Gjest

#8

2014-05-27 13:36

Ja til Follobanen. Minst mulig godstrafikk på
Østfoldbanen Oslo - Ski. Det er her folk bor.

Gjest

#9

2014-05-29 15:27

use common sense

Gjest

#10

2014-06-04 12:27

Har jeg ikke fulgt med i timen, eller er det avklaringer som mangler, tross flere års debatt og flere igangsettingsdatoer?
Vi vil ha mange flere godstog, og færre trailere. Hva er argumentene FOR at stadig flere godstog bør kjøre på jernbanetrasé gjennom tettbygd strøk Oslo-Ski? Og hva er argumentene MOT, ikke minst kan det se ut til å være støyaspektet, miljøaspekter (herunder klima), trafikkale momenter og konkurransen ovenfor veitransport (personbil/buss/godstransport)?
Jernbanelinjer som bygges i dag bør fungere om 50 og 100 år og vi bør ha øye for helhetsløsninger, merkelig da at et spor (Bryndiagonalen) fortsatt er uavklart... Hva blir trafikksituasjonen 2014-2021, i 2021 og i 2034 og i 2050?
Norge har nå en økonomisk situasjon som muliggjøre investeringer for å skape et mer økologisk opprettholdbart (såkalt bærekraftig) samfunn.
Utfordring går til Jernbaneverket: Mye er utredet, men la oss få de store utfordringene på bordet og argumentene rundt jernbaneløsningene i Osloområdet vurdert og presentert samlet og oversiktlig!
Lars Erik Mellqvist, Oppegård

Gjest

#11

2014-06-13 08:42

Det handler om EU, våre bedrifter er nedlagt, på grunn av lovstridige EØS, avtaler som strider i mot
folke viljen.

Tor Håve


Gjest

#12

2014-06-15 16:20

Det er et overgrep mot lokalbefolkningen å sende alle godstog gjennom boligområder. Det alt vesentlige av Østfoldbanen mellom Ski og Oslo går gjennom boligområder!

Gjest

#13 Re:

2014-06-16 12:26

#12: -

Vi er helt enige.  Møt opp i morgen og hør mer om JBV's planer


Gjest

#14

2014-06-17 00:28

Oppegård/Follo har vært holdt for narr av NSB helt fra første stund ved utbyggingen av Oslo S. Iflg pressen den gang skulle ca annet hvert tog fra Asker gå til henholdsvis Lillestrøm og Ski. Se hvordan resultatet er i dag! Alt går fra Asker til Lillestrøm.
I tillegg har ikke Follo-regionen noe utbygd sykehus.
Det ligger derimot nær Lillestrøm, som altså ikke gir direkte togforbindelse fra Follo.

Nå skal vi i tillegg også få kraftig økning i GODSTOGtraffikken på gamlesporet, mens vi ble lovet dobling av alle lokaltog-avgangene. Det siste blir nok som å tro på julenissen.

Persontraffikken som skal vestover fra Oppegård MÅ derimot alltid bytte tog, mer enn før, da man kunne gå på Spikkestad/Mossetoget på Kolbotn. Det er også bortfalt til fordel for Spikkestad Lillestrøm.
VI har heller ikke noe direkte forbindelse for persontrafikk som skal nordover. Heller ikke Flytog, der alt går vestover.

Snakk om forfordeling!
Tydelig at politikere med makt bor i Oslo vest, Bærum og Asker, samt etterhvert langs trasséen mot Gardermoen Flyplass.

Mvh Inger Slåttebrekk og Finn Orestad/ Oppegård syd.

Anonymous

#15 Re:

2014-06-17 09:16

#14: -

Meget gode poenger du har.  Vi er veldig enige.

 


Gjest

#16 Re:

2014-06-18 19:10

#2: -

Hei!

Jeg er så enig i det dere skriver her og det er mange fine poeng. Jeg leste i Oppgårdavisen for 2 uker siden (tror jeg) at Jernbaneverket sa at "vi må bare venne oss til mere støy fra godstogene" for de kommer IKKE til å endre det de har planlagt nå. Dette pga at Bryndiagonalen blir for dyr og at Follobanen blir forsinket ved endringer. Det betyr i følge dem at Bryndiagonalen ikke kommer i betraktning i det hele tatt og at vi vil få alle disse godstogene på toglinjen Oslo-Ski hvor alle bor. Jeg syens at det er så utrolig arrogant av Jernbaneverket og bare ture igjennom dette og skylde på at det "blir alt for dyrt" med Bryndiagonalen. Ja, det blir veldig dyrt også med alle de stakkarne som bor ved toglinjen og får ødelagt helsen sin pga dette. Helt sykt og uhørt dette her! De må jo bare våkne og gjøre noe før det er for sent!

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2014-06-19 11:53


Oppegård Vel v/styret, FNF-Oppegård
Forfatteren bak dette oppropet

#18 Re: Re:

2014-06-19 11:54

#16: - Re:

Ja, vi er helt enige. Se vår presentasjon fra vårt møte den 17/6 (se www.oppegardvel.no) . Der tar vi opp nettopp dette.


Gjest

#19 Avsporet godstog ved Oppegård

2015-05-20 17:43

I dag sporet et godstog av i Oppegård. Toget sporet av rett ved siden av Greverud skole og midt i et boligfelt. Tør ikke å tenke på hva konsekvensene hadde vært hvis toget hadde hatt farlig last.

Når skal politikerne våkne?

Enda flere godstog midt i ett så tettbebygget område med en jernbane som er utdatert og av dårlig kvalitet. Det kommer gå galt en dag.

Er det noe nytt om Bryndiagonalen eller Follotunnelen generelt?