Nei til bom i Solveien

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til bom i Solveien-oppropet.

Bjarne Sanness

#26 Grundig telling NÅ

2014-11-09 17:58

I 2010 ble det av SVV gjort en telling av trafikk ved Solveien 52, dvs. trolig en telling som fikk med seg trafikken som kommer opp Furubråtveien.  Tellingen viste blant annet store variasjoner mellom ukedager.  Tellingen identifiserte ikke omfanget av gjennomkjøring. 

I 2012 ble det gjort en begrenset telling som del av en utredning.  Utredningen valgte imidlertid for en stor del å benytte tall fra tellinger i 1998.  Det fremgår ikke hvilken ukedag den nye tellingen ble gjort. Tellingen inkluderte ikke identifikasjon av omfanget av gjennomkjøringstrafikk. Verd å merke seg er at utredningen ikke diskuterte hvilken effekt en bom i Solveien ved Nordstrandsveien kan forventes å ha på trafikksikkerheten utenfor Boligsonen.

I 2014, onsdag 7. mai, ble det gjort en begrenset telling.  For første gang med nummerskiltgjenkjenning slik at volumet av gjennomkjøringstrafikk fra Solveien v/ Ljabruveien til utgangen av Solveien v/ Kongsveien bleidentifisert.  Drøyt 50% av bilene som kjørte inn fra Ljabruveien 07:00-09:00 fortsatte tvers gjennom til Kongsveien.

Tall innhentet fra Fjellinjen for bommen i Kongsveien i september 2014 viste at det var 46% høyere trafikk på tirsdag verus fredag når snittet for uke 36 og 37 benyttes. (Dette harmonerer med tallene fra telling i 2010 som forøvrig viser at det for ettermiddagstrafikken er samme effekt men da er trafikken suverent høyest på fredag.)

På eksplisitt spørsmål til Bymiljøetaten (BYM) i møte 17. oktober 2014 om det finnes andre tellinger ble det ikke gitt svar. De har heller ikke svart på samme spørsmål som er sendt BYM per ePost i ettertid.

Dersom den anonyme 'Sæter' eller andre har tilgang på andre trafikktelling tall som er gjennomført, på Nordstrandsplatået så kom med det. (Men vær anstendig og presenter deg selv ved navn). 

 

Jeg har lenger opp skrevet om veier som kan forvente økt trafikk.

Innenfor Boligsonen som ønskes beskyttet er det sannsynlig at følgende veier vil oppleve økt trafikk; Furubråtveien, Seterliveien (fra Ekebergveien ved Bråten), Cappelens vei og Midttunvei (fra Ekebergveien ved Kastellet).

 

Det må kreves gjennomført en grundig telling NÅ, og definitivt før et Bom eksperiment. Tellingen må inkludere nummerskilgjennkjenning for å identifisere omfanget av gjennomkjøring. Tilsvarende telling må gjøres 2 mnd etter BOM.  Utført på samme måte og samme ukedag(er). Da vil tallene være sammenlignbare og evalueringen av effekt kan skje basert på fakta i stedet for å bli en evig prosess med synsing.

Dersom fakta viser at min, selvpåstått kvalifiserte, gjetting er skivebom og tallene viser at det hele er et fantastisk, velfungerende tiltak så skal jeg ydmykt innrømme at jeg tok feil og applaudere!

 

Men mitt syn er at tiltaket vil ramme trafikksikkerhet for barn utenfor boligsonen på utilbørlig måte. Jeg er spesielt bekymret over at tiltaket ønskes gjennomført mens det skal skje omfattende anleggsaktivitet i Sæterkrysset.  Derfor kjemper jeg for en utsettelse, og vil oppfordre politikerne til å bruke tiden til å utrede langt bedre alternativer. (Autopass basert løsning med betydelg rushtidsavgift for biler som kjører rett gjennom platået. En slik løsning vil ikke ramme de som bor på platået, og den vil ikke hindre innkjøring til platået for de som har noe her å gjøre - som f.eks. jobb). 

 

Sæter

#27 Re: Grundig telling NÅ

2014-11-09 23:04

#26: Bjarne Sanness - Grundig telling NÅ 

Enda en som klager på mine anonyme kommentarer -  til et anonymt opprop.... Det til tross for at jeg har signert mitt siste svar til Finn Ø Bergh med mitt fulle navn og adresse.

