Sett opp samiskspråklig informasjonsskilt merket "Nuortabealvuon'javri" ved Østensjøvannet i Oslo.

Det bør settes opp et samiskspråklig informasjonsskilt merket "Nuortabealvuon'javri" ved Østensjøvannet i Oslo. På samisk betyr navnet "Østensjøvannet".

Oslo sies å være den kommunen som har flest samer i Norge. Det er derfor naturlig for kommunen å markere dette ved å sette opp et informativt navneskilt på samisk språk. I dette tilfellet på et populært fritidsområde i Oslo.

Det eksisteter ingen offentlige skilt på samisk språk i Oslo i dag. Kommunen har nå anledning å markere seg som en foregangskommune ved å sette opp et slikt skilt.

Støtt dette oppropet hvis du bor i Oslo kommune, med et JA, navn og adresse. Saksbehandlere trenger å vite at underskrift kommer fra en lokal innbygger for at den skal være beslutningsgyldig.

Det er rett og riktig at samiske navn kan markeres i et område der samiske beboere finnes, og er like rett som når offentlige myndigheter i tidligere tider har navngitt vann, som f.eks. i Finnmark, der et vann er offentlig navngitt som "Trangdalsvatn" hos Kartverket, når alle de lokale innbyggerne der har i alle tider kalt, og i dag kaller vannet for "Avzzi" (Autsivannet).

Ved å signere gir jeg Anders Somby fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.