NEI TIL BRU ! Over Leirfjorden(Sørfold)

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra NEI TIL BRU ! Over Leirfjorden(Sørfold)-oppropet.


Gjest

#1

2015-04-30 11:53

Pleide å være der på sommeren, da min farmor enda var i live. Å fisket mye på fjorden med min farfar og far. Syns ikke at en bru tar seg ut på et så vakkert sted heller.

Gjest

#2

2015-04-30 12:39

Helt klart den beste løsningen

Gjest

#3

2015-04-30 21:07

Fordi alternativet med lang tunnel er det beste, både for langtransporten og for lokalsamfunnet.

Gjest

#4 Re:

2015-04-30 21:55

#3: -  

fikk ikke til å gå inn å redigere nå, men oppropet skulle egentlig stått langs nåværende trasé , langtunellen er ute av bildet for lengst- dette alternativet er eneste som ikke stenger av hele nordsida , med bru vil rauhammaren og kobbskartunellene stenges, å alle fra sørfjorden og kobbvatnet må ned til elvkroken og ut gjennom engan og kanskje langt opp i bonodalen for å komme oss ut og inn herfra. Dette alternativet vil ikke frata noen av bygdene noe, inkludert strøksnes og mørsvika. 

brubyggeren

#5 Ja til bru

2015-05-10 08:23

 Synes folk I Sørfjorden nå må forstå at en ny E6 ikke skal bygges for å tilfredsstille en bygd med all hovedsak feriehus og hytter. Vertshuset har alle muligheter for å fortsette driften etter at veien er lagt om. Tror ærlig talt ikke at det er kjøttkaker på søndager som skal drifte ett vertshus uansett. Jeg personlig når jeg velger meg ut et overnattingssted I forkant av en tur så foretrekker jeg ikke de hotellene som ligger klistret I en så trafikkert vei.  Tror ikke dere I Sørfjorden forstår alt det positive som kommer med en bru over leirfjorden. Kortere vei igjennom sørfold. Kortere vei fra Mørsvik og Strøksnes til kommunesenteret og Fauske/Bodø. Ca samme kjøretid fra Sørfjorden til Sommersett  som dere har nå. Bedre muligheter for at fjellvandrere velger vertshuset som destinasjon. og sist men ikke minst det som burde veie høyest for dere som har så stor tro på fremtiden I Sørfjorden: EN BEDRE OG SIKRERE VEI FOR DERES BARN TIL OG FRA SKOLEN med ny vei under hestmyra! Eller er det flere skolebarn å ta hensyn til når veien står ferdig, eller bare feriefolk og en arbeidsstokk fra øst Europa. Mitt inntrykk er er uansett at de av dere som roper høyest bor ikke der engang! Dere har faktisk valg å flytte fra bygda deres og sitter å forlanger at dere skal komme dere lettest mulig til og fra I helgene!

Tanja Sørfjord

#6 Re: Ja til bru

2015-05-10 13:01

#5: brubyggeren - Ja til bru 

Du har misforstått dersom du tror dette opptar bare folk i Sørfjorden. Jeg vil gjerne høre om din oversikt over hyttefolk vs. fastboende i Sørfjorden. Det du presenterer stemmer ikke overens med mitt inntrykk.

Dersom du hadde satt deg inn i driften til vertshuset ville du raskt sett hvor mye drop-in fra E6 har å si, og at vertshuset ligger greit til for folk som skal holde ulike arrangement. Med brualternativet stenges tunnelen mellom Mørsvik og Kobbvatn, noe som vil være veldig negativt, særlig for folk mellom Sørfjorden og Kobbvatn, men ikke kun. Per i dag er den nærmeste butikken og tilbyder av drivstoff i Mørsvik. En person som bor i Kobbvatn vil måtte kjøre om Bonådalen for å komme seg på butikk. Det vil også være tungvindt med tanke på bruk av kirka, bassenget ++ og øvrig samarbeid mellom disse bygdene og Mørsvik.

