Vi som vil ha Gunnar Nerdrum ut av sin stilling for å forbedre vårt rettssystem


Gjest

#1

2016-08-12 20:53

Fordi han ikke fortjener tittelen "rettens tjener", som ofte tilfaller advokater, når han offentlig forfekter slike synspunkter som dette.

Gjest

#2

2016-08-12 21:27

Dette er helt forkastelig! Sånne kan vi ikke ha i retten. De holdningene er avlegse. Skremmende!
Bård

#3

2016-08-12 21:43

Det er lett å være enig i at mannen har gått ut på dato, men vi kan likevel ikke ha det slik at gatas parlament skal bestemme hvilke advokater som kan benyttes som forsvarere. Da kan vi like godt avskaffe domstolene og ha avstemning på nettet om folk skal kastes i fengsel eller ikke. Jeg tror ikke folk egentlig ønsker et slik system! Sorry men dette oppropet er prinsipielt så dumt at man kunne tro det var Donald Trump som sto bak det!

Folkets

#4 Re:

2016-08-12 22:12

#3: Bård -  

Målet med denne underskriftskampanjen er at folk skal kunne vise protest mot mennesker i rettssystemet med uakseptable holdniger på en lovlig og ordentlig måte. At kampanjen får gjennomslag er kanskje tvilsomt, men hele poenget med dette er å få mennesker til stå opp mot holdninger som ikke hører hjemme i en rettssal. 

Vi må sørge for at voldtektsofre ikke vegrer seg for å anmelde i fare for å ikke bli trodd eller at gjerningsmannen/mennene får gå fri på grunn av slike holdninger. Vi må stå på slik at gjerningsmenn ikke slippe unna fordi offeret er redd for å anmelde hendelsen.


Gjest

#5

2016-08-12 22:28

Slike dommere i norsk rettsvesen vil gjøre mer skade enn nytte. Ut med dem!

Gjest

#6

2016-08-12 23:03

Totalt uakseptable uttalelser for ei sånn stilling.
Jusstudent

#7 Høyesterettsadvokat

2016-08-12 23:50

Altså... Han er ingen dommer i Høyesterett, men altså en advokat med møterett for HR (han kan prosedere på vegne av noen for Norges øverste instans. Hva menes med at han skal fjernes fra "sin stilling i HR"? Jeg er glad for at vi har mennesker med ulike holdninger som skal prosedere for retten; vi vil ikke få endringer som gagner menneskets rettssikkerhet med mindre noen velger å si noe oppsiktsvekkende. I dette tilfellet har dessuten Nerdrum trolig rett: ved at minimumsstraff senkes vil det være lettere å felle voldtekt av en lavere alvorlighetsgrad (og før folk roper høyt og stygt om at "all voldtekt er alvorlig", så vil jeg gjerne forsvare dette ved å si at voldtekt er alvorlig, men at det faktisk kan skilles mellom utførelsen av voldtekt i lik grad som et drap. Et drap er tross alt et drap, men gatas parlament ville samtidig kanskje sett på et drap - eksempelvis utført av en langtidsmisbrukt 16-åring - av sin misbrukende far som en mer formildende situasjon enn blind vold med døden til følge. Jeg ønsker med dette ikke at flere skal gå fri, som man kan skjønne, men at en lovendring kanskje ville snu statistikken i favør av offer.

Før et opprop blir offentlig til senere, så ville jeg kanskje lest meg noe opp på hvordan rettsstaten fungerer, kanskje især stillingstitler.


Gjest

#8

2016-08-13 01:13

Det er mange som denne Nerdrum i norske rettssaler. 13% av dommerene har de samme holdningene og mener at kvinner som «hisser opp en mann seksuelt, men som ikke egentlig ønsker sex, må ta konsekvensene». Dommere over 60 år har flere fordommer om voldtektsofre enn yngre, ifølge førstestatsadvokat Bjørn Kristian Soknes som har foretatt en undersøkelse i statlig regi. Kvinner/jenter/barn har fått nok nå.


Gjest

#9

2016-08-13 06:14

Holdninger som dette kan ikke en høyesteretts advokat inneha.

Gjest

#10

2016-08-13 06:19

Eg signerte fordi Advokaten er på kriminaliteten sin side.

