NEI TIL BRU ! Over Leirfjorden(Sørfold)

Quoted post

brubyggeren

#5 Ja til bru

2015-05-10 08:23

 Synes folk I Sørfjorden nå må forstå at en ny E6 ikke skal bygges for å tilfredsstille en bygd med all hovedsak feriehus og hytter. Vertshuset har alle muligheter for å fortsette driften etter at veien er lagt om. Tror ærlig talt ikke at det er kjøttkaker på søndager som skal drifte ett vertshus uansett. Jeg personlig når jeg velger meg ut et overnattingssted I forkant av en tur så foretrekker jeg ikke de hotellene som ligger klistret I en så trafikkert vei.  Tror ikke dere I Sørfjorden forstår alt det positive som kommer med en bru over leirfjorden. Kortere vei igjennom sørfold. Kortere vei fra Mørsvik og Strøksnes til kommunesenteret og Fauske/Bodø. Ca samme kjøretid fra Sørfjorden til Sommersett  som dere har nå. Bedre muligheter for at fjellvandrere velger vertshuset som destinasjon. og sist men ikke minst det som burde veie høyest for dere som har så stor tro på fremtiden I Sørfjorden: EN BEDRE OG SIKRERE VEI FOR DERES BARN TIL OG FRA SKOLEN med ny vei under hestmyra! Eller er det flere skolebarn å ta hensyn til når veien står ferdig, eller bare feriefolk og en arbeidsstokk fra øst Europa. Mitt inntrykk er er uansett at de av dere som roper høyest bor ikke der engang! Dere har faktisk valg å flytte fra bygda deres og sitter å forlanger at dere skal komme dere lettest mulig til og fra I helgene!

Replies

Tanja Sørfjord

#6 Re: Ja til bru

2015-05-10 13:01:18

#5: brubyggeren - Ja til bru 

Du har misforstått dersom du tror dette opptar bare folk i Sørfjorden. Jeg vil gjerne høre om din oversikt over hyttefolk vs. fastboende i Sørfjorden. Det du presenterer stemmer ikke overens med mitt inntrykk.

Dersom du hadde satt deg inn i driften til vertshuset ville du raskt sett hvor mye drop-in fra E6 har å si, og at vertshuset ligger greit til for folk som skal holde ulike arrangement. Med brualternativet stenges tunnelen mellom Mørsvik og Kobbvatn, noe som vil være veldig negativt, særlig for folk mellom Sørfjorden og Kobbvatn, men ikke kun. Per i dag er den nærmeste butikken og tilbyder av drivstoff i Mørsvik. En person som bor i Kobbvatn vil måtte kjøre om Bonådalen for å komme seg på butikk. Det vil også være tungvindt med tanke på bruk av kirka, bassenget ++ og øvrig samarbeid mellom disse bygdene og Mørsvik.

Når det gjelder å velge hotell, så er det ikke så mange valgmuligheter i Sørfold. Vertshuset er det eneste overnattingsstedet  i kommunen, utenom campinger. Det er usikkert hvem du tenker på når du snakker om at de som engasjerer seg mest er fraflyttede og vil ha kortere vei hjem. For min del skal jeg hverken kjøre over ei eventuell ny bru eller gjennom nye tunneller fra Sommerset for å komme meg hjem. Jeg går ut fra at du også er klar over at dagens tunneller mellom Sørfjorden og Sommerset blir steng. For andre som per i dag ikke bor i Sørfold er store deler av engasjementet knyttet opp mot et ønske om å flytte dit og å bevare/styrke næringslivet i området. Forresten får ikke folk i Sørfjorden ca samme lengde til Sommerset som i dag, for det første må vi gjennom Engan (som forøvrig vil bli sterkt skadelidene dersom det brualternativet blir valgt) og så må man komme seg på E6 oppe i Bonådalen. Ellers er det jo verdt å nevne at på strekningen Mørsvik-Sommerset er det bare 2:40min i forskjell på de to ulike alternativene. Så de fleste vil uansett spare betydelig med kjøretid. 

Alle ønsker sikrere skolevei, men det går an å arbeide for uansett. Vi håper virkelig det skal komme flere skolebarn. Det kommer stamfiskanlegg i Sørfjorden og det planlegges også betydelige antall arbeidsplasser i Elvkroken, hvor nærhet til E6 selvsagt vil være en fordel. Blant annet fordi de da slipper å kjøre tungtransport gjennom Engan. Synd at du ikke setter pris på de tilflyttede fra Øst-Europa. Her er det snakk om flere familier som har satset og etablert seg i området. Flere av dem har kjøpt hus og har barn. 

 

Skeptisk

#7 Re: Ja til bru

2015-05-10 19:42:16

#5: brubyggeren - Ja til bru 

Ser ingen steder at dette med bru har bare med Sørfjorden å gjøre. Det kommer til å berøre hele nordsida på sikt. Om halve nordsida blir liggende utenfor E6, hva vil skje med nåværende bosetning? Enda mer fraflytning? Hvilke konsekvenser vil det igjen ha på den framtidige felles skolen det er lagt opp til? Er neste punkt på lista at denne skolen også skal legges ned???

Og hvorfor er det et poeng i seg selv å kjøre fort gjennom Sørfold? Ønsker vi ikke å ha turister her? Kobbelv, Kobbvatn og Gjerdalen er meget spesielle områder og det er her turister stopper i dag. Er det ikke bedre å bygge videre på dette?

Hva skjer med eldre folk i området, om tunellene stenges? Skal de sykle til f.eks Mørsvikbotn for å handle?

 


Gjest

#17 Re: Ja til bru

2015-09-30 22:48:22

#5: brubyggeren - Ja til bru 

 Når jeg skal kjøre nordover til f.eks.harstad,så kjører jeg jo ikke inn en omvei fra ulsvåg til oppeide for å kjøpe meg middag.....så den som sier at det ikke har betydning for kroa i Sørfjorden. ......