Når det gjelder å velge hotell, så er det ikke så mange valgmuligheter i Sørfold. Vertshuset er det eneste overnattingsstedet  i kommunen, utenom campinger. Det er usikkert hvem du tenker på når du snakker om at de som engasjerer seg mest er fraflyttede og vil ha kortere vei hjem. For min del skal jeg hverken kjøre over ei eventuell ny bru eller gjennom nye tunneller fra Sommerset for å komme meg hjem. Jeg går ut fra at du også er klar over at dagens tunneller mellom Sørfjorden og Sommerset blir steng. For andre som per i dag ikke bor i Sørfold er store deler av engasjementet knyttet opp mot et ønske om å flytte dit og å bevare/styrke næringslivet i området. Forresten får ikke folk i Sørfjorden ca samme lengde til Sommerset som i dag, for det første må vi gjennom Engan (som forøvrig vil bli sterkt skadelidene dersom det brualternativet blir valgt) og så må man komme seg på E6 oppe i Bonådalen. Ellers er det jo verdt å nevne at på strekningen Mørsvik-Sommerset er det bare 2:40min i forskjell på de to ulike alternativene. Så de fleste vil uansett spare betydelig med kjøretid. 

Alle ønsker sikrere skolevei, men det går an å arbeide for uansett. Vi håper virkelig det skal komme flere skolebarn. Det kommer stamfiskanlegg i Sørfjorden og det planlegges også betydelige antall arbeidsplasser i Elvkroken, hvor nærhet til E6 selvsagt vil være en fordel. Blant annet fordi de da slipper å kjøre tungtransport gjennom Engan. Synd at du ikke setter pris på de tilflyttede fra Øst-Europa. Her er det snakk om flere familier som har satset og etablert seg i området. Flere av dem har kjøpt hus og har barn. 

 

Skeptisk

#7 Re: Ja til bru

2015-05-10 19:42

#5: brubyggeren - Ja til bru 

Ser ingen steder at dette med bru har bare med Sørfjorden å gjøre. Det kommer til å berøre hele nordsida på sikt. Om halve nordsida blir liggende utenfor E6, hva vil skje med nåværende bosetning? Enda mer fraflytning? Hvilke konsekvenser vil det igjen ha på den framtidige felles skolen det er lagt opp til? Er neste punkt på lista at denne skolen også skal legges ned???

Og hvorfor er det et poeng i seg selv å kjøre fort gjennom Sørfold? Ønsker vi ikke å ha turister her? Kobbelv, Kobbvatn og Gjerdalen er meget spesielle områder og det er her turister stopper i dag. Er det ikke bedre å bygge videre på dette?

Hva skjer med eldre folk i området, om tunellene stenges? Skal de sykle til f.eks Mørsvikbotn for å handle?

 

brubyggeren

#8 Re: Re: Ja til bru

2015-05-11 08:57

Ja til bru 

 For det første vil jeg rette litt på en uheldig formulering av meg selv. Har ingen ting I mot at familier fra andre land etablerer seg, men er litt rart at bygdenorge er blitt slik at vi det er dem I all hovedsak som står for tilflytting/etablering.  Burde vert flere som valgte å bli igjen.

Dropp in turister har nok noe å si for driften av vertshuset. Men er jo ett titalls eksempler på at lignende tilbud har klart seg etter feks en omlegging av vei. Er en omstillingsprosess som bør påbegynnes nå istedenfor å bare ytre negative tanker rundt videre drift. Vertshuset vil nok få en gull alder I de årene E6 skal bygges om, uansett utfall av trase. Så om ledelsen der utnytter dette til sin fordel og bruker noen av disse midlene som vei byggingen bærer med seg på å utvikle seg skal dere se at det går bare bra. Legge merke til rette, og reklamere seg ut som ett konferanse hotell osv.

Er vel faktisk kobbvatn som kommer dårligst ut av denne bru løsningen.  Men kan man ta så mye hensyn til 15 (?) Fastboende? Kobbvatn er for lengst blitt ett hytte paradis og det er det ikke så mye å Gjøre med. 

Om veien over Engan utbedres så skal det jo legges tilrettelagt for at vogntog skal komme seg inn og ut på en fornuftig måte. Mesteparten av industri Norge ligger jo ikke klistret til E6. 

