Nei til bom i Solveien

Bjarne Sanness

/ #26 Grundig telling NÅ

2014-11-09 17:58

I 2010 ble det av SVV gjort en telling av trafikk ved Solveien 52, dvs. trolig en telling som fikk med seg trafikken som kommer opp Furubråtveien.  Tellingen viste blant annet store variasjoner mellom ukedager.  Tellingen identifiserte ikke omfanget av gjennomkjøring. 

I 2012 ble det gjort en begrenset telling som del av en utredning.  Utredningen valgte imidlertid for en stor del å benytte tall fra tellinger i 1998.  Det fremgår ikke hvilken ukedag den nye tellingen ble gjort. Tellingen inkluderte ikke identifikasjon av omfanget av gjennomkjøringstrafikk. Verd å merke seg er at utredningen ikke diskuterte hvilken effekt en bom i Solveien ved Nordstrandsveien kan forventes å ha på trafikksikkerheten utenfor Boligsonen.

I 2014, onsdag 7. mai, ble det gjort en begrenset telling.  For første gang med nummerskiltgjenkjenning slik at volumet av gjennomkjøringstrafikk fra Solveien v/ Ljabruveien til utgangen av Solveien v/ Kongsveien bleidentifisert.  Drøyt 50% av bilene som kjørte inn fra Ljabruveien 07:00-09:00 fortsatte tvers gjennom til Kongsveien.

Tall innhentet fra Fjellinjen for bommen i Kongsveien i september 2014 viste at det var 46% høyere trafikk på tirsdag verus fredag når snittet for uke 36 og 37 benyttes. (Dette harmonerer med tallene fra telling i 2010 som forøvrig viser at det for ettermiddagstrafikken er samme effekt men da er trafikken suverent høyest på fredag.)

På eksplisitt spørsmål til Bymiljøetaten (BYM) i møte 17. oktober 2014 om det finnes andre tellinger ble det ikke gitt svar. De har heller ikke svart på samme spørsmål som er sendt BYM per ePost i ettertid.

Dersom den anonyme 'Sæter' eller andre har tilgang på andre trafikktelling tall som er gjennomført, på Nordstrandsplatået så kom med det. (Men vær anstendig og presenter deg selv ved navn). 

 

Jeg har lenger opp skrevet om veier som kan forvente økt trafikk.

Innenfor Boligsonen som ønskes beskyttet er det sannsynlig at følgende veier vil oppleve økt trafikk; Furubråtveien, Seterliveien (fra Ekebergveien ved Bråten), Cappelens vei og Midttunvei (fra Ekebergveien ved Kastellet).

 

Det må kreves gjennomført en grundig telling NÅ, og definitivt før et Bom eksperiment. Tellingen må inkludere nummerskilgjennkjenning for å identifisere omfanget av gjennomkjøring. Tilsvarende telling må gjøres 2 mnd etter BOM.  Utført på samme måte og samme ukedag(er). Da vil tallene være sammenlignbare og evalueringen av effekt kan skje basert på fakta i stedet for å bli en evig prosess med synsing.

Dersom fakta viser at min, selvpåstått kvalifiserte, gjetting er skivebom og tallene viser at det hele er et fantastisk, velfungerende tiltak så skal jeg ydmykt innrømme at jeg tok feil og applaudere!

 

Men mitt syn er at tiltaket vil ramme trafikksikkerhet for barn utenfor boligsonen på utilbørlig måte. Jeg er spesielt bekymret over at tiltaket ønskes gjennomført mens det skal skje omfattende anleggsaktivitet i Sæterkrysset.  Derfor kjemper jeg for en utsettelse, og vil oppfordre politikerne til å bruke tiden til å utrede langt bedre alternativer. (Autopass basert løsning med betydelg rushtidsavgift for biler som kjører rett gjennom platået. En slik løsning vil ikke ramme de som bor på platået, og den vil ikke hindre innkjøring til platået for de som har noe her å gjøre - som f.eks. jobb).