Nei til Buchardts isfjellhotell i Tromsø

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til Buchardts isfjellhotell i Tromsø-oppropet.

sofie

#76 Re: Frekt

2013-08-13 14:08

#8.- Frekt

Tromsø trenger ikke noe landemerke. Tromsø er et landemerke i seg selv med sin flotte beliggenhet. Ingen grotesk bygning må ta blikket bort fra den flotte naturen som omkranser byen.


Gjest

#77 Re:

2013-08-13 23:07

#72: -

Veldig enig med det du skriver her.


Gjest

#78

2013-08-14 23:19

Nei til Isfjellet

Gjest

#79

2013-08-17 18:26

signert:-))

Gjest

#80

2013-08-18 08:42

Vi har nok av malplasserte "signalbygg" her i byen.

Gjest

#81

2013-08-18 09:07

Sånn som jeg ser det, er det her begått en alvorlig feil, i og med at den viktigste forutsetningen for plasseringen, badeland-biten, er fullstendig frafalt i de videre planene. Dette er jo i andre sammenhenger å regne som kontraktbrudd !


Gjest

#82

2013-08-18 14:35

Skriv under på at du ikkje vil ha ein stygg hotellkoloss i vakre Tromsø!

Gjest

#83

2013-08-20 19:34

Ødeleggende for området, så få det vekk!

Gjest

#84

2013-08-20 20:59

Plassering og størrelse er helt vilt. Nå må de som styrer Tromsø kjenne son besøkesestid, og ta kunnskapen de har, i bruk.

Gjest

#85

2013-08-21 10:26

Yo
T.B.P
Gjest

#86

2013-08-21 17:55

Det er spennende og viktig med byutvikling, men dette bygget trenger vi på ingen måte! Fordi:
1-harmonerer ikke i det nærliggende landskapet, eller miljøet. Argumentet om fjellene rund som sammenbindene ramme er for perifert.
1- formen virker direkte uharmonisk inn på menneskets psyke allerede på bilder, og vil neppe oppleves bedre dersom den realiseres og blir en del av byrommet. Vi er en polarby, og burde heller oppfordre til varm og innbydende arkitektur, inspirert av Tromsøs kultur, miljø og historie. Nordisk arkitektur med treverk og naturlige byggematerialer kan like godt være et spennende utgangspunkt i møtet med funksjon, design og ev modernistisk særpreg. Beundrer arkitekter som Frank L. Wright som så ellegant mestrer dette, med sine byggverk som nærmest smelter inn i sine omgivelser. Handler selvfølgelig om smak, men dette bygget ser ut som The Gherkin (London) som har fått seg en real omgang med en stor spade!
I denne omgang stemmer jeg for enten å flytte hotellet til en mer passende plass, hvor den får utløp som skulptur/hotell, eller legge ut et nytt arkitek forslag!
Takk for at du leste min kommentar!

Gjest

#87 Re:

2013-08-21 19:46

#9: SHJ -

Dubai er ikke så ueffent å sammenligne med her - og man kan jo lett lure på om det ligger noen heisaturer til Dubai i kjølvannet av den lemfeldige og skjulte befatning medlemmene i det skjulte byrådsrommet har hatt med saken (byrådet --> unndratt offentligheten)


Gjest

#88

2013-08-21 21:13

Nei til Isfjellhotell.

Gjest

#89

2013-08-22 10:28

Fint å få markert at dette prosjektet verken er "signalbygg" eller passer til omgivelsene rundt, samt at det i tillegg skyggelegger store deler av omgivelsene.

Gjest

#90 Re:

2013-08-22 11:53

#86: T.B.P -

BRA SKREVET ! Ljoyd Wright er mesterlig ...og det er jo Snøhætta også, som har tegnet dette, men denne gangen bommes det litt - men man vet jo ikke hvilke "rammer" de har fått ..


Gjest

#91

2013-08-23 09:59

Det jeg liker best med Tromsø by er de små hyggelige gatene, med gamle hus/bygninger.
Jo større hotellene blir er nå en ting, men designet passer ikke inn i resten av byen. Dette gjelder forsåvidt "gullhotellet" også. Styggere bygning har jeg ikke sett. Vær snill og ikke gjør byen så upersonlig som andre byer.
Gjest

#92

2013-08-23 21:24

Nei til høyhus i Tromsø.
T.B.P
Gjest

#93 Re: Re: #90

2013-10-03 19:44

Tusen takk! Du har et godt poeng. "Snøhetta" har sikkert løst oppgaven meget bra. Det er ikke som jeg vet, så sterke retningslinjer gjeldene for Tromsø by, med hensyn til bygningsmasse, arkitektonisk utforming etc. På sett og vis kan dette være veldig positivt, og det gir også grobunn for store variasjoner og kreativ utvikling. På den andre siden vil tilatelse til slike ambisiøse prosjekter alltid vekke sterke følelser og debatt. Det kan altså diskuteres hvorvidt det burde finnes noen fastere retningslinjer, men et det i enkelte "soner" av byen burde stilles helt spessielle krav til utbygging/renovering, er jeg en sterk tilhenger av. Det som gjør slike diskusjoner så vanskelig er mangelen på en kollektiv forståelse og bevisthet for hva som er "Tromsø" , og hvordan byen skal se ut og ivaretas. Jeg tror på å ruste opp byutviklingsavdelingen i Tromsø, mer kompetanse, og mer estetisk sans! ;) De kan også høre på hva innbyggerne har å si gjennom f.eks spørreundersøkeler. (La det bare ikke stoppe helt opp i kommunen slik det gjorde etter omdømme målingen for noen år tilbake..)
Hjælpes

#94 Re:

2016-01-27 07:52

#70: -  

 Synes det er helt greit at det bygges ned både utsikt og LNF. Om du vil ha utsikt til sjøen bør du flytte på landet. Der blir det stadig færre folk uansett, og det er mulig å skaffe seg bolig rimelig.

Om du trives best i byen er det neppe fordi det er utsikt til havet der, for det er ikke unikt ved en by.