Det med at turister stopper I kobbelv, kobbvatn og I gjerdalen er vel mindre viktig. Legger lite penger igjen. Og dem som skal til gjerdalen er vell planlagt I forveien. De få som kjører dit med en tilfeldighet kan kanskje likså greit kjøretid til strøksnes og kanskje attpåtil handle på butikken der. 

Nei tror dere kan innse når den tid kommer hvor kjekt det er å la barna fra tidlig alder få ferdes mest mulig fritt istedenfor å sitte med hjerte I halsen hver gang ett vogntog kviner I bremsene.

Men det viktigste med en ny E6 er uansett en strak og slakest mulig trase. Dette vil vanskelig la seg Gjøre med en 2 tunnel løsning fra Sommersett til Sørfjorden.  Og det samme gjelder kobbskaret. La veisikkerheten komme foran private inntresser!


Gjest

#9

2015-05-11 14:40

Hvis du ser på traseen gjennom Bonådalen så er den alt annet enn strak. Når det gjelder trafikksikkerhet, så viser analyser at nedgangen i trafikkuhell vil være størst om det bygges etter K1.

Tanja Sørfjord

#10 Re: Re: Re: Ja til bru

2015-05-14 23:44

#8: brubyggeren - Re: Re: Ja til bru 

Flott at du ville rette på den formuleringen. Det er dessverre en trasig tendens i små bygder at mange flytter, men det er derfor ekstra gledelig når folk ønsker å bosette seg og ta del i samunnet, uavhengig av hvor de kommer fra.

Å si at drop-in har "noe" å si for vertshuset er mildt sagt en underdrivelse. Vi som har jobbet der og som har bodd tett på vet at slik vertshuset drives er beliggenheten uvurderlig. Dersom andelen som kom av inntekter fra drop-in hadde vært fjernet kunne ikke vertshuset ha holdt åpent. Vertshuset vil selvsagt få gode år under bygging av E6, men du kjenner vel til begrepet "å pisse i buksa for å holde seg varm". Du foreslår å selge seg som konferansehotell. Siden du ikke er så kjent med vertshusets tilbud kan jeg opplyse deg om at det i mange, mange år har vært reklamert for konferansevirksomhet. Det sendes ut tilbud og det reklameres for dette på flere arenaer, og mange velger å komme til vertshuset for sine møter, nettopp på grunn av beliggenhet. Det kan selvsagt satset enda mer på dette området, men å drive kun etter det vil neppe være gjennomførbart, og tanken er som du ser ikke ny. 

Når det gjelder veien utover Engan så må jeg lure på om du virkelig er kjent med landskapet der, og om du er kjent med at Engan er en del av det utvalgte kulturlandskap i Nordland med det dette innebærer, som blant annet bevaring av området som egentlig tilsier at en utviding av veien ikke bør gjennomføres. På nettsidene til regjeringen kan man lese følgende om kulturlandskapet "Kulturlandskapet i Engan/Ørnes er sannsynligvis det største gjenværende og mest intakte av denne typen i Nordland fylke. Mye av arealet er i aktiv bruk og drives på en måte som ivaretar de biologiske verdiene og de varierte forholdene i dette kulturlandskapet".  Dersom det skulle bli en utbedring og utvidelse av veien vil både matjord og bygninger gå tapt, og dette vil selvsagt ramme bøndene, men også andre som bor der. Forøvrig kan jeg jo legge til at brualternativet også vil føre til rasering av matjord i Bonådalen.

Du nevner Kobbvatn, og ja, de blir hardt rammet. Bare tenkt på de omturene de må kjøre. I Kobbvatn bor det blant annet en mann som kjører tungtransport, uansett om han skal sørover eller nordover må han etter brualternativet gjennom Engan med lastebil hver gang han skal på jobb. Du snakker om fastboende og hytteparadis litt opp mot hverandre. Kobbvatn er i tillegg til noens kjære hjembygd og bosted et hytteparadis, men dette fører til arbeidsplasser. Campingen driftes og Kobbskarhytta er også åpen om sommeren. 

Jeg vet ikke hva av det jeg nevner som kan anses som private interesser, slik du refererer til, men det viktigste med den nye E6 er ikke bare å få strakest og slakest mulig trasé.  Det går an å både få en sikker veiløsning óg legge til rette for å ivareta og utvikle det næringslivet som har nytt godt av E6 til nå.