Ja,ja - sånn går no dagan :-)

Trafikktellingen i mai konsentrerte seg om det aktuelle området ved nevnte boligsone. 70 og 80% var gjennomfart henholdsvis morgen/e.middag i krysset Nordstrandveien. Om vi får både før- og etter tall for Nordstrandveien, Ekebergveien, Kongsveien - så betyr det i denne sammenheng ikke stort. Ja, trafikken der kommer sikkert til å øke. Det er jo hele vitsen !  Dette er faktisk bydelens samleveier. Det er kun de som i dag har fortau på begge sider, trafikklys, fotgjengerfelt og sykkelstier. Ingen andre boligveier har dette. Det er meningen at trafikk fra andre boligveier forsøkes flyttet dit. F.eks fra Solveien. Det er fakta, lik det eller ei.

Foreldre burde konsentrere seg om langt større sikkerhet for barna på  samleveiene, og ved selve skolene, da hadde de kanskje lykkes med noe nyttig. Start nå, om 3 år øker trafikken rundt Sæter voldsomt, og det kan ingen av oss stoppe.

Cappelens vei og Seterliveien kommer sikkert til å få en sterk økning i begynnelsen. Jeg kan også være spåmann. Spørsmålet er for hvor lenge? Overgangene ved Kastellet og Bråten har sine egne hindringer som gjennomfartstrafikkanten ikke kommer til å gidde lenge. Trikkebommer som går ned minst hvert 5 min i rusjen, og vikeplikt for Ekebergveien. Ikke mye flyt der. Dette med flere hindringer har dere overhodet ikke forstått felles-nytten av.

Jeg mener det ikke vil oppnås noe ved å stoppe boligsonen v/Solveien. Ingen bedring, ingen utvikling, ingen forsøk - absolutt ingen ting. Men, lykke til !

Det bryr meg faktisk ikke stort om bommen kommer i Solveien eller ei. Jeg forsvarer ikke meg og mine på bekostning av andre. Jeg angriper "tilbake til start" mentaliteten og den åpenbart feilaktige påstand om grunnlaget for plassering av denne bommen.

Det kunne imidlertid vært artig å se at trafikken på Ekebergveien stoppet fullstendig opp. Biler som står stille er jo ikke så farlige. Her viser gjennomførte aksjoner i praksis ved området Solveien, at dette vitterlig blir resultatet. Men forsøk er jo dere i mot. Nye tiår med tallmagi og diskusjoner er så mye bedre...

Mvh Finn Stenberg, Solveien 107

 

 

Finn Øystein Bergh

#28 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem tjener dette best ?

2014-11-10 07:39

#24: Sæter - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem tjener dette best ? 

 Jeg undervurderte nok de didaktiske utfordringene her. Altså: Hvis A mener noe annet enn B, mener A pr. definisjon at A vet bedre enn B. Ellers hadde jo A sagt seg enig med B.

Nok om det.

Du skal ha takk for at du signerer med fullt navn (og for den saks skyld adresse). :-) Det synes jeg er både redelig og gavnlig for debatten. Tenk om alle hadde gjort det på nettet!

Takk også for at du legger ut info om den politiske saksgangen og relevante dokumenter. Alle er tjent med mer informasjon - og jeg tror som sagt at (altfor) mange har hatt dette under radaren frem til nå. Er det du som også har laget den ene Facebook-siden der slike dokumenter fremlegges? Jeg har i alle fall hatt glede av å bla meg gjennom disse og se hvordan synspunktene og forslagene har bølget frem og tilbake.

Hørte forøvrig på radioen i dag morges at det var 11 minutters forsinkelse på Mosseveien fra Tusenfryd til Bjørvika. Da jeg kom ned på Mosseveien rundt kl. syv, sammen med mange andre biler som alle svingte samme vei ned fra Solveien, gikk trafikken så raskt at jeg ikke holdt følge (greit å holde fartsgrensen). Køen må altså ha vært lenger syd. Det forklarer hvorfor så mange bruker søndre del av Solveien som omkjøringsfelt.

Men slikt kan man jo telle grundigere.

Nils Petter Lundberg

#29 Enkle, raske løsninger

2014-11-11 14:21

Solveien benyttes som pendlervei og gjennomfartsvei. Slik trafikk har ingenting i en boligvei som Solveien å gjøre og må stoppes før Solveien i begge retninger, og ikke i krysset Nordstrandsveien/Solveien. En bom der vil kanalisere trafikk til andre boligveier og forbi både Steiner-skolen og Nordstrand Skole. Derfor er jeg i mot forslaget til bom slik det foreligger.

Ytterligere utredninger for vurdering av teknologisk krevende investeringer frykter jeg bare vil utsette tiltak i årevis.

Forslag til tiltak som raskt kan iverksettes. Sperr Herregårdsveien fra 0600 til 0900 om morgenen, og fra 1500 til 1800 om ettermiddagen. I tillegg kan man sette opp skilt om "Gjennomkjøring forbudt" "Kun kjøring til eiendommene" i hver ende av Solveien. Dette er enkle og tiltak som raskt kan iverksettes.

Sæter

#30 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem tjener dette best ?