Gjest

#11

2016-08-13 07:02

Fordi hans holdninger ikke reflekterer den verden og den rettsoppfatningen folket har. Hans holdninger er utgått for mange tiår siden.
Pedro

#12 Re: Høyesterettsadvokat

2016-08-13 07:07

#7: Jusstudent - Høyesterettsadvokat 

 Er det ikke bedre at høy straff opprettholdes som prevantiv virkning? Og få flere dømt slik at det ikke "blir tatt lett på"?  Ser du skriver at "drap er drap", er ikke "voldtekt voldtekt"??


Gjest

#13

2016-08-13 07:30

Hans private meninger og måte å ordlegge seg på er ikke verdig en så viktig stilling i samfunnet. Haner ikke på sengekanten og kan bekomme om en kvinne mener nei . Nei er nei. Og er det greit å ta seg til rette så lenge man er ruset. Trenger man ikke ta ansvar for dine handlinger bare man ruser seg. Dette er livsfarlige signaler å gi til samfunnet og kan ikke våre rettledende for domstolen noe sted i verden.
smarten

#14 Re:

2016-08-13 08:52

#5: -  

 Han er advokat, ikke dommer, smart-ass


Gjest

#15

2016-08-13 09:19

Personer med slike holdninger bør ikke få sitte i en norsk domstol og ha så mye makt over andres liv. De er med på å svekke tilliten til norsk domstol.

Gjest

#16

2016-08-13 09:24

Fordi det er skremmende og sjokkerende at en høyesterettsadvokat kan ha holdninger som dette. Det hjelper overhode ikke å si at det kan ha vært alkohol og klining inne i bildet tidligere!!

Gjest

#17

2016-08-13 11:04

Grunnleggende menneskefiendtlige holdninger der noen eies av andre har ingenting i en rettsal å gjøre.

Gjest

#18

2016-08-13 12:04

Jeg er i mot kvinnediskrimerende holdninger, særlig i rettsystemet.

Gjest

#19

2016-08-13 12:34

Voldtekt er voldtekt. Er vi fremdeles i dagene når (no means maybe and maybe means yes). Nei er nei, så enkelt. Og om man er neddopet da er det enda verre!

Gjest

#20

2016-08-13 13:02

Fordi denne mannen er til fare for jenters rettssikkerhet, og har gått ut på dato. Vi må ha noen som følger dagens lover og regler som stortinget har bestemt. Ikke noen som gjør som han synes, dersom han er uenig i lovteksten og dens forarbeider!
Kjell Morten Marcussen

#21 Re: Høyesterettsadvokat

2016-08-13 13:33

#7: Jusstudent - Høyesterettsadvokat 

 Må bare få si at jeg er fullstendig enig med deg


Gjest

#22

2016-08-13 17:55

Jeg er kvinne - kan ikke akseptere slike holdninger hos en som kan sitte til doms i voldtektssaker. Det er en skam..
lillevanilje

#23 Re: Re: Høyesterettsadvokat

2016-08-13 18:37

#12: Pedro - Re: Høyesterettsadvokat 

Straffens allmennpreventive virkning er den viktigste grunnen for bruk av straff, hevdes det.

Ja, det er hva man tror at desto strengere straffer desto mindre voldtekt. -Men tro er ikke det samme som å vite. Det er lite som tilsier kjerningspersonene setter seg ned og grunner over straffenivået før de eventuelt begår den kriminelle handlingen. Politikere og folk flest liker å tro at det er slik det virker. Men saken er at straff og straffenivå har liten betydning som allmennprevansjon. Derimot, oppdagelselsrisikoen har en betydning i et allmennpreventivt perspektiv. Spørsmålet en likevel bør stille er om fornuften evner å vinne over lysten?  

Når det gjelder voldtekt, så spenner det over et så vidt spekter av handlinger og situasjoner at i enkelte saker har den som blir utpekt som gjerningsmann neppe  tenkt tanken at han  kan bli beskyldt for voldtekt. Da har det ingen hensikt å true med strengere straffer - og som sagt, straffens lengde har liten eller ingen allmennpreventiv virkning.

 


Gjest

#24

2016-08-13 20:14

Vi kan ikke ha personer i slike stillinger med slike holdninger mot kvinner

Gjest

#25

2016-08-13 21:42

En med slike holdninger kan ikke inneha en slik stilling. Han gir unge gutter et signal om at ei jentes nei ikke er noe verdt. Han har et nedrig kvinnesyn.