 

 


Gjest

#11 Re: Re: Ja til bru

2015-05-15 13:31

#7: Skeptisk - Re: Ja til bru 

 Bro over fjorden er selvsagt det eneste riktige alternativ. Det vil være totalt feil å prioritere et bittelite mindretall i Kobbvatn/Sørfjordens behov, foran et stort flertall som vil ha absolutt større fordeler av bro over fjorden. Styrkesnes får kortere og sikrere vei både nordover og sørover, Mørsvikbotn får raskere, enklere og sikrere vei sørover. Bonådalen får raskere og sikrere vei både nordover og sørover. Skoleveien for barn fra Leirfjorden blir tryggere med tunnell gjennom Hestmyra, og det vil ikke ta lengre tid for folk i Kobbvatn/Sørfjorden å kjøre til Sommerset enn det gjør i dag. Folk på Engan får kortere vei sørover. KUN fordeler med bro for det store flertallet av kommunens innbyggere, og da vil det være maktmisbruk å etterkomme ønskene fra et meget lite mindretall innerst i fjorden og Kobbvatn.


Gjest

#12 Re: Re: Re: Ja til bru

2015-05-15 14:34

#11: - Re: Re: Ja til bru 

Er en del arbeidsplasser innerst i den fjorden. En ny trase uten brualternativ vil nok ivareta alt av sikkerhet, trygghet og enkelhet den også. Det kan sikkert kvine i bremser på Enganveien også, om den blir gjort om til fylkesvei. Og hva nytter det om det er like kort vei til Sommerset når det ikke er butikk der.

Tanja Sørfjord

#13 Re: Re: Re: Ja til bru

2015-05-15 22:00

#11: - Re: Re: Ja til bru 

Jeg vet ikke helt hva som skal til for å få for eksempel deg til å innse at dette ikke dreier seg bare om det du refererer til som et bittelite mindretall i Kobbvatn og Sørfjorden. Hvis du ser på underskriftskampanjen her og i boka på vertshuset ser du jo at det ikke er bare folk fra Sørfjorden og Kobbvatn som har signert. Dersom eksempelvis arbeidsplassene ved vertshuset ryker og Bjørn Helland og hans bedrift blir utkonkurrert av bedrifter fra andre kommuner er dette selvsagt negativt for kommunen i sin helhet. Det er også negativt dersom flere bønder velger å legge ned driften på grunn av de ulempene løsningen med bru innebærer. Jo flere arbeidplasser som forsvinner, jo flere folk flytter og dette er selvsagt negativt for alle i bygdene rundt, og for kommunen i sin helhet. Det er i tillegg negativt for kommunen at enkelte bygder blir så atskilt fra hverandre, slik som det vil bli dersom brualternativet kommer og flere tunneller blir stengt. Folk her i området benytter seg for eksempel av butikken og bassenget i Mørsvika. Dersom brualternativer blir et faktum og folk får mye lengre å kjøre til Mørsvik er det ikke like sannsynlig at de gjør det. Da drar de kanskje heller noen ekstra turer til Fauske. 

Selvsagt vil det ta lengre tid for folk for eksempel i Sørfjorden å kjøre til Sommerset, eller mer interessant, der brua vil komme over. En pendler fra Sørfjorden må jo kjøre utover til Bonåkrysset, som er ca 1 mil, og så videre opp mot Bonå før han kan komme seg på nye E6, og så derfra og til bru og selvsagt over brua. Ikke bare blir det lengre i km, men man kan selvsagt ikke holde samme hastighet fra Elvkroken til Bonåkrysset som man kan fra Sørfjorden til Sommerset. Jeg håper alle som regner på hvor kort tid de får tenker over at det ikke vil bli uttallige påkjøringsmuligheter. 

Sikrere skolevei er noe alle er interessert i og som går an å arbeide felles for. 

Å si at noen av alternativer KUN har fordeler for det store flertaller er etter mitt syn rart og kanskje kan det tyde på at man ikke har satt seg inn i saken. Ser du virkelig ikke én eneste fordel med å legge E6 etter dages trasé?... Slik jeg ser det har ingen av alternativene KUN fordeler, men jeg mener alternativet uten bru helt klart har flest. 


Gjest

#14 Bro over Leirfjorden

2015-05-16 08:45

I disse tider med uenighet blant lokalbefolkning om en bro eller ikke: Folkeaksjonen mot utbygging av Alta/Kautokeinovassdraget hadde 20000 medlemmer som hadde meldt seg inn, allikevel ble vassdragsutbyggingen gjennomført.

Vegard Grovassbakk

#15 Ja te bru over fjorn :)

2015-06-02 04:23

Tanja, du som tar opp dette med kulturlandskape på Engan, det e ei enkel å grei løsning på det. Tunnel ifra Ørnesfjell å ut i Tverrelvdaln :) så bevar man Engan sånn som det e. Å da slepp mann å bekymmer seg for glatt veibane opp Hestmyra på vinterstid. 

Å det e klart at bru over fjorn e best før alle partan. Tunnelen imellom Kobbelva å Kobbvatn kan nu vell heller ikke vær nå stor sak å gjør litt med for å gjør de. Meir trafikksikker. 

Å dette e nåkka heile nordsida av kommun tjene på. Det vil sikker bosettinga på Strøksnes å i Bonådaln my bedre enn idag. Dersom veien legges etter gammel trasé forsvinn bosettinga på disse plassan raskar. Å det betyr mindre onga te skola også. Nå som igjen generere mindre arbeidsplassa fer lærere. Å så praktisk for folk på Strøksnes som da kannj få seg jobb på Straumen/Fauske å pendel kvar dag uten å må kjør nærmar 2 - 2,5 t tur retur kvar dag. Samme med Bonnådaln. Å folk i Mørsvika å Leirfjorn. Bru over fjorn betyr: Kortar strekning te Straumen/Fauske arbeid, større mulighet før økt bosetting. Meir onga å arbeidsplassa. 

Samfunnsutvikleren

#16 Re: Ja te bru over fjorn :)

2015-06-04 10:49

#15: Vegard Grovassbakk - Ja te bru over fjorn :) 

Uansett trase' vil det være kortere å pendle Styrkesnes-Elvkroken enn Styrkesnes-Straumen. Men muligheten for å bevare de eksisterende arbeidplasser, og skape nye vil svekkes ved valg av bru. Uansett elevtall tror jeg man bør være forberedt på at også Leirfjorden skole blir nedlagt om det blir bru over fjorden. Hele nordsia, dvs. alle bygdene - Vil tjene på å ha E6 nært dagens trase. For nordsias videre eksistens er arbeidsplasser avgjørende. E6 gjennom Bonådalen gir få muligheter for nye arbeidsplasser, tar grunnlaget fra eksisterende arbeidsplasser, og svekker mulighetene for planlagte nyetableringer.

Dessuten tror jeg mange kan ha stor nytte av å sette seg ordentlig inn i de planene som foreligger. Sørover vil f.eks. Styrkesnes spare toppen 10 minutter på bru kontra indre trase, mens andre bygder faktisk vil få lengre vei enn i dag. 

Indre trase / K1 vil gi alle kortere vei, og viktigst av alt bedre mulighetene for at hele nordsia får arbeidsplassene de sårt behøver.

NORDSIA - EN BYGD


Gjest

#17 Re: Ja til bru

2015-09-30 22:48

#5: brubyggeren - Ja til bru 

 Når jeg skal kjøre nordover til f.eks.harstad,så kjører jeg jo ikke inn en omvei fra ulsvåg til oppeide for å kjøpe meg middag.....så den som sier at det ikke har betydning for kroa i Sørfjorden. ......


Gjest

#18 Re: Re: Re: Ja til bru

2015-09-30 23:16

#8: brubyggeren - Re: Re: Ja til bru 

At  Tunnelen gjennom kobb skaret blir stengt har ikke bare betydning for folk i kobbvatn.det går på tvers av bygdene ,husflidslag,idrettslag, osv. Folk kjører fra kobbelv, Sørfjorden og engan for å handle på  butikken i mørsvikbotn.når tunnelen blir stengt mister butikken i mørsvikbotn de kundene og butikken kan bli truet med nedleggelse.