2014-11-12 09:03

#28: Finn Øystein Bergh - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvem tjener dette best ? 

Nei, siden "NordstrandGjennomgangstrafikk" har ikke jeg noe med. Bra side !

Ps: en faglig korrekt definesjon og hvordan folk flest oppfatter ord/setning, kan være ganske forskjellig. Det mener jeg :-)

Finn Stenberg

 

 

Sæter

#31 Re: Enkle, raske løsninger

2014-11-12 09:14

#29: Nils Petter Lundberg - Enkle, raske løsninger 

 Helt enig i at nevnte tiltak kunne gitt gode resultater.

Dessverre har vi ikke engang klart å få opp noe så enkelt som et skilt på 40 år. Tvert i mot har vi mistet skilt med enveiskjøring for Solveien fra Ljabruveien (vinter) og i Breiens vei. Merkelig nok uten synlige protester.

En grunn til manglende resultat er vel at vi ikke akkurat er verdensmestere i å aktivt gå sammen for å få gjort noe her på Nordstrand.  Denne aksjonen støttes eks av FAU ved Munkerud Skole. Hvor er Nordstrand Skole og Steinerskolen i dette bildet, er de ikke enige ?  En over her har forlatt FAU ved Nordstrand i protest på denne saken ... derav tanken.

En annen grunn kan være at alle foreslåtte tiltak som inneholder ordene "stoppe gjennomfartstrafikk" automatisk får rødt lys sentralt. Boligsoner og bomiljø er bedre ord, og gode alternativ - som steg for steg kan gi oss effekten vi ønsker. Uansett resultat av dette forsøket, kan neste aktuelle da være tilsvarende boligsone syd for Nordstrandsveien, til Ljabruveien. Da nærmer vi oss noe.

Steinerskolen har forøvrig noe eget å ta tak i når det gjelder parkering tett opp til skoleporter, og den håpløse parkeringen i Nordstrandveien. Lovlig nok, men spesielt vinterstid skaper dette en rekke farlige situasjoner. Det sperres for fritt syn til port og overganger.

Mvh Finn Stenberg

 

Inger Johanne Heggdal

#32 Re:

2014-11-12 11:01

#14: Sæter -  

Det er i aller høyeste grad aktive aksjoner fra beboere i Solveien, for det første.

For det andre er det relativt ufint å avvise andres argumenter som sludder. Finn fra Solveien 107 som skriver som "Sæter" kan med fordel forsøke å være litt mindre nedlatende i argumentasjonen, så blir den ikke fullt så provoserende. 

Vi er mange som har bodd lenge i Solveien og fulgt både debatter og løsninger tilsvarende lenge, og det er ingen som bør påberope seg de høye hestene som ser ut til å ris av enkelte her. 

For det tredje; den diskusjonen som pågår nå handler om et større perspektiv enn Solveien alene - det smale, egosentriske perspektivet er det kun noen få som er for denne bommen som har. Jeg skjønner også at de som bor i Solveien 106-112 synes bom er en genial løsning, de får en gate fri for biler og parkering. For alle oss andre derimot - ikke så heldig. Det virker også mot sin hensikt når de samme beboerne parkerer bilene sine oppover Solveien, på begge sider av veien, med få meters mellomrom - slik som i går. Det eneste det gjør er å skape trafikkfarlige situasjoner for alle. 

For det fjerde; Det er veldig bra at Sæter ble til Finn, men generelt så bør man unngå den type kallenavn som blir brukt her. NIF er en etablert organisasjon, og er nok ikke de som uttaler seg her. Jeg velger å skrive under fullt navn fordi jeg bor i den delen av Solveien som er mest belastet, til alle døgnets tider - og har gjort det i omtrentlig 35 år. Før det bodde foreldrene mine der, og før det besteforeldrene. Vi har vært med på både stenginger, enveiskjøringer, forslag om tunneler og annet. Vi har til og med tilbudt finansiering for å få det til. 

Et år rappet vi et innkjøring-forbudt-skilt og satt det opp i slutten av Solveien, det fikk stå i veldig mange uker før noen tok det bort og det hjalp betraktelig på trafikken. Selvtekt, men likevel. 

Som innflytter-Finn (med bonusbarnet) sier; det er nok svært mange som ikke har engasjert seg fordi man ikke har trodd at dette skulle bli en realitet, fordi man ikke har visst om, og fordi de som engasjerer seg mest FOR bom har vært veldig bevisste på å ikke inkludere de som er mot - og på den måten unngå den åpenbare motstanden. 

 

 

Sæter

#33 Re: Re:

2014-11-12 20:55

#32: Inger Johanne Heggdal - Re:  

 Å være nedlatende overfor andre i ord eller handling er fra naturens side en umulighet for undertegnede. Jeg ber så meget om unnskyldning til de som evtl har oppfattet min noe bråsinte "sludder-kommentar" på denne måten.

En rettelse: Aktivitet i andre deler av Solveien kan jeg ikke uttale meg om. En evtl aktiv aksjon i sonen fra Nordstrandveien til Kastellet må være usedvanlig dårlig organisert. Den er helt ukjent i mitt nabolag.

Ut i fra den vedtatte boligsone, er det vel noe ulogisk at det er aktive aksjoner her.

Skulle ønske man leste hva jeg faktisk argumenterer mot, og ikke tilegge meg en egoisme og meninger jeg vitterlig ikke har gitt uttrykk for. Den form for diskusjonsteknikk synes jeg lite om. 

Uansett hvor denne boligsonen lå på Nordstrand og bommen ble plassert, ville jeg engasjert meg mot denne aksjonen. Å ville stoppe det eneste trafikktiltak vedtatt på 40 år og på helt feil grunnlag, det engasjerte meg. Kun det !

 

Med vennlig hilsen

Finn Stenberg

 

 

Inger Johanne Heggdal

#34 Re: Re: Re:

2014-11-13 10:29

#33: Sæter - Re: Re:  

 Problemet her er at _du_ mener årsaken til at vi vil stoppe den er "helt feil grunnlag". Det er din subjektive mening, det er ingen vedtatt sannhet eller fasit. 

Årsaken til at vi ønsker å stoppe bommen, er fordi vi tror den vil forverre situasjonen i andre gater i området. Og det fremstår som (relativt sett) ulogisk å gjøre noe bedre for noen få, ved å gjøre noe verre for mange andre - selv om det er det eneste tiltaket som har gått gjennom. 

For meg, som faktisk bor i den delen av Solveien som er absolutt mest belastet (siste del, nr 141) - så er det ikke antall passerende biler som er problemet i det hele tatt. Det er farten de holder, de farlige parkeringene i gaten (hvilket er helt unødig ettersom alle eiendommene har plass til biler inne på egen tomt), og menneskene som ikke bruker refleks. Det er en kombinasjon av ting.

Det er uansett ikke relevant, det viktigste må være å se på det totale bildet - hele situasjonen under ett. Og det gjør man ikke når man ikke engang er åpen for å vurdere konsekvenser, før man setter i gang et tiltak. Og når man heller ikke ser på at situasjonen akkurat nå er ganske ekstrem med all byggingen rundt Sæter - så er det ganske ignorant. Potensielt gambler man med liv.

Aksjoner mot bommen begrenser seg ikke til et geografisk område, og du kan anse både Bjarne, Finn og meg som en del av den pågående aksjonen. Den er også relativt godt organisert iom at jeg har engasjert samtlige barnehager i området (jeg eier en av dem), Hilde Sanness jobber med politikerne, alle foreldrekontakter ved skolen er informert - og samtlige foreldre ved alle barnehagene er informert. Bjarne var frem til litt siden i FAU ved Nordstrand skole, og Steinerskolen er informert. 

At du ikke har hørt om noe er ikke ensbetydende med at det ikke skjer. 

Sæter

#35 Re: Re: Re: Re:

2014-11-13 17:22

#34: Inger Johanne Heggdal - Re: Re: Re:  

Jeg støtter Bydel Nordstrands Trafikkplan, og vedtak av samme administrasjon og Bystyret.

Bom for spesifiserte boligsoner og bom til fordel for hele bydelen, er separate tiltak blandt mange i denne planen. Ikke enten eller som fremstilt, men både og. Jeg forholder meg til hva som er beskrevet i nevnte dokument.

Jeg foretrekker tiltak/forsøk som KAN tjene oss alle, fremfor en fortsatt ørkenvandring i en 40årig drøm uten et eneste resultat.

Men, jeg kan ikke fortsette å gjenta meg selv, så det er vel bare å konkludere med at vi er uenige om det meste.

Mvh Finn Stenberg

 


Gjest

#36

2014-11-14 08:43

Gjennom å gjøre dette så flytter man bare på problemet. Eksempelvis blir det garantert mer trøkk på Ekebergveien, Seterliveien, Nordstrandveien etc. Blir jo eksempelvis ikke akkurat en mer sikker sone utafor Nordstrandskole, Kastellet skole, Bråthen barnehage etc.

Gjest

#37 Re:

2014-11-27 15:53

#1: -  

I SOLVEIEN ER DET IKKE FORTAU, FARLIG FOR BARN


Gjest

#38

2014-12-03 11:05

Hva med å bedre trafikksikkerheten i Solveien med å innføre parkering forbudt i de aller smaleste partiene? Da blir det bedre oversikt for alle. Fotgjengere